55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ

ΠΕΜΠΤΗ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014

Το Φεστιβάλ βρίσκεται στην έκτη μέρα των εργασιών του. Ψάχνουμε να βρούμε την ταινία που θα μας σημαδέψει ή που θα μας στιγματίσει. Δύσκολο όμως γιατί στην εποχή μας θα πρέπει να αναμετρηθούμε με τους μεγάλους κλασικούς για να κάνουμε ένα μεγάλο έργο που θα μείνει ή να κάνουμε την υπέρβασή μας. Πάντως περισσότερες πληροφορίες για το Φεστιβάλ θα βρείτε στο δικό μας ιστοχώρο www.filmandtheater.gr. Θα σας προτείνουμε κάποιες ταινίες που θα σας ενδιαφέρουν για την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2014.

«Νατζίμα» («Nagima»), Καζακστάν, 2014, της Zhanna Issabayeva. Όμορφη ταινία που θα μας μιλήσει για την αγάπη μεταξύ των ανθρώπων και την αποδοχή που περιμένει κάποιος από ένα οικείο του. Τα δύο κεντρικά πρόσωπα είναι η Νατζίμα, φτωχή, άσχημη και πρώην τρόφιμος του ορφανοτροφείου, και η Άνια, συγκάτοικός της στο ορφανοτροφείο, η οποία έχει ατυχήσει στη σχέση της, αλλά έχει μείνει έγκυος. Η Άνια θα πεθάνει στη γέννα, το μωρό θα πάει στο ορφανοτροφείο, η Νατζίμα θα τρέξει στη μάνα της, η οποία θα την αρνηθεί ακόμη μία φορά, θέλει να υιοθετήσει το μωρό, απορρίπτεται το αίτημά της, αποφασίζει να το κλέψει. Μία ανθρώπινη τραγωδία που βρίσκεται στο πεδίο του παγκόσμιου. Έρχεται με βραβείο απ’τη Γαλλία, στο Φεστιβάλ Ντοβίλ, και απ’τη Μόσχα, το βραβείο NETPAC. Θα τη δείτε στον Τζον Κασσαβέτη (στο λιμάνι), στις 1.00 μ.μ.

«Μάθημα» («The lesson»), Βουλγαρία-Ελλάδα, 2014, των Kristina Grozeva και Petar Valchanov. Έχουμε ένα δείγμα free cinema. Η κάμερα καταγράφει τα γεγονότα όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται. Μία δασκάλα θέλει να δώσει ένα μάθημα ζωής στους μαθητές της. Εισπράττει όμως ένα άλλο μάθημα απ’τον άντρα της. Πολύ ενδιαφέρουσα κινηματογράφηση, απ’τις σπάνιες δουλειές σε αυτό το είδος, το οποίο υπηρετεί με τον πιο άψογο τρόπο. Θα παίξει στη Φρίντα Λιάππα (στο λιμάνι), στις 3.30 μ.μ.

«Norway» («Νορβηγία»), Ελλάδα, 2014, του Γιάννη Βεσλεμέ. Η πρώτη μεγάλου μήκους αυτού του σκηνοθετεί, έχει δώσει πολύ καλά δείγματα γραφής στις προηγούμενες δουλειές του, εδώ όμως έρχεται με ένα απαιτητικό είδος: μία ιστορία με βρικόλακες. Ο Βεσλεμές κάνει κάτι ανάμεσα στο θρίλερ και στην κωμωδία, με την πλάστιγγα να κλείνει προς τη δεύτερη. Ο Βαγγέλης Μουρίκης είναι εξαιρετικός, τα σκηνικά μας θυμίζουν το παρελθόν του ελληνικού κινηματογράφου, κάτι που λειτουργεί είτε νοσταλγικά είτε χιουμοριστικά. Θα τη δείτε στο Ολύμπιον στις 6.00 μ.μ. Όμως την ίδια ώρα, στον Σταύρο Τορνέ (στο λιμάνι) παίζονται βαλκανικές ταινίες μικρού μήκους…

«Άγγελοι της επανάστασης» («Angels of revolution»), Ρωσία, 2014, του Alexey Fredorchenko. Εδώ έχουμε μία ταινία για τη ρωσική πρωτοπορία και την παράδοση που θέλει να κρατήσει αποστάσεις. Η ταινία κινείται με αργούς ρυθμούς, μας φέρνει σε αυτή την αντιπαλότητα και μας οδηγεί στη σύνθεση που είναι ο πολιτισμός και η επιστήμη των τεχνών που αναπτύχθηκε στη Ρωσία. Θα τη δούμε στον Τζον Κασσαβέτη (στο λιμάνι), στις 8.00 μ.μ.

«Γη της θύελλας» («Land of storms»), Ουγγαρία-Γερμανία, 2014, του Adam Csaszi. Εδώ ο καμβάς είναι το ποδόσφαιρο. Ένας Ούγγρος και ένας Γερμανός παίζουν μαζί στο γερμανικό ποδόσφαιρο. Είναι κολλητοί. Όμως μία αποτυχία θα τραβήξει τον Ούγγρο πίσω στην πατρίδα του, στην απλότητα και σε νέες παρέες. Μέχρι ένα τηλεφώνημα να του αλλάξει ξανά τη ζωή. Θα την απολαύσετε στον Τζον Κασσαβέτης (στο λιμάνι), στις 10.30 μ.μ.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved