Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών

ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΝΔΥΜΑΣΙΩΝ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΒΙΚΤΩΡΙΑ Γ. ΚΑΡΕΛΙΑ

Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών: γράφει ο Δημήτρης Βασιλείου

Είναι καιρός που η Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» υποδέχτηκε μία μοναδική έκθεση με τίτλο «Από την Αυγή στη Μύρτιδα και από τη Μύρτιδα στο σήμερα: τα ρούχα αφηγούνται».

Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών: Η συλλογή

Εμείς δεν δραπετεύουμε από το κλεινόν άστυ ούτε Χριστούγεννα ούτε πρωτοχρονιά ως συνήθως τα τελευταία χρόνια. Εκδράμουμε προς τα Θεοφάνεια. Έτσι φέτος η Μεσσήνη ήταν η επικρατέστερη για πολλούς ένας εξ αυτών η περιοδική έκθεση που απολαύσαμε σήμερα στην Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια».

Οι δύο διάσημες «κόρες», η Αυγή, μία μεσολιθική γυναίκα του 7000 π.Χ., από τα Τρίκαλα Καλαμπάκας Θεσσαλίας, και η Mύρτις, ένα μικρό κορίτσι των Αθηνών του 430 π.Χ., συναντιούνται, για πρώτη φορά, στον εκθεσιακό χώρο της Συλλογής, ζωντανεύοντας 9.000 χρόνια ενδυματολογικής ιστορίας.

Η Αυγή και η Μύρτις, τα ενδύματα των οποίων επιμελήθηκαν αντίστοιχα ο ενδυματολόγος Γιάννης Μετζικώφ και η σχεδιάστρια Σοφία Κοκοσαλάκη, παίρνουν θέση ανάμεσα στις ενδυμασίες της Συλλογής. Επιχειρούν να φωτίσουν τη σταδιακή μεταμόρφωση του ενδύματος από εργαλείο επιβίωσης σε μέσο έκφρασης εσωτερικών διεργασιών και φορέα σύνθετων κοινωνικών μηνυμάτων.

Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών: Η διαδρομή στον χρόνο

Αποτελώντας δύο σταθερά σημεία αναφοράς μέσα στον χρόνο, γίνονται η αφορμή για μία ενδιαφέρουσα συζήτηση γύρω από τον πρωταρχικό ρόλο του ενδύματος κατά τους προϊστορικούς χρόνους. Ακόμη και για την εξέλιξή του στην ιστορική εποχή με βάση τις διαθέσιμες πρώτες ύλες, τις παραγωγικές δυνατότητες και τους κοινωνικούς δεσμούς των ανθρώπων μέσα στις εκάστοτε συνθήκες διαβίωσής τους.

Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών

Παράλληλα, η Αυγή (το ένδυμα έχει φιλοτεχνήσει ο Γιάννης Μετζικοφ ) και η Μύρτις εμπνέουν για ένα συλλογικό εικαστικό σχόλιο που πλαισιώνει την αντίστοιχη έκθεση. Είκοσι ένας σύγχρονοι Έλληνες καλλιτέχνες ανταποκρίνονται στην πρόσκληση για τη δημιουργία νέων έργων, εμπνευσμένων από τα αρχαιολογικά ευρήματα της Αυγής και της Μύρτιδος. (την δεύτερη είχαμε πρωτοδεί στην πλυνθοκεραμοποιεία Σαλάτα στο Βόλο).

Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών: Οι συντελεστές

Οι καλλιτέχνες είναι οι Όλγα-Μαρία Αγγελίδου, Πασχάλης Αγγελίδης, Αγγελική Αντωνέα, Στέλιος Γαβαλάς, Κωστής Γεωργίου, Μιχάλης Δουλγερίδης, Νίκος Ζήβας, Αντρέας Kαλακαλλάς, Αμαλία Καρκούλια, Τάκης Κοζόκος, Πένη Μαναβή, Γιάννης Μετζικώφ, Αλέξανδρος Παπακωνσταντίνου, Γιώργος Παπασωτηρίου, Βασιλική Σαρρή, Στέφανος Σουβαντζόγλου, Κωνσταντίνος Σπυριούνης, Γιώργος Σταματόπουλος, Βαγγέλης Ρήνας, Νίκος Φόρτωμας και Σοφία Φωτιάδου.

Τα έργα τους αποτελούν μία νίκη στον ανθρώπινο αγώνα κατά του χρόνου, έναν δεσμό ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, μία γέφυρα ανάμεσα στην ατομική και την καθολική εμπειρία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η έκθεση, τελεί υπό την αιγίδα του Περιφερειακού Κέντρου Πληροφόρησης Ηνωμένων Εθνών και του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, θα διαρκέσει έως τις 26 Ιανουαρίου 2025.

 

Διαβάστε τις αναφορές στις εικαστικές εκθέσεις

Τα άνθη του καπνού

Τα άνθη του καπνού (η έκθεση)

Γιάννης Αηδόνης

Η ταινία βίντεο αρτ



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved