1ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΟΜΙΚΣ ΔΡΑΜΑΣ

του Γιάννη Φραγκούλη

Το 1ο Φεστιβάλ Κόμικς Δράμας -Drama Comics Festival-, το οποίο άνοιξε τις πύλες του στις 8 Σεπτέμβρη 2019 με εργαστήρια εικονογραφήγησης για παιδιά, ομιλίες συμμετεχόντων καλλιτεχνών και διαλέξεις πανεπιστημιακών καθηγητών από την Ελλάδα και την Ιταλία. Αυτό το Φεστιβάλ ήταν προφεστιβαλική εκδήλωση του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, ένα Φεστιβάλ μέσα σε ένα άλλο Φεστιβάλ, μία πολύ καλή σύλληψη.

Σκοπός του φεστιβάλ είναι η προώθηση και η μελέτη τω πολιτισμικών προϊόντων της 9ης Τέχνης. Το Drama Comics Festival 2019 έχει διεθνή χαρακτήρα, καθώς δυο από τις φετινές εκθέσεις τελούν υπό την αιγίδα και την χορηγία της Ιταλικής Πρεσβείας της Αθήνας και του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών. Στο καφέ Ατλαντίδα της Αγίας Βαρβάρας  πραγματοποιήθηκε το Graffiti performance. Μικροί και μεγάλοι παρακολουθήσαν ζωντανά πως δημιουργείται ένα έργο τέχνης με την τεχνική του graffiti.

ΟΙ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Μέχρι και τις 22 Σεπτέμβρη οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να επισκεφθούν τις εκθέσεις:

«Λόγια και Εικόνες» με έργα των Γιώργου Μπότσου και Giuseppe Palumbo (αίθουσα Παλαιού Δημαρχείου, ώρες λειτουργίας 11.00-14.00 και 17.30-21.00).

«Μικρή Ιερουσαλήμ» Θεσσαλονίκης-Μεταξύ γραμματικής, ποίησης και ιστορίας», με επίκεντρο το βιβλίο «Μικρή Ιερουσαλήμ» της Ηλέκτρας Σταμπουλή και του Angelo Mennillo (Αίθουσα Ελευθερία, ώρες λειτουργίας 11.00-14.00 και 17.30-21.00).

«Νομαδισμός και Αφήγηση», πρώτη αναδρομική έκθεση με έργα του δραμινού δημιουργού κόμικς και εικονογράφου με το ιδιαίτερο και τολμηρό σχεδιαστικό και αφηγηματικό στιλ Χρήστου Δημητρίου, που έφυγε από τη ζωή πριν από τρία χρόνια (Αίθουσα Μελίνα, ώρες λειτουργίας 11.00-14.00 και 17.30-21.00).

«Ένα γλυκό ξημέρωμα-14 ιστορίες για την Αθήνα της Κατοχής» με αφορμή την κυκλοφορία του ομώνυμου βιβλίου από τις εκδόσεις Jemma Press, με ιστορίες δεκατεσσάρων Ελλήνων καλλιτεχνών γύρω από τη ζωή στην πρωτεύουσα στα χρόνια της ναζιστικής κατοχής (Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας, ώρες λειτουργίας 8.30-20.00).

«Los pendejos de las Kampitos», με έργα και πόστερ του δραμινού καλλιτέχνη Jnk επηρεασμένα από τον χώρο των κόμικς (Αίθουσα Παλαιού Δημαρχείου, ώρες λειτουργίας 11.00-14.00 και 17.30-21.00).

ΣΚΟΠΟΣ-ΣΧΕΣΕΙΣ

Γνωρίζοντας ότι η 7η Τέχνη -ο κινηματογράφος- έχει άμεση σχέση με την 9η -τα κόμικς-, όπως αυτό το βλέπουμε σε σύγχρονες κινηματογραφικές παραγωγές, οι οποίες έχουν πάρει είτε τη θεματική είτε την αισθητική των κόμικς, μπορούμε να καταλάβουμε τη λογική, βάσει της οποίας τα δύο φεστιβάλ συνυπήρχαν αυτή τη χρονική περίοδο, στη Δράμα.

Βλέποντας τις απεικονίσεις των κόμικς μπορούσες να φανταστείς ότι ήταν τα καρέ μιας ταινίας ή το πρώτο και το τελευταίο καρέ μιας σεκάνς, σύμφωνα με τη θεωρία του Αϊζενστάιν. Μόνο που, αυτή τη φορά, η ταινία αυτή που αποτελείτο από αυτές τις σεκάνς ήταν προϊόν της φαντασίας του κάθε θεατή, άρα τα κόμικς είχαν άπειρες προεκτάσεις και μπορούσαν να συναντήσουν τα καρέ των ταινιών που προβάλλονταν στις δύο αίθουσες της Δράμας, κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ.

Ακόμη περισσότερο, αυτό το Φεστιβάλ κόμικς απλωνόταν σε όλη την πόλη, έτσι η ίδια η πόλη είχε ένα εικαστικό context που ερχόταν να συμπληρώσει το κινηματογραφικό. Ήταν, λοιπόν, πολύ εύστοχη αυτή η συνδιοργάνωση, εκπαιδευτική για το κοινό και ψυχοθεραπευτική για το θεατή που ήθελε να απαλλαγεί από τα άγχη του, μεταφράζοντας, κατά κάποιο τρόπο, την πραγματικότητα.

Το πιο εκπληκτικό ήταν η συνύπαρξη του αρχαίου πολιτισμού με το νεότερο. Στην έκθεση για την Κατοχή στην Αθήνα, όπου τα κόμικς βρίσκονταν ανάμεσα στα εκθέματα του αρχαιολογικού μουσείου της Δράμας. Εδώ τα θέματα «μπερδεύονταν» ακόμα περισσότερο, ανοίγοντας το κείμενο των κόμικς και, κατ’επέκταση του κινηματογράφου, σε όλο το πολιτισμικό πεδίο, στις κλασικές απεικονίσεις, στην ιστορία και στις διάφορες εκφάνσεις της πραγματικότητας, αποδίδοντας έτσι το πραγματικό κείμενο αυτών των δύο τεχνών.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved