Ο χρόνος είναι απόρριμμα

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ

ΑΝΑΛΥΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ

ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ

Ο χρόνος είναι απόρριμμα: του Σίμου Ιωσηφίδη

Η ζωή είναι δύο εκφράσεις, άπαντες είμαστε γνώστες: η μία, είναι το «χαίρω πολύ» η δεύτερη, το «χάρηκα που σε γνώρισα».

Το χρονικό διάστημα μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης κυμαίνεται,  αλλά συνήθως είναι μικρό.

Εξαιρούνται άτομα που ποτέ δεν έκανες χρήση των ανωτέρω.

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ: Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ

Ακουσίως, ωστόσο, στο ως άνω διάστημα, είμαστε και σωτήρες.

Γι’ αυτό ζούμε κιόλας. Για να σώζουμε τους διπλανούς μας. Συνήθως, αυτοί οι διπλανοί, είναι γνωστοί, άρα και αναγνωρίσιμοι: φίλοι, συγγενείς…

Εφόσον, όμως, ζούμε για να τους σώσουμε, αναγκαστικά, στο υποσυνείδητό μας, περιμένουμε να πέσουν για να τους βοηθήσουμε να σηκωθούν.

Όχι, όχι! Δεν ευχόμαστε την πτώση τους, αλλά την «καρτερούμε» υπομονετικά. Περιμένουμε να χρηστούμε σωτήρες τους. Αγωνιούμε, άθελά μας, να δείξουμε πόσο καλοί είμαστε, πόσο αναγκαίοι.

Να γιατί ζούμε. Για να είμαστε χρήσιμοι «παρακαλώντας» -όχι προκαλώντας- την υποβάθμιση του ετέρου.

«Ο χρόνος είναι απόρριμμα: σε αυτή

τη φάση καταστροφής

είμαστε χρόνια τώρα.»

Έτσι, βιώνουμε, συμβιώνουμε,  αναβιώνουμε. Τουτέστιν,  επιβιώνουμε.

Προσπαθούμε, έχοντας κι άλλα «δήθεν» προβλήματα στο μυαλό μας, να λύσουμε το μυστήριο της πλάσης αυτού του κόσμου.

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ: Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ

Από που ήρθαμε;

Πως προκύψαμε;

Ποιά είναι η αιτία της ύπαρξής μας;

Ο χρόνος είναι απόρριμμα

Στην εύλογη προσπάθειά μας να βρούμε μιαν απάντηση στο «ποιός έφτιαξε αυτόν τον κόσμο», αφήνουμε στα αζήτητα το, εξίσου εύλογο ερώτημα,  «ποιός καταστρέφει αυτόν τον κόσμο;». Σε αυτή τη φάση καταστροφής είμαστε χρόνια τώρα…

Και ζούμε εν αρμονία, ενόσω ο χρόνος κυλά. Κυλά, κυλά… Ο άυλος χρόνος. Ο άχρωμος. Ο διαυγής και μη ορατός. Ο αδυσώπητος χρόνος. Σκληρός και αόρατος όπως ο άνεμος.

Αυτά τα αόρατα! Πόσο εφιαλτικά. Ό,τι δεν μπορούμε να δούμε είναι εφιαλτικό. Όπως ο Εφιάλτης.

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ: ΟΙ ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ

Πόσο βαθιές ρίζες έχει το μυστήριο του αοράτου!

Αδυνατούμε να διεισδύσουμε σε αυτό με τις φτωχές αισθήσεις μας: τα μάτια μας είναι ανίκανα να συλλάβουν το οτιδήποτε, μικροσκοπικό ή ογκώδες.

Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε τι υπαρχει σε έναν πλανήτη ή σε μια σταγόνα νερό.

Τα αυτιά μας συμμετέχουν σε αυτή την παραπλάνηση. Μεταφέρουν τις δονήσεις του αέρα με μελωδίες. Οι αισθήσεις μας… Αυτές οι μικρές νεράιδες που πραγματοποιούν αυτό το θαύμα. Μετατρέπουν την δόνηση σε θόρυβο. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε η Μουσική. Από ένα γαλήνιο θρόϊσμα του ανέμου.

Ο Άνεμος. Η ισχυρότερη δύναμη της φύσης. Παρασύρει κάτω ανθρώπους, ισοπεδώνει κτήρια, ξεριζώνει δέντρα, υψώνει κύματα ίσα με βουνά και ρίχνει μεγαλοπρεπή πλεούμενα στα βράχια…

«Ο χρόνος είναι απόρριμμα: αυτές

οι στιγμές ανάμνησης είναι λίγες.»

Σκοτώνει, βρυχάται. Σφυρίζει, αναστενάζει… Μπορείς να τον δεις; Κι όμως όλα αυτά σου μαρτυρούν ευθαρσώς πως υπάρχει!

Επιστροφή στο χρόνο. Στον γιατρό μας, τον χρόνο. Γιατρεύει τα πάντα στο διάβα του. Σαν περάσει, το οποιοδήποτε πλήγμα καταλαγιάζει.

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ: ΤΟ ΚΑΚΟ

Ποιός εφηύρε το χρόνο; Μα φυσικά εμείς  αφού ανακαλύψαμε τη φθορά κάθε έμβιου και μη, έπρεπε, αυτή ακριβώς η φθορά, να είναι και μετρήσιμη.

Ο χρόνος είναι απόρριμμα

Ναι, μάλλον έτσι, ανακαλύφθηκε ο χρόνος. Και αναλήφθηκε…

Ο φθοροποιός και διαφθορέας χρόνος. Με το πλήρωμά του, το κακό γίνεται λίγο κακό, λιγότερο κακό, ακόμα λιγότερο, ελάχιστο, απειροελάχιστο και, και ω του σκότους, εξαφανίζεται!

Όταν το θυμόμαστε μόνο (αχ, αυτή η μάγισσα με τα μαύρα, η μνήμη), πολύ λίγες φορές (αφού έχουν παρέλθει «τόσα χρόνια», «τόσος καιρός») στενοχωριόμαστε. Αλλά, ευτυχώς, αυτές οι στιγμές ανάμνησης είναι λίγες και, όπως είπαμε, με την παρέλευση του χρόνου ολοένα και λιγοστεύουν.

Το πάλαι ποτέ ανυπόφορο, πλέον, φαντάζει υποφερτό. Το ανήκουστο, ακούγεται. Και το ανιστόρητο συμβάν, ιστορικό γεγονός (περιγράφεται).

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ: ΤΟ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑ

Συνηθίζουμε να ζούμε με την απώλεια ενός πολυαγαπημένου αντικειμένου ή προσώπου. Αφού, ωστόσο, η απώλεια δεν παύει να υπάρχει και, ως εκ τούτου, υφίσταται αιωνεί, γιατί ο χρόνος είναι γιατρός;

Επειδή συνηθίζουμε κι εξακολουθούμε να ζούμε καλά μήπως;

Άρα ο χρόνος είναι ένα τίποτα, είναι απόρριμμα!

Στην ουσία συνηθίζουμε να επιβιώνουμε με την απώλεια.

Επιβιώνουμε, βαθμηδόν ευτυχέστεροι, με τις πληγές μας, γιατί συνηθίζουμε να ζούμε με αυτές.

Που είναι ο αόρατος χρόνος, λοιπόν;

Έγινε η απώλεια συνήθειά μας, όπως είπε και ο Ανεστόπουλος…

 

Διαβάστε τα άρθρα ανάλυσης χαρακτηρων

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved