ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Στην κινηματογραφική επικαιρότητα της πόλης δεσπόζει το μεγαλύτερο φεστιβάλ μουσικού ντοκιμαντέρ στον κόσμο, το οποίο μας επισκέπτεται για δεύτερη σερί χρονιά και θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα του «Ολύμπιον» από τις 23 ως τις 29 Απριλίου. Η πλήρης παρουσίαση του προγράμματος του In-Edit Thessaloniki, που θα μας ταξιδέψει για μια βδομάδα σε ένα κόσμο όπου το σινεμά και η μουσική είναι αδιαχώριστοι φίλοι και σύντροφοι, φιλοξενείται στην ακριβώς προηγούμενη σελίδα του εντύπου. Από εκεί και έπειτα, η σινεφίλ δράση στην πόλη τις προσεχείς ημέρες είναι πολυποίκιλη και  εντυπωσιακή.

Ξεκινούμε την περιήγησή μας, με την Ταινιοθήκη της ΕΤ-3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ., που συνεχίζουν τις προβολές τους, στο πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος «Ταυτότητες, ρόλοι, σχέσεις εξουσίας» και πιο συγκεκριμένα, στην υποκατηγορία «Πολιτικές, κοινωνικές και ιδεολογικές αναφορές του φιλμ νουάρ». Η ταινία που θα προβληθεί την Τετάρτη 29 Απριλίου στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00, είναι το κοφτερό φιλμ νουάρ του μεγάλου Ρόμπερτ Όλτμαν, «Μια σφαίρα, ένα αντίο» («The Long Goodbye», 1973, 108’). Πρωταγωνιστούν οι Έλιοτ Γκουλντ (ο μπαμπάς της Μόνικα, στα «Φιλαράκια», για να προβούμε και σε μία πιο σύγχρονη αναφορά), Νίνα Βαν Πάλαντ και Στέρλινγκ Χέιντεν, ενώ πρώτη ύλη αποτελεί το μυθιστόρημα του θρυλικού hardboiledσυγγραφέα Ρέιμοντ Τσάντλερ. Ο ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου μπλέκει σε μία περιπέτεια γεμάτη βρώμικο ήλιο, αμφίσημους ήρωες και ζόρικες καταστάσεις, όπως μόνο αυτός γνωρίζει, σε ένα πικρό και απαισιόδοξο νουάρ, γεμάτο αναφορές και συμβολισμούς. Η επόμενη προβολή, το αριστούργημα του Ρίτσαρντ Μπρουκς «Οι επαγγελματίες», σηματοδοτεί την έναρξη του νέου θεματικού κύκλου, «Αφιέρωμα στον γαλλικό Μάη» και θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 4 Μαΐου. Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου.

Παράλληλα, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, από τις 23 ως τις 26 Απριλίου, παρουσιάζει επιλεγμένα κομψοτεχνήματα του γαλλικού σινεμά, στο αφιέρωμα «Γαλλικό Χρώμα ΙΙΙ». Πιο συγκεκριμένα, οι τέσσερις καταπληκτικές ταινίες του αφιερώματος είναι α) το καλειδοσκοπικό και δαιδαλώδες διαμάντι του Αλέν Ρενέ, «Πέρυσι στο Μαριένμπαντ» , β) το αιχμηρό και στιβαρό «Το Μίσος» του Ματιέ Κασοβίτς, που εξακολουθεί ακόμη και τώρα να κόβει την ανάσα, γ) ο φόρος τιμής του Φρανσουά Τρυφώ στον Άλφρεντ Χίτσκοκ, «Η νύφη φορούσε μαύρα» και δ) ο Χρυσός Φοίνικας του 2008 από τον Λοράν Καντέ, «Ανάμεσα στους τοίχους». Να υπενθυμίσουμε πως όλες οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος» του Μουσείου Κινηματογράφου, στο λιμάνι, ενώ τα ωράρια των δύο καθημερινών προβολών είναι 19.00 και 21.30. Τέλος, θα κλείσουμε με την Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης, η οποία θα πραγματοποιήσει την τελευταία της προβολή για τη φετινή σεζόν, τη μεθεπόμενη Δευτέρα, 4 Μαΐου, στο «Φαργκάνη», με τη γαλλική ταινία του 2012, «Για όλα φταίει το όνομά σου» Καλές προβολές σε όλους τους σινεφίλ αναγνώστες μας!

Γιώργος Παπαδημητρίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved