ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ ΛΥΣΕΩΝ

ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ…

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Κ.Θ.Β.Ε.) περνά δύσκολες στιγμές. Τα συσσωρευμένη χρέη του παρελθόντος, η μη έγκαιρη καταβολή της επιχορήγησης του οργανισμού  (και επιπλέον… κουτσουρεμένης) από το Υπουργείο Πολιτισμού, καθώς και η καθυστέρηση των δεδουλευμένων, οδηγούν τους εργαζομένους του σε στάσεις εργασίας και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του σε ανακοινώσεις προς το Υπουργείο όπου τονίζει: «Αναμένουμε για λύσεις». Μέχρι να δοθούν ωστόσο αυτές οι… λύσεις, ο προγραμματισμός του Κ.Θ.Β.Ε. συνεχίζει να υλοποιείται όπως είχε προγραμματιστεί από την αρχή της χειμερινής περιόδου.

Στο άμεσο μέλλον λοιπόν, εφόσον όλα κυλήσουν καλά, θα δούμε:

«Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Κ.Θ.Β.Ε., σε σκηνοθεσία της Γλυκερίας Καλαϊτζή και αφορά στην ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου. Οι ήρωες του Πίντερ στήνουν ένα ευφυές παιχνίδι με το χρόνο. Όταν ξεκινάει το έργο, η προδοσία ή οι προδοσίες μοιάζουν πια παρελθόν. Καθώς όμως η μηχανή του χρόνου γυρίζει προς τα πίσω, ο θεατής έρχεται αντιμέτωπος με ένα άλλο, μεγαλύτερο παιχνίδι, εκείνο των σχέσεων, με τις κρυφές επιδιώξεις, τις σκόπιμες αποκρύψεις, τα μυστικά και τα ψέματα. Η μετάφραση είναι της Εύας Γεωργουσοπούλου, και επί σκηνής εμφανίζονται οι Νίκος Γεωργάκης, Άγης Εμμανουήλ και Ειρήνη Μουρελάτου. Πρεμιέρα στις 12 Δεκεμβρίου, στο νέο Υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

kratiko thetaro voreiou ellados foto2

«Δον Κιχώτης» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ. Για πρώτη φορά παρουσιάζεται στο Κ.Θ.Β.Ε., στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη, το εν λόγω έργο του Μπουλγκάκοφ, το οποίο γράφτηκε το 1938, πρωτοπαρουσιάστηκε το 1941 στη Ρωσία και έκτοτε έχει ανέβει πολύ λίγες φορές -και μόνο στη Ρωσία. Το κείμενο δεν είχε μεταφραστεί και δεν είχε παρουσιαστεί ποτέ μέχρι σήμερα στην Ευρώπη. Από τα μέσα Δεκέμβρη λοιπόν, θα το δούμε στη Θεσσαλονίκη σε μετάφραση Ταμίλας Κουλίεβα, σκηνοθεσία Γιάννη Λεοντάρη και δραματουργική επεξεργασία της Αμαλίας Κοντογιάννη. Σε απόλυτη δυσαρμονία και σύγκρουση με το κοινωνικό του πεπρωμένο, ο ρομαντικός, ιδεαλιστής και εντέλει τραγικός Δον Κιχώτης του Μπουλγκάκοφ παραπέμπει με κωμικοτραγικό τρόπο στα ακυρωμένα όνειρα. Πρόκειται για μια κωμική, αλλά και σκοτεινή, αλληγορία πάνω στην κατάσταση του ανθρώπου σε συνθήκες ολοκληρωτισμού. Πίσω από κάθε κουβέντα του Δον Κιχώτη ξεπροβάλλει η προσωπική αγωνία του συγγραφέα μπροστά στην απόλυτη απομόνωσή του από το σταλινικό καθεστώς. Οι φράσεις του ξεπηδούν μέσα από τις απελπισμένες επιστολές του Μπουλγκάκοφ στον Στάλιν. Ο Δον Κιχώτης πεθαίνει από ρεαλισμό και στέρηση της ελευθερίας του. Λίγο καιρό αργότερα, πεθαίνει και ο Μπουλγκάκοφ από τις ίδιες αιτίες. Στο ρόλο του Δον Κιχώτη εμφανίζεται ο Γιώργος Καύκας και πλάι του επί σκηνής οι Αιμιλία Βάλβη, Μομώ Βλάχου, Αναστασία Δαλιάκα, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Σίμος Πατιερίδης, Χάρης Πεχλιβανίδης, Μίλτος Σαμαράς, Θάνος Φερετζέλης. Πρεμιέρα στις 19 Δεκεμβρίου, στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών.

kratiko-thetaro-voreiou-ell

«Καρυοθραύστης» του Τσαϊκόφσκι.  Ένα μαγευτικό ταξίδι νοσταλγικής επιστροφής στην παιδική ηλικία, αρκεί για να γίνει αιτία έμπνευσης ενός αριστουργήματος. Ο Καρυοθραύστης είναι η μουσική σύνθεση μιας ονειρώδους και σκοτεινής αφήγησης στη χώρα του φαντασιακού που είναι πλημμυρισμένη από κούκλες, νύμφες και χιλιάδες λουλούδια. Ένα βράδυ Χριστουγέννων, η νεαρή Κλάρα παίρνει ως δώρο έναν Καρυοθραύστη, μια άψυχη μαριονέτα την οποία κρατά στα χέρια της καθώς αποκοιμιέται. Τότε καταβυθίζεται σε ένα παράξενο όνειρο, όπου δίνουν μάχη μολυβένιοι στρατιώτες, ποντίκια και νυχτερίδες. Με οδηγό τον μικρό ξύλινο καρυοθραύστη της, μεταμορφωμένο σε γοητευτικό πρίγκιπα, η Κλάρα έρχεται αντιμέτωπη με τους φόβους και τις αμφιβολίες της, αλλά και με καινούρια και άγνωστα συναισθήματα. Την παράσταση χορογραφούν οι Δημήτρης Κυανίδης, Τούλα Πολυδώρου, Μίκα Στεφανάκη, Άσπα Φούτση, Μαριάνθη Ψωματάκη, εμφανίζονται επί σκηνής οι χορευτές Εύη Μπιμπίλα, Ηρακλής Γουίτας, Παναγιώτης Περάκης, Χριστίνα Δήμου, Δημήτρης Κυανίδης, Τούλα Πολυδώρου, Δήμητρα Πρέκκα, Στέφανος Καλτζίδης και πλάι τους μαθητές της σχολής χορού «Άσπα Φούτση». Μάλιστα, μέρος των εσόδων από τις παραστάσεις θα δοθεί στα παιδιά του ορφανοτροφείου Άγιος Παντελεήμων. Πρεμιέρα στις 23 Δεκεμβρίου, στο Βασιλικό Θέατρο.

Ε.Σ.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved