ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης επιστρέφει δριμύτερη μετά από σχεδόν ένα μήνα, με το αφιέρωμα «Spotlight στον ισπανικό κινηματογράφο», το οποίο θα φιλοξενηθεί από τις 20 ως τις 23 Νοεμβρίου, στην αίθουσα «Τάκης Κανελλόπουλος». Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι το αριστούργημα του Βίκτορ Ερίθε «Ο νότος», καθώς και οι ταινίες «Μικρά μυστικά» των Χοσέ Κορμπάτσιο και Χουάν Κρουθ, «Η γλώσσα της πεταλούδας», του Χοσέ Λουίς Κουέρδα και «Ο μικρός ταύρος», του Λουίς Γκαρθία Μπερλάνγκα. Ευθύς αμέσως, θα μεταφερθούμε από την Ισπανία στην Ιαπωνία, με το επόμενο θεματικό αφιέρωμα (27-30/11) να περιστρέφεται γύρω από τον διασημότερο Ιάπωνα σκηνοθέτη, με τον τίτλο «Ακίρα Κουροσάουα: Ο Γιαπωνέζος Αυτοκράτορας» Οι ταινίες που προβληθούν είναι όλες μία και μία, από την καθηλωτική «Σιωπηλή μονομαχία» ως το εκπληκτικό «Ρασομόν» κι από το σαιξπηρικό «Ο θρόνος του αίματος» ως το εκθαμβωτικό «Ραν».

adzenta tefxos 92 foto2

Αυτή την εβδομάδα, οι προβολές της Ταινιοθήκης της ΕΤ-3, σε συνεργασία με το ΚΕΜΕΣ πήραν ρεπό, τιμώντας την 41η επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και την προσεχή Δεύτερα, 24 Νοεμβρίου, πιάνουν το νήμα ακριβώς από εκεί που το είχαν αφήσει. Συνέχεια λοιπόν, για το εκπληκτικής έμπνευσης και πρωτοτυπίας αφιέρωμα στις ψυχροπολεμικές ταινίες, με τίτλο «Αυτός ήταν ο Ψυχρός Πόλεμος». Επόμενη ταινία που θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στην αίθουσα «Αλέξανδρος» στις 21.00, το εμβληματικό αριστούργημα του Μιχαήλ Ρομ «9 μέρες ενός χρόνου» (1962, 106’), το οποίο μας μεταφέρει στην «πίσω πλευρά του λόφου», στην αθέατη όψη της πρώην ΕΣΣΔ, στη διάρκεια εκείνης της τόσο ιδιάζουσας ιστορικής περιόδου.  Μια σκηνοθεσία υποβλητική, ατμοσφαιρική, με χειρουργική ακρίβεια στα πλάνα και στα κάδρα, με νοήματα υποβόσκοντα και πανανθρώπινα. Μία από τις πρώτες απόπειρες του σοβιετικού σινεμά να ξεφύγει από τα δεσμά του Σοσιαλιστικού Ρεαλισμού. Η συνέχεια του συναρπαστικού αυτού αφιερώματος αναμένεται εξίσου ενδιαφέρουσα, καθώς την πρώτη μέρα του Δεκέμβρη, θα υποδεχτούμε την υπέροχη ταινία του Μάικλ Άντερσον, «Απόρρητος φάκελος Κουήλερ» (1966, 105’). Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμετζόγλου.

adzenta tefxos 92 foto3

Παράλληλα, η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης, προβάλλει τη Δευτέρα 24 Νοεμβρίου, την τρίτη ταινία της για φέτος, στο «Φαργκάνη». Μια ταινία που κέρδισε το 2010 το Βραβείο LUX που απονέμει το Ευρωκοινοβούλιο κάθε χρόνο σε μία ευρωπαϊκή παραγωγή και η οποία θίγει ένα θέμα σύμφυτο με την έννοια της σύγχρονης ευρωπαϊκής ταυτότητας, αυτό της μετανάστευσης και ενσωμάτωσης. «Η ξένη», της Αυστριακής Φέο Αλαντάγκ, μια σπουδή πάνω στη δίψα για χειραφέτηση και στον αγώνα για αυτό-προσδιορισμό. Την ταινία θα προλογίσει ο ηθοποιός, καθώς και κριτικός θεάτρου και κινηματογράφου, Αχιλλέας Ψαλτόπουλος.

Οι σινεφίλ δράσεις της πόλης δεν εξαντλούνται όμως στα παραπάνω. Τρεις μέρες αργότερα, στις 27 Νοεμβρίου, στις 20.00, η νεοσύστατη Κινηματογραφική Λέσχη Πανοράματος προβάλλει στο Αμφιθέατρο Κέντρου Πολιτισμού την ταινία του μπαρουτοκαπνισμένου Μπίλε Όγκουστ, «Νυχτερινό τρένο για τη Λισαβόνα», με πρωταγωνιστή τον αιωνίως ερωτευμένο με τον κινηματογραφικό φακό, Τζέρεμι Άιρονς. Τη σκυτάλη παίρνει η Κινηματογραφική Λέσχη Χορτιάτη, με την προβολή της ίδιας ταινίας, την επόμενη ακριβώς μέρα και την ίδια ώρα, στην αίθουσα «Ιωάννης Μανωλεδάκης». Να σημειωθεί πως οι δύο Λέσχες θα έχουν κοινό πρόγραμμα αυτή τη χρονιά, με αυτή του Χορτιάτη να διαδέχεται στις προβολές αυτή του Πανοράματος. Καλές σινεφίλ αποδράσεις σε όλους τους Θεσσαλονικείς σινεφίλ!

Έλενα Πολατίδου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved