ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟ ΧΑΟΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ
Η νέα γραμμή-φάντασμα Μ1
ΟΑΣΘ: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος
Το μετρό, στη Θεσσαλονίκη, ανέστειλε τη λειτουργία του για ένα μήνα. Οι πληροφορίες μας λένε ότι θα συνεχιστεί από τον Ιανουάριο 2026 με άγνωστη τη λήξη της. Δύο ήταν οι λύσεις για να καλυφθεί αυτό το κενό: να γίνουν πιο πυκνά τα δρομολόγια της γραμμής 10 ή να δημιουργηθεί μια νέα γραμμή. Ο ΟΑΣΕΘ, ο νέος οργανισμός, με τη λειτουργία του μετρό και των αστικών συγκοινωνιών, αποφάσισε τη δεύτερη λύση. Από εκεί αρχίζουν τα προβλήματα και η ταλαιπωρία. Θα τα αναφέρουμε όσα αφορούν στη μετάβαση στον σταθμό του μετρό Νέα Ελβετία.
ΟΑΣΘ: Ο προορισμός
Θέλουμε να πάμε στο χώρο του σταθμού του μετρό Νέα Ελβετία επειδή από εκεί ξεκινούν τα λεωφορεία που οδηγούν σε άλλους προορισμούς, όπως η Θέρμη, το Πανόραμα, το Τριάδι, το ΙΚΕΑ κ.λπ. άρα αυτή η διαδρομή είναι το πρώτο βήμα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα για να ξεκινήσει το δεύτερο που, αν δεν υπάρξει τρίτο, οδηγεί στον τελικό προορισμό σου. Για να δούμε, όμως, τι συμβαίνει στην πραγματικότητα.
Με το μετρό από τον σταθμό Δημοκρατία μέχρι αυτόν Νέα Ελβετία η μετάβαση διαρκούσε περίπου 25’, άρα κάπως θα πρέπει να έχουμε τους ίδιους χρόνους, έστω περίπου. Πήραμε το λεωφορείο Μ1 και φτάσαμε σε περισσότερο από 30΄, η απόκλιση δεν ήταν μεγάλη, με το δεδομένο της επίγειας διαδρομής, δεν δημιούργησε κάποιο πρόβλημα. Το θέμα αποδείχτηκε ότι ήταν αλλού και η ταλαιπωρία επίσης.
ΟΑΣΘ: Το ψάξιμο
Το πρώτο που κάνει ένας άνθρωπος είναι να αναζητήσει την στάση από όπου θα πάρει το λεωφορείο Μ1. Υπάρχουν δύο ενδεδειγμένοι τρόποι: Να ρωτήσουμε ένα οδηγό του ΟΑΣΕΘ ή να το ψάξουμε στην εφαρμογή ΟΑΣΘ που έχουμε -όσοι έχουμε- στα κινητά μας.
Το κυνήγι του χαμένου «θησαυρού» είναι η ταλαιπωρία του επιβάτη. Πρώτα ρωτά τον οδηγό του λεωφορείου που θα τον αφήσει στην Εγνατία. Ξέρει ότι το Μ1 περνά από την Εγνατία. Ο οδηγός δεν έχει ιδέα. Η απάντηση είναι ότι ο ΟΑΣΕΘ έχει ενημερώσει. Μάλιστα! Αυτή η ενημέρωση έγινε και τέλειωσε. Κάπου αυτή η πληροφορία δεν πρέπει να υπάρχει;

Ας ψάξουμε: Πάμε στην εφαρμογή στα κινητά ΟΑΣΘ. Εκεί με έκπληξη βλέπουμε ότι δεν υπάρχει κάποια πληροφορία για την γραμμή Μ1 ή 01Μ, αν το είχαν γράψει έτσι. Η πληροφορία λέει ότι θα αναφέρεται σε κάποια τερματικά των στάσεων, αλλά σε ποια;
ΟΑΣΘ: Το κυνήγι
Σκέφτομαι: Τα περισσότερα λεωφορεία, που δε σταματούν σε όλες τις στάσεις, σταματούν στη στάση Κολόμβου, στην Εγνατία. Πάμε εκεί. Στο τερματικό δεν αναφέρεται τίποτε. Μετά από λίγο περνά ένα Μ1 που άπονα φεύγει και εμείς περιμένουμε και αναρωτιόμαστε: «Από που θα το πάρω;». Το 10 θα κάνει πάνω από 1 ώρα αφού περνά από την Αλεξάνδρου Παπαναστασίου.
Η μόνη λύση είναι η εξής: Θα πάρω το Μ1 προς το σταθμό για να βρω τη διαδρομή. Βλέπω ένα λεωφορείο και τρέχω να το προλάβω, αλλά δε σταματά σε αυτή τη στάση. Τζίφος. Η ταλαιπωρία συνεχίζεται!
Ακολουθώ την άλλη λύση. Περπατώ τις στάσεις για να δω αν το Μ1 περνά από αυτές. Όμως δεν υπάρχει τυπωμένη κάποια πληροφορία σε κάποια στάση, όπως για τις άλλες γραμμές, μόνο στα τερματικά, άρα θα πρέπει να περιμένω μην και εμφανιστεί το Μ1 με τον χρόνο αναμονής. Και η ταλαιπωρία συνεχίζεται!
ΟΑΣΘ: Ο θησαυρός
Μαθαίνουμε:
Η μετάβαση είναι η εξής: Σταθμός Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας, Μιχ. Ψελλού, δεξιόστροφος ελιγμός στην παράπλευρη Ε.Ο. Θεσσαλονίκης- Ν. Μουδανίων, Λεωφ. Κωνσταντίνου Καραμανλή, Εγνατία, Μοναστηρίου, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός. Η επιστροφή είναι η εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Μοναστηρίου, Εγνατία, Λεωφ. Κωνσταντίνου Καραμανλή, αριστερόστροφος ελιγμός στην οδό Μιχ. Ψελλού, Σταθμός Μετεπιβίβασης Νέας Ελβετίας.

Οι στάσεις είναι στη μεταβίβαση: 25ης Μαρτίου, Γυμνάσιο, Ιπποκράτειο, Θεαγένειο, Πανεπιστήμιο Μακεδονία, ΑΧΕΠΑ, Καμάρα, Αγίας Σοφίας, Αντιγονιδών, Πλ. Δημοκρατίας και Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός με τέρμα τον τερματικό σταθμό Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Στην επιστροφή: Ζωγράφου, Πλ. Δημοκρατίας, Αντιγονιδών, Αγίας Σοφίας, Καμάρα, ΑΧΕΠΑ, Πανεπιστήμιο Μακεδονία, Θεαγένειο, Ιπποκράτειο, Μάρκου Μπότσαρη, 25ης Μαρτίου με τέρμα τον σταθμό Νέα Ελβετία.
ΟΑΣΘ: Το ερώτημα
Πόσο δύσκολο θα ήταν να γίνει ένα update στην εφαρμογή του ΟΑΣΘ στα κινητά για να προστεθεί η γραμμή Μ1; Πόσο εύκολο θα ήταν για τη χρήση των επιβατών; Πόσο δύσκολο θα ήταν μια τυπωμένη πληροφορία στις στάσεις των λεωφορείων, για όσους δεν έχουν την εφαρμογή στα κινητά; Η απάντηση είναι ότι το αυτονόητο δεν έγινε!
Η ταλαιπωρία με το Μ1 είναι μια οδυνηρή εμπειρία. Η διαπίστωση ότι οι διοικούντες τον ΟΑΣΕΘ πιστεύουν ότι έχουν να κάνουν με ανθρώπους ανάξιους εύκολης χρήσης των συγκοινωνιών. Στο πρόσωπο των επιβατών βλέπουν ηλίθιους, βλάκες ή ζώα. Ακόμα και στα ζώα συμπεριφέρεσαι με μεγαλύτερη ευγένεια.
Το ερώτημα είναι αν αυτό το απαράδεκτο σκεπτικό είναι γνωστό στην Περιφέρεια Μακεδονίας-Θράκης, στο Δήμο Θεσσαλονίκης και στο Υπουργείο. Και αν «ναι», τότε τι σκοπεύουν να κάνουν; Θα επανέλθουμε με το χώρο του μετρό Νέας Ελβετίας.
