ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΚΘΒΕ

10 προτάσεις για ένα βιώσιμο μέλλον

του Σταμάτη Γαργαλιάνου

Διδάκτορος Πανεπιστημίου Ντωφίν Γαλλίας 

Παρακολουθούμε με αγωνία τα τεκταινόμενα στο ΚΘΒΕ με τους απλήρωτους επί 3 μήνες εργαζόμενους. Γνωρίζουμε, επίσης, την συνολική οικονομική και διοικητική ιστορία του Ιδρύματος αυτού. Παράλληλα κάνουμε αναπόφευκτες συγκρίσεις με τα δυο αντίστοιχα αθηναϊκά ιδρύματα, το Εθνικό και την Λυρική Σκηνή. Με τις γνώσεις και τις εμπειρίες του από τα ανωτέρω, ο υπογράφων τολμά να προτείνει να κάτωθι:

1. Τα προβλήματα του ΚΘΒΕ θα λυθούν με μεσο-πρόθεσμα και μακρο-πρόθεσμα πλάνα. Πρέπει να τεθούν τώρα οι βάσεις για ένα βιώσιμο μέλλον, σε ορίζοντα 20ετίας, με στόχο να μην παρουσιαστούν ΠΟΤΕ ΠΙΑ τα ίδια προβλήματα.

2. Φαίνεται πως το οικονομικό πρόβλημα του ΚΘΒΕ εμφανίσθηκε τα τελευταία 10 χρόνια, εξ αιτίας άστοχων επιλογών όλων των Διοικήσεών του. Αντί να επιζητούμε να βρούμε τους φταίχτες (που έτσι κι αλλιώς τους ξέρουμε, μάλιστα αναρωτιόμαστε γιατί δεν τους αποκαλύπτουν οι οικονομικοί υπάλληλοι του ΚΘΒΕ εδώ και τώρα) θα ήταν σωστό να τεθεί σε λειτουργία άμεσα ένας ειδικός εσωτερικός κανονισμός ο οποίος να αποτρέπει επίδοξους αθηνοκένταυρους διευθυντές, σκηνοθέτες και συμβουλάτορες να υπερβαίνουν ορισμένα οικονομικο-καλλιτεχνικά όρια παραγωγών. Σ” αυτό οι ηθοποιοί να απαιτήσουν μεγαλύτερο ρόλο στα Διοικητικά Συμβούλια.

3. Άμεση εφαρμογή του σχεδίου απόσβεσης κάθε παραγωγής, με στόχο να μην έχει καμία πλέον παραγωγή παθητικό. Να επιδιώκεται για όλες ένα μικρό ή μεγάλο κέρδος, που έστω κι αν δεν το καταφέρνουν, τουλάχιστον να μην έχουν υπέρογκο παθητικό, όπως στην περίπτωση του «Alexander The Great». Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να εφαρμοσθεί ο κανόνας : «κάθε παραγωγή εξαντλεί όλα τα περιθώρια πιθανών παραστάσεων και ποσοστού κοινού σε Θεσσαλονίκη και Βόρεια Ελλάδα». Στο τέλος κάθε καλλιτεχνικής περιόδου να ανακοινώνονται επίσημα το κόστος και τα κέρδη για ΚΑΘΕ παραγωγή. Αυτά να αποτελέσουν τα κριτήρια για τις επόμενες παραγωγές.

4. Για να γίνει αυτό εφικτό θα πρέπει επίσης να διευρυνθεί σταδιακά το δυνητικό κοινό της πόλης μας και όλης της Ελλάδας, με ειδικές τεχνικές προσέγγισης -έμμεσα αύξησης- κοινού αριθμητικά. Δηλαδή θέτουμε από τώρα τις βάσεις για αύξηση των μελλοντικών θεατών, άρα πιθανών πηγών εσόδων από εισιτήρια. Στόχος: το 50 % του κόστους παραγωγής να καλύπτεται από εισιτήρια και χορηγούς. ΣΗΜ.: Υπάρχουν κάτοικοι της πόλης μας και των γύρω Νομών που δεν ξέρουν ΠΟΥ είναι το ΚΘΒΕ ….

