ΜΑΡΙΑ ΛΑΤΣΙΝΟΥ-ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ

ρωτά η Μαριάννα Βασιλείου

Το «Μία Ανάσα Δρόμος» είναι αποτέλεσμα μιας δημιουργικής συνεργασίας

Με αφορμή την κυκλοφορία του Μια ανάσα δρόμος και την πρώτη ζωντανή παρουσίασή του την 28 Απριλίου στο ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΤΑ στο πλαίσιο του κύκλου συναυλιών Τρίτες παράλληλες, μιλήσαμε με τη Μαρία Λατσίνου και τον Χρήστο Αλεξόπουλο για…

…τη συνεργασία τους

Μαρία: Ο Χρήστος έψαχνε μια γυναικεία φωνή και μας γνώρισε η νυν σύζυγός του και συγγραφέας Αγγελική Δαρλάση. Μας συνδέει μια παράλληλη και κατά καιρούς κοινή μουσική πορεία, αλλά και ανθρώπινες φιλικές στιγμές. Πίστεψε σε μένα και μου άφησε χώρο να εκφραστώ και να εξελιχθώ. Επικρατεί ο σεβασμός, η αποδοχή και ο αμοιβαίος θαυμασμός.
Χρήστος: Δεν το ζορίσαμε ποτέ. Όλα γίνανε χωρίς πίεση και με κριτήριο τις εκάστοτε δημιουργικές ανάγκες μας. Και εκείνη πίστεψε αντίστοιχα σε εμένα.

…για τη θεατρικότητα στην ερμηνεία

Μαρία: Η πρώτη προσέγγιση είναι ενστικτώδης. Κάποιες φορές οι λέξεις φαίνονται λίγες, οπότε δοκιμάζω ανάσες, κραυγές, ηχοχρώματα. Άλλες φορές με οδηγεί  το μουσικό περιβάλλον ή «πιάνομαι» από μια ενορχηστρωτική ή ηχοχρωματική «ιδιοτροπία». Δοκιμάζω τρόπους και μετά από ένα ακουστικό – αισθητικό (και λιγότερο εγκεφαλικό) φιλτράρισμα σταθεροποιώ αυτό που μου «κάνει». Το ίδιο λειτουργώ είτε πρόκειται για ρόλο είτε πρόκειται για τραγούδι. Η διαφορά είναι ότι στη σκηνή έχεις και ένα ακόμα εκφραστικό μέσο, το σώμα.

…για τη δισκογραφία σήμερα

Μαρία: Περνάει δύσκολη φάση, και οι δημιουργοί αντίστοιχα. Από την άλλη, για όσους η μουσική είναι τρόπος ζωής και έκφρασης, η δύσκολη αυτή συγκυρία είναι πρόκληση μεν, αδιαπραγμάτευτη ανάγκη δε.

Χρήστος: Ήταν πάντα «δύσκολη φάση» για όποιον επέλεγε να κινείται στις παρυφές και να υπηρετεί τη μουσική την ίδια. Τουλάχιστον τώρα τα πάλαι ποτέ «κέντρα αποφάσεων» δεν έχουν πια το αλλοτινό statusκαι αυτό αφήνει περιθώριο να γεννηθούν σημαντικές καταστάσεις.

…για την ηχογράφηση

Μαρία: Είχαμε ανάγκη να φτιάξουμε μια σταθερή μπάντα και να «βγούμε» στην πιάτσα! Η σκέψη του δισκογραφικού εγχειρήματος υπήρχε, όχι όμως ως πρώτη προτεραιότητα. Ξεκίνησαν οι πρόβες, τα τραγούδια βρήκαν το δρόμο τους, και, όταν ωρίμασαν, αποφασίσαμε να τα καταγράψουμε. Η αμεσότητα και η διάδραση ήταν το ζητούμενο. Δεν «έπαιξε» το ενδεχόμενο να αποστειρώσουμε και να κατακερματίσουμε το ηχητικό σύνολο σε μια προσπάθεια να πετύχουμε το «αλάνθαστο». Το να τα ηχογραφήσουμε ζωντανά ήταν φυσικό επακόλουθο.

…για τη δημιουργία ενός ροκ άλμπουμ χωρίς κιθάρα

Χρήστος: Η ενορχήστρωση βασίζεται στο πιάνο, περιλαμβάνει ακορντεόν και κρητική λύρα και έτσι δεν υπάρχει κάποιο «κενό» στον ήχο από την άποψη των συχνοτήτων. Άλλο τώρα που «ροκ μουσική=κιθάρα». Δε λείπουν τα παραδείγματα δημιουργών που είναι κομμάτι της ποπ/ροκ κουλτούρας και σε πολλά τραγούδια τους χρησιμοποιούν ελάχιστη ή και καθόλου κιθάρα. Βλέπε τα πρώτα άλμπουμ της Τόρι Έιμος, τους Supertramp, τους Ben Folds Five. Το μακράν δημοφιλέστερο τραγούδι των Foreigner, το Iwanttoknowwhatloveis δεν έχει κιθάρα! Έχει σημασία και ποιος παίζει το όποιο όργανο, η αντίληψη του και η τεχνική του.

…για τις επανεκτελέσεις τραγουδιών του Αλεξόπουλου

Μαρία: Ο Χρήστος με άφησε να επιλέξω αυτά που ήθελα εγώ. Οι πρόβες, οι ζωντανές εμφανίσεις και η σύνθεση της μπάντας αποκρυστάλλωσαν 12 τραγούδια που δοκιμάστηκαν παντοιοτρόπως πριν βρουν το δρόμο τους δισκογραφικά.

sinentefxi-latsinou-alexopoulou-tefxos-101-foto2

…για το «Τα λέμε και αύριο»

Χρήστος: Είχε στίχους από τότε που το επέλεξα για το Vouveau. Ήταν ένα «κρυπτικό» και μοναχικό άλμπουμ αυτό. Καμία σχέση με την εξωστρέφεια του Μία ανάσα δρόμος, που είναι αποτέλεσμα μιας δημιουργικής συνεργασίας. Το παίζαμε στο encore των συναυλιών και η θέση του στο άλμπουμ προέκυψε εκ της διαδικασίας. Ταίριαζε πάρα πολύ στη φωνή της Μαρίας, άρεσε και στην ίδια πάρα πολύ και ταίριαζε ιδιαίτερα στο σχήμα μας.

…για την ανάσα ως μουσικό όργανο

Μαρία: Είναι τρόπος έκφρασης, χαράς, ανακούφισης, απόγνωσης, απόλαυσης, θυμού, ανασύρει πολλά περισσότερα νοήματα ή συναισθήματα από τον προφορικό λόγο. Δεν είναι κάτι δύσκολο, αντίθετα απευθύνεται άμεσα στο θυμικό, αφήνοντας πίσω την αποκωδικοποίηση των λέξεων.

…για τη «Χαμένη γενιά»

Χρήστος: Το 2006 που ηχογραφήθηκε (κι ακόμη πιο πίσω στο 2005 που γράφτηκε) ήταν κατ’ αρχήν ο υπαρξιακός προβληματισμός του δημιουργού που νιώθει πια την ανάγκη να μετουσιώσει τον προβληματισμό του αυτόν σε συνειδητή διαμαρτυρία.

Μαρία: Και για μένα είναι τραγούδι υπαρξιακού προβληματισμού και, αν και δεν το έχω γράψει εγώ, βιωματικό. Όλοι έχουμε «γευτεί» την αναξιοκρατία στην αναζήτηση για δουλειά, για αποδοχή, για δημιουργία. Η διαδικασία μας «ροκανίζει» χρόνο, αποθέματα ενέργειας και αυτοπεποίθησης, μας γεμίζει άλλες φορές με θυμό, άλλες με απόγνωση, μας μεταλλάσσει. Και ναι, είναι για μένα τραγούδι συνειδητής διαμαρτυρίας.

…για τη στήριξη της κυκλοφορίας

Μαρία: Όλη μας η ενέργεια είναι στην πρώτη ζωντανή παρουσίαση του άλμπουμ που θα γίνει στις 28 Απριλίου στο Θέατρο Πόρτα. Είναι μια γιορτή για εμάς. Από ‘κει και μετά, περισσότερες συναυλίες, περισσότερες μουσικές αναζητήσεις, ενδεχομένως αναθεωρήσεις. Ο δρόμος συνεχίζεται με πολλές παλιές συνήθειες, που είναι η αγάπη γι’ αυτό που επιλέξαμε να ασχοληθούμε και να αγωνιστούμε, η ανανέωση, η αναζήτηση, η ειλικρινής έκφραση και η πίστη…



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved