ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014
Έχουμε αρχίσει να βλέπουμε το τέλος των εργασιών του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Έχουμε ήδη μαζέψει κάποιες ταινίες, με την έννοια ότι κάποιες απ’αυτές θα τις φυλάξουμε στην αποθήκη μας, γιατί έχουμε πολλά να μας πουν. Επίσης έχουμε βρει μία απ’τις κυρίαρχες τάσεις που είναι η βία, όπως αυτή εμφανίζεται είτε στην οικογένεια είτε στην κοινωνία είτε στο πεδίο του πολέμου είτε στη σφαίρα του φανατισμού, ιδεολογικού και θρησκευτικού. Με αυτό και με άλλα θέματα θα ασχοληθούμε στα σημειώματά μας, μετά τη λήξη του Φεστιβάλ, στο www.filmandtheater.gr. Ας μιλήσουμε τώρα για τις ταινίες που προτείνουμε για αύριο, την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014.
«Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» («The bitter tears of Petra von Kant»), Γερμανία, 1972, του Rainer Werner Fassbinder, μία από τις κλασικές ταινίες του ευρωπαϊκού κινηματογράφου, απ’τον πιο ιδιοφυή σκηνοθέτη της Ευρώπης που μας ενθουσίαζε και μας συγκινούσε τόσο στο θέατρο όσο και στον κινηματογράφο. Θα τη δούμε στον Παύλο Ζάννα, στις 2.30 μ.μ.
«Αμνησία» («Amnesia»), Νορβηγία, 2014, της Nin iBull Robsahm. Εδώ έχουμε τη γυναικεία ματιά στη σχέση ενός ζευγαριού. Οι ρυθμοί είναι αργοί τόσο για να διαμορφωθούν χαρακτήρες. Ένα ζευγάρι είναι σε κρίση και καταστάσεις δρομολογούνται που εκτροχιάζουν τις λεγόμενες καλές συμπεριφορές. Η βία που υποβόσκει αρχίζει να φαίνεται και να εκφράζεται σχετικά νωρίς, κορυφώνεται όμως στο τέλος και έχουμε πλέον την πλήρη έκφρασή του. Ουμανιστικός κινηματογράφος όπου ο άνθρωπος και τα πάθη του είναι μπροστά απ’το φακό του μικροσκοπίου. Θα προβληθεί στο Ολύμπιον στις 3.45 μ.μ.
Δύο εναλλακτικές λύσεις, δυστυχώς την ίδια ώρα περίπου: Η πρώτη είναι η εξαιρετική ταινία του RoyAndersson, «Μία ερωτική ιστορία» («Swedish love story»), Σουηδία, 1970, μία ταινία όπου ο έρωτας πρωταγωνιστεί. Έχουμε δύο έφηβους που ερωτεύονται σε ένα πολύ ρομαντικό και καλοκαιρινό τοπίο στη Σουηδία, έτσι όπως δεν την έχουμε γνωρίσει ποτέ. Η πρώτη ταινία του πολύ σημαντικού σκηνοθέτη μας δείχνει ένα άλλα ερωτικό τοπίο έτσι όπως σπάνια το βλέπουμε στον κινηματογράφο. Η δεύτερη είναι οι ταινίες μικρού μήκους από τις βαλκανικές χώρες. Η πρώτη θα παίξει στον Παύλο Ζάννα, στις 5.00 μ.μ., και η δεύτερη στον Σταύρο Τορνέ (στο λιμάνι), στις 6.00 μ.μ.
«Today», Ιράν, 2014, του Reza Mirkarimi. Ο Γιουνές είναι ένας ηλικιωμένος ταξιτζής και πηγαίνει μία νεαρή γυναίκα στο νοσοκομείο, είναι έτοιμη να γεννήσει. Όλοι θα νομίσουν ότι είναι ο σύζυγός της, αυτός όμως μέχρι το τέλος δε θα το αρνηθεί. Θα βοηθήσει χωρίς ανταλλάγματα μία γυναίκα που είναι μόνη της και προσπαθεί να τα βγάλει πέρα, εισπράττοντας την αδιαφορία απ’τους συνανθρώπους της. Εξαιρετική ταινία, φτιάχνει αριστουργηματικά τους χαρακτήρες της, ξεφεύγει απ’το ρεαλισμό για να βουτήξει στον ποιητικό χώρο. Δροσερή ματιά σε ένα επίκαιρο θέμα.
Δύο ταινίες για το τέλος: «12 λεπτά» («12 minutes»), Ρουμανία, 2013, του NicolaeConstantinTamase, ταινία μικρού μήκους που είναι βουτηγμένη στη βία, παράλογη, αλλά φορμαλιστική. Το παράλογο φαίνεται μέσα απ’τη φόρμα που ξεκινά απ’την παράδοση, της Ανατολής εδώ, για να ριζώσει στη ρουμανική κοινωνία. Στη συνέχεια η ταινία «Ίαση-η ζωή μίας άλλης» («Cure-the life of another»), Ελβετία-Κροατία-Βοσνία Ερζεγοβίνη, 2014, της Andrea Staka. Εδώ έχουμε τη επιστροφή απ’την Ελβετία της δεκατετράχρονης Λίντα με τον πατέρα της. Μένουν πλέον στο Ντουμπρόβνικ. Βρίσκει την Έμα και, μαζί της, θα πάει στο απαγορευμένο δάσος όπου θα γνωρίσει εμμονές και ερωτικές φαντασιώσεις. Η ζωή της δεν αναφέρεται στο μεταπολεμικό τοπίο αλλά στο χώρο του ερωτισμού που, αναγκαστικά, θα τη φέρει αντιμέτωπη με τον εαυτό της. Θα τις δούμε στον Σταύρο Τορνέ, στις 11.00 μ.μ.
Γιάννης Φραγκούλης