5. Θεμιτές οι απεργίες και επισχέσεις των ηθοποιών, αλλά το «αυτί» των εκάστοτε Υπουργών δεν ιδρώνει έτσι. Δραστικότατη λύση η καθημερινή ενόχληση των αρμοδίων φορέων στην Αθήνα με τακτικότατες επισκέψεις σε κάθε αρμόδιο γραφείο. Αν τα δυο άλλα αθηναϊκά ιδρύματα καταφέρνουν να επιβιώνουν άνετα, ίσως είναι γιατί έχουν μόνιμο «πόδι» και «γλώσσα» εκεί. Να ενοχλούμε κάθε μέρα και κάθε λεπτό τους αρμοδίους, μέχρις εξαντλήσεως των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού να βλέπουν την Επιτροπή του ΚΘΒΕ να έχει «κατασκηνώσει» στα Υπουργεία. Σ’αυτό ας βοηθήσει και το «Σπίτι του Ηθοποιού» και συνάδελφοι από Αθήνα, με μακρόχρονες φιλοξενίες.

6. Για τα 3 (τρία) επόμενα χρόνια σταδιακή μείωση θέσεων εργασίας σε όλα τα επίπεδα αλλά και μικρή μείωση των αντιμισθίων, με στόχο, όμως, να επανέλθουν στα ίδια προ κρίσης επίπεδα όταν ξεπερασθούν οριστικά τα τωρινά προβλήματα του ΚΘΒΕ. Όμως και τότε θα πρέπει να συνεχισθεί μια σφικτή, ορθολογιστική χρήση των παραγωγών  του ΚΘΒΕ σε κάθε επίπεδο, ήτοι να μην προγραμματίζονται πάνω από 8 παραγωγές ανά έτος, με στόχο αυτές οι 8 να αποσβένονται, πλέον, πιο εύκολα. Δεν μπορούμε να ζητάμε από έναν φορέα να παραμένει στα ίδια ποσοτικά επίπεδα (σε αριθμό παραγωγών ανά έτος, σε αριθμό εργαζομένων) σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής κρίσης. Το ΚΘΒΕ παράγει τώρα τις ίδιες αριθμητικά παραγωγές που παρήγαγε πριν 20 χρόνια, όταν ο ανταγωνισμός από ντόπιες και αθηναϊκές ομάδες ήταν σχεδόν ανύπαρκτος…

7. Εφαρμογή του κανόνα «ο καλλιτεχνικός διευθυντής δεν μπορεί να μετακαλέσει από Αθήνα πάνω από το 10% του συνολικού πάσης φύσεως καλλιτεχνικού δυναμικού». Στήριγμα σε ντόπιους ηθοποιούς και σκηνοθέτες, οι οποίοι με τη σειρά τους θα στηρίξουν το ΚΘΒΕ. Εδώ αναρωτιόμαστε πως γίνεται ένας (ο εκάστοτε) Υπουργός που δεν έχει μεγάλες γνώσεις θεάτρου να διορίζει ως Διευθυντή κάποιον που αφενός δεν έχει εμπειρία διοίκησης μεγάλων πολιτιστικών φορέων και αφετέρου ανδρώθηκε στην Αθήνα, έχει, δηλαδή, σχετική άγνοια των εδώ δεδομένων.

8. Σε εφαρμογή του ανωτέρω να τεθεί σε ισχύ ο αδρανής νόμος που λέει πως για τις θέσεις του Διευθυντή και Αναπληρωτή Διευθυντή προκηρύσσεται διεθνής ανακοίνωση σε όλα τα ΜΜΕ. Η επιλογή γίνεται από 7μελή, επίσης διεθνή, Επιτροπή (με κανένα κομματικό μέλος).

9. Να απαιτήσουμε (με τον ίδιο προαναφερθέντα κανονισμό) οι Διευθυντές αυτοί να προσλάβουν τεχνοκράτες σε καίρια πόστα διοίκησης και όχι αποτυχημένα μέλη του εκάστοτε κόμματος στην εξουσία. Το ΚΘΒΕ αποτέλεσε όλα αυτά τα χρόνια χώρο εξασφάλισης εργασίας σε αρκετούς ηθοποιούς και άλλους καλλιτέχνες, οι οποίοι βρίσκουν δουλειά εκεί με τα γνωστά «κριτήρια».

10. Οι επιλογές των έργων και οι αντίστοιχες αναθέσεις σκηνοθεσιών να γίνονται από εξειδικευμένους Δραματουργούς πλαισιωμένους από ανθρώπους του Μάρκετινγκ, που θα συνεδριάζουν 3 φορές το χρόνο. Τα έργα που θα επιλέγονται να καλύπτουν τις ανάγκες του κοινού για σωστή ψυχαγωγία, με κριτήρια την πληρότητα των αιθουσών σε προηγούμενες παραγωγές.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved