ΤΡΙΤΗ 4 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014
Μπαίνουμε στην πέμπτη μέρα του Φεστιβάλ και οι θεατές έχουν ήδη «βουτήξει» για τα καλά στα νερά του κινηματογράφου. Σε μία θάλασσα όπου υπάρχουν σχεδόν όλα. Εμείς συνεχίζουμε να βλέπουμε ταινίες για τις οποίες θα γράψουμε μετά από το τέλος του Φεστιβάλ, αυτή τη φορά, για πρώτη φορά, θα τις χωρίσω σε θεματικές για να μπορέσει να γίνει μία όμορφη και ουσιαστική κουβέντα για τον κινηματογράφο. Ας δούμε τις επιλογές μας.
Ramin Bahrani: το masterclassτου διεθνώς αναγνωρισμένου σκηνοθέτη που ακολουθεί με όμορφο τρόπο τη σχολή του αμερικάνικου ανεξάρτητου κινηματογράφου. Θα τον δείτε στον Παύλο Ζάννα στις 11.00 π.μ. Φέτος και τα δύο masterclassέχουν γίνει στη μικρή, αλλά και ζεστή, αίθουσα, όχι στον Τζον Κασσαβέτη, όπως μέχρι τώρα, γιατί;
«Ευρώπη-φρούριο» («Fortress Europe»), Σλοβενία, 2000, του Zelimir Zilnik. Δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στις παραμεθόριες περιοχές της Ουγγαρίας, της Σλοβενίας, της Ιταλίας και της Κροατίας. Το νοτιοανατολικό σύνορο της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται υπό στενή εποπτεία μετά τη σύναψη της συνθήκης του Σένγκεν. Ενισχύει έτσι τις εθνικιστικές τάσεις και την αστυνομική εποπτεία. Αυτό είναι το θέμα της ταινίας που φτιάχνει το μύθο της για αυτό το θέμα. Μετά το χτεσινό masterclass θα δούμε την ταινία στον Παύλο Ζάννα, στις 1.00 μ.μ.
«Modris», Λετονία-Γερμανία-Ελλάδα, 2014, του Juris Kursietis. Ο έφηβος Μόντρις είναι εθισμένος στον τζόγο, μία ενασχόληση που είναι η μοναδική διέξοδος σε μία καταπιεστική καθημερινότητα. Η ταινία βλέπει βαθιά τα προβλήματα της εφηβείας, μπαίνει στο θέμα και αναλύει το δράμα της ενηλικίωσης. Το θέμα του το ανοίγει στο παγκόσμιο κοινό και κερδίζει την απήχηση του κοινού. Από το Φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν έφυγε με την Ειδική Μνεία. Θα παίξει στη Φρίντα Λιάππα (στο λιμάνι), στις 3.30 μ.μ.
«Άντρας σπρώχνει καρότσι» («Man push cart»), ΗΠΑ, 2005, του RaminBahrani. Αυτή η ταινία εντάσσεται στον αμερικάνικο ανεξάρτητο κινηματογράφο με ένα θέμα που βρίσκεται στο περιθώριο της αμερικάνικης κοινωνίας. Ένας μετανάστης προσπαθεί να επιβιώσει κάνοντας δουλειές του ποδαριού. Ο τρόπος της κινηματογράφησης είναι απλός, επαναλαμβάνονται οι χειρονομίες και δομούνται οι χαρακτήρες. Μέσα απ’αυτό το παράδειγμα βλέπουμε την αμερικάνικη κοινωνία με όλες της τις αδυναμίες. Θα τη δείτε στον Παύλο Ζάννα, στις 5.00 μ.μ.
«Δεν θα ξαναγυρίσω» («I won’t come back»), Ρωσία-Εσθονία-Φινλανδία-Λευκορωσία-Καζακστάν, 2014, του Ilmar Raag. Η Άννα είναι μία νεαρή ακαδημαϊκός που μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο. Κατηγορείται για κατοχή ναρκωτικών. Κρύβεται απ’την αστυνομία και, μαζί με τη νεότερή της Κριστίνα, θα ψάξουν να βρουν τη γιαγιά της, η οποία όμως μπορεί να μην είναι καν υπαρκτό πρόσωπο. Πραγματικότητα και φαντασιακό μπερδεύονται για να γίνει μία όμορφη αλληγορία της σημερινής κοινωνίας. Ένας σύγχρονος μύθος. Θα προβληθεί στον Τζον Κασσαβέτη (στο λιμάνι), στις 8.00 μ.μ.
«Τραγούδια απ’τον δεύτερο όροφο» («Songs from the second floor»), Σουηδία-Γαλλία-Γερμανία-Δανία, 2000, του Roy Andersson. Ένα καταπληκτικό ποίημα που μεταφράζει την πραγματικότητα. Ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα μύθο που έχει να κάνει με τα μύχια θέματα της ανθρώπινης ψυχής. Θα μπείτε σε αυτό τον ποιητικό κόσμο στον Παύλο Ζάννα, στις 10.00 μ.μ.
Για περισσότερες πληροφορίες και θέματα για το Φεστιβάλ δείτε τα εδώ: www.filmandtheater.gr
Γιάννης Φραγκούλης