Ο δρόμος του Νοέμβρη

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

ΣΚΕΨΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ, ΜΕ ΤΗ ΧΟΥΝΤΑ

Ο δρόμος του Νοέμβρη: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

«Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία και όμως είπαν ότι την έγραψαν παιδιά». Αυτό λέει το γνωστό τραγούδι του Μάνου Λοΐζου. Υπονοεί, βέβαια, ότι ο δρόμος είναι αυτός που οδηγεί μια διαβίωση πιο φιλική για τον άνθρωπο. Ακόμη, μιλάει για παιδιά, δηλαδή για ανθρώπους που είναι αγνοί.

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ: Η ΟΛΙΓΑΡΧΙΑ

Το τραγούδι υπονοεί καταστάσεις που ο άνθρωπος τις έχει ζήσει σε ολιγαρχικά καθεστώτα. Μια από αυτές είναι η περίπτωση της χούντας του Παπαδόπουλου. Το νόημά του έχει πολλαπλές αναγνώσεις, όπως είναι κατανοητό. Αν το πάρουμε έτσι μπορούμε να μιλήσουμε για την εξέγερση του Πολυτεχνείου. Λίγες μέρες πριν τις 17 Νοέμβρη 1973 κάποια μεγάλα παιδιά εξεγέρθηκαν. Διαφώνησαν με κάποιους καθηγητές τους στο Πανεπιστήμιο ή στο Πολυτεχνείο. Συμμάχησαν με κάποιους προοδευτικούς εργαζόμενους. Μαζεύτηκαν εκεί που είχαν μια κάποια προστασία. Στο Πολυτεχνείο, στην Πατησίων, στην Αθήνα.

Εμείς αυτό που ξέρουμε είναι η εξέγερση του Πολυτεχνείου και η εισβολή του τανκς σε αυτό. Όμως και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας υπήρχε ανάλογη εξέγερση. Το κέντρο εξουσίας ήταν και είναι στην Αθήνα. Άρα το ενδιαφέρον εστιαζόταν στο Πολυτεχνείο της Αθήνας. Μιλάμε κάθε χρόνο για αυτή την εξέγερση και για το γκρέμισμα της πόρτας όπου ήταν σκαρφαλωμένοι οι φοιτητές.

Ο δρόμος του Νοέμβρη

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ: ΤΟ ΣΥΝΘΗΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη η εξέγερση ήταν ανάλογη. Και εδώ οι φοιτητές συγκεντρώθηκαν στο Πανεπιστήμιο. Ζητούσαν, όπως και στην Αθήνα, καλύτερους όρους διαβίωσης, παιδεία και ελευθερία για όλους. Το σύνθημα «Ψωμί-παιδεία-ελευθερία ήταν επιτακτικό. Δυστυχώς είναι ακόμα. 49 χρόνια μετά από την εξέγερση του Πολυτεχνείου ζητούμε τα ίδια θέματα. Ο άνθρωπος  δεν σταματά να διεκδικεί το αυτονόητο. Το καπιταλιστικό σύστημα δεν σταματά να του στερεί αυτό το αυτονόητο.

«Ο δρόμος του Νοέμβρη: σε όλες

τις εξεγέρσεις υπάρχουν αρχηγοί.»

Ο δρόμος που άνοιξαν αυτοί οι ρομαντικοί νέοι δεν έχει κλείσει. Δεν πρόκειται να σταματήσει αυτή η διεκδίκηση αν δεν αλλάξει η διακυβέρνηση της κοινωνίας, σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Το Πολυτεχνείο, λοιπόν, ήταν το αντιστασιακό έπος της γενιάς του 1960. Ουσιαστικά το τελευταίο έπος αντίστασης στην ελληνική κοινωνία. Τι έχει συμβεί;

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ: ΤΑ ΜΕΤΑ

Κάποιοι φρόντισαν να δημιουργήσουν παράδρομους. Σε όλες τις εξεγέρσεις υπάρχουν αρχηγοί. Η εξέγερση του Πολυτεχνείου είχε τους δικούς της. Κάποιοι από αυτούς ήθελαν να εξαργυρώσουν την «επιταγή» του Πολυτεχνείου. Και το έκαναν πιάνοντας πόστα στην διακυβέρνηση της χώρας. Είτε σαν υπουργοί είτε σαν στελέχη του κυβερνητικού οργανισμού. Κάποιοι. Όχι όλοι, όπως συνηθίζεται να λέγεται.

Λέγοντας ανακρίβειες για τη λεγόμενη γενιά του Πολυτεχνείου, ουσιαστικά θέλουμε να εξαλείψουμε το νόημα αυτής της εξέγερσης. Λογικό είναι, με την έννοια ότι αυτό το σύνθημα που προαναφέραμε βάζει δυναμίτη στα θεμέλια του καπιταλιστικού συστήματος. Άρα θα πρέπει να συκοφαντηθεί. Να πάψει να έχει ισχύ.

Ο δρόμος του Νοέμβρη

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ: ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ

Ας ακολουθήσουμε το δρόμο του Πολυτεχνείου. Ας δώσουμε την προσοχή μας στα αιτήματά του. Ίσως καταλάβουμε ότι είναι αναγκαίο να φτιάξουμε μια νέα κοινωνία που να ανταποκρίνεται στις στοιχειώδεις ανάγκες του ανθρώπου. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να βγάλουμε τις παρωπίδες μας. Να διαβάσουμε ξανά τους ανθρωπιστές φιλοσόφους από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Να τους καταλάβουμε και να προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε στη ζωή μας αυτά τα διδάγματά τους.

«Ο δρόμος του Νοέμβρη: μόνο τότε

το κεντρικό σύνθημα του Πολυτεχνείου

θα είναι ξεπερασμένο.»

Να καταλάβουμε ότι αυτή η κοινωνία μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα όταν υπάρχει σεβασμός στον άνθρωπο. Γιατί, τελικά, αυτός είναι ο τελικός αποδέκτης κάθε κοινωνικής πράξης. Να μάθουμε και να εθιστούμε στη συλλογική λειτουργία στην κοινωνία που ζούμε. Μόνο τότε το κεντρικό σύνθημα του Πολυτεχνείου θα είναι ξεπερασμένο. Μέχρι τότε δε θα πάψουμε να τιμούμε αυτούς τους αγωνιστές, τους νεκρούς και τον αγώνα τους.

 

Διαβάστε τα άρθρα για την ιστορία

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει

Διαβάστε την κινηματογραφική εκδοχή ενός άλλου φασισμού


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved