από τον Κώστα Γ. Καρδερίνη
Το πρώτο του ορχηστρικό συγκρότημα λεγόταν Shortcat και το δεύτερο Your Hand in Mine. Όταν έληξε αυτό το κομμάτι της ζωής του, ο Μάνος Μυλωνάκης βρέθηκε με πλούσια συλλογή διαφορετικών οργάνων διαφορετικών εποχών και τύπων (πιάνο Βούρλιτζερ, ακορντεόν, ηλεκτρικό μπάσο, κιθάρες, κρουστά, βιόλι Στροχ, γιουκαλίλι, μεταλλόφωνο Γκλόκενσπιλ, μελόντικα, παιδικό πιάνο, μουσικά κουτιά κ.ά.) Έχει ήδη σημαντική δισκογραφία, εμπειρία στη σύνθεση και τη μουσική τεχνολογία, ζωντανές εμφανίσεις σε ανοιχτούς και κλειστούς χώρους, σε κινηματογραφικές αίθουσες (Every Night Dreams).
Ήταν ζήτημα χρόνου να γράψει μουσική για το θέατρο, με όλες τις προοπτικές ανοιχτές.
Πώς έφτασες ως το Zyklon;
Στο χώρο του θεάτρου με έβαλε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, όταν το περασμένο φθινόπωρο μου ανέθεσε τη σκηνική διασκευή τραγουδιών στο Συνέβη και Του Χρόνου του ΚΘΒΕ. Το Zyklon προέκυψε ως συνέχεια της καλής μας συνεργασίας και ήδη συγκαταλέγεται στις συναρπαστικότερες μουσικές εμπειρίες μου. Η μεγαλύτερη ιδιαιτερότητα στο να συνθέτεις για θέατρο είναι πως, σε αντίθεση με τον κινηματογράφο, η εικόνα δεν προϋπάρχει, αλλά δημιουργείται κάθε φορά ζωντανά, σε 3 διαστάσεις και με διαφορετικό τρόπο, πράγμα που αναπόφευκτα εισάγει νέες παραμέτρους/έννοιες στον τρόπο δουλειάς.
Το να αφήνεις περιθώριο για σκηνικό αυτοσχεδιασμό, να μπορείς να προβλέπεις το «απροσδόκητο», αλλά και δυνητικά να επενδύεις σ” αυτό, είναι πράγματα που πρέπει να υπάρχουν διαρκώς στο μυαλό σου. Επίσης, ακόμη κι αν πρόκειται για ηχογραφημένο σάουντρακ, οφείλεις να γνωρίζεις ότι στη διάρκεια των 30-40 παραστάσεων ενός έργου, οι θεατές, ο φυσικός χώρος, τα υλικά, συμμετέχουν στην κατασκευή της εμπειρίας, οι ηθοποιοί «κουρδίζονται» πάνω στην εκάστοