Ο κανόνας του παιχνιδιού: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
«Ο κανόνας του παιχνιδιού», η κεντρική έκθεση του 62ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ταξιδεύει στην Αθήνα. Στο The Project Gallery (16/12/2021-29/1/2022).
Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ: Η ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
H κεντρική έκθεση του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι «Ο κανόνας του παιχνιδιού». Μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωσή της στη Θεσσαλονίκη. Μετακομίζει στην Αθήνα στη The Project Gallery, Νορμανού 3, στο Μοναστηράκι.
Το Φεστιβάλ ανέτρεξε στο άφθαρτο αριστούργημα «Ο κανόνας του παιχνιδιού» (1939), του Ζαν Ρενουάρ. Είναι η πυξίδα για τη φετινή του έκθεση. Αυτή έχει οργανωθεί σε συνεργασία με το MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών. Έχουν προσκληθεί δέκα νέοι εικαστικοί να φιλοτεχνήσουν ισάριθμα έργα. Αντλώντας έμπνευση από την εμβληματική ταινία του Ζαν Ρενουάρ.
Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ: ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ
Αδιαπραγμάτευτα διαχρονική. Ιδίως στη μεταιχμιακή εποχή του σήμερα. Όπου ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε έναν μετα-κόσμο. Αυτόν που βρίσκεται στα σπάργανα. Το διαμάντι του Ρενουάρ μας προετοιμάζει για την αναγκαία και αναπόφευκτη μετάβαση σε μία νέα εποχή. Μία ταινία που μας υπενθυμίζει πόσο γρήγορα μπορούν να αλλάξουν από στιγμή σε στιγμή οι κανόνες του παιχνιδιού.
Πως μπορούν όμως να αλλάξουν αυτοί οι κανόνες; Η ίδια η ταινία μας δίνει μία ιδέα. Η πραγματικότητα που ζούμε είναι ένα τοπίο της επεξεργασίας της. Είναι πολύ εύκολο κάποιος να καταλάβει το τι σημαίνει «κανόνας του παιχνιδιού». Τότε είναι επίσης εύκολο να συνειδητοποιήσει ποια είναι η υπέρβασή του. Όλα αυτά βρίσκονται δίπλα μας σε καθημερινή βάση.
Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ: ΑΝΑΓΚΗ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ
Το να κάνει κάποιος την υπέρβασή του είναι αναγκαία συνθήκη για να ζήσει. Ουσιαστικά για να κρατήσει μία απόσταση από την τρέλα. Πρακτικά για να γνωρίσει τις δυνατότητές του. Να μάθει τις άμυνές του. Να μάθει ποιο είναι αυτό το διάνυσμα που ορίζει αυτό που θα ονομάζαμε «λογικό». Για να ανακαλύψουμε τότε ότι αυτό το «λογικό» απλά δεν υπάρχει. Είναι καθαρά υποκειμενικό. Τελικά είναι ένα χαρακτηριστικό που για κάθε άνθρωπο είναι διαφορετικό.
Η ταινία του Ρενουάρ μας βάζει σε αυτό ταξίδι της «λογικής». Μας καλεί να ανακαλύψουμε τις συμπεριφορές του ανθρώπου. Όπως και τους περιορισμούς που αυτός δέχεται. Η έκθεση μας δείχνει αυτό το όριο με διαφορετικούς τρόπους.
Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ: Η ΤΕΧΝΗ ΩΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Ο θεατής της έκθεσης για να την καταλάβει καλό θα ήταν να έχει μία άποψη για την ταινία. Ακολούθως απαραίτητη προϋπόθεση είναι να αφήσει ανοιχτά τις διόδους πρόσληψης της πραγματικότητας. Έτσι θα καταλάβει ότι αυτά τα έργα ξεφεύγουν από την κλασική δομή. Αυτό γίνεται για να μας δείξουν το «παράξενο». Ουσιαστικά για να μας ορίσουν αυτό το πεδίο όπου μπορεί το φαντασιακό μπορεί να λειτουργήσει.
Οι δημιουργοί αυτών των έργων έχουν καταλάβει ότι μέσα από αυτό το φαντασιακό μπορεί να έρθει η γνώση για αυτό που συμβαίνει. Είναι πολύ σημαντικό ότι έχουμε ένα σημείο εκκίνησης που είναι μία ταινία. Ακολούθως μία αναφορά που είναι ένα βίντεο και δίπλα ένα έργα «στατικής αναπαράστασης». Ο λόγος μετουσιώνεται. Ο θεατής πλέον μπορεί να παράξει το δικό του έργο. Αυτό θα το κρατήσει και θα το βιώσει, αφού βγει από τον εκθεσιακό χώρο. Αυτός είναι ο λόγος που αυτή η έκθεση είναι τόσο σημαντική.
Ο ΚΑΝΟΝΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι οι:
Μαρίνα Βελησιώτη
Νικόλας Βεντουράκης
Ξένια Βήτου
Κυριακή Γονή
Στάθης-Αλέξανδρος Ζούλιας
Αλέξανδρος Μαγκανιώτης
Σοφία Στέβη
Διαμαντής Σωτηρόπουλος
Δημήτρης Τάταρης
Ντορέιντα Τζόγκου
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Εγκαίνια της έκθεσης: Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου, 17:00-22:00.
Διάρκεια έκθεσης: 16/12/2021-29/01/2022.
Ωράρια: Τρίτη-Σάββατο, 12:00-20:00.
Επιμέλεια έκθεσης: Ορέστης Ανδρεαδάκης.
Συντονισμός-Παραγωγή: Θάνος Σταυρόπουλος.
Είσοδος: δωρεάν.
Διαβάστε τα κείμενα για το 62 Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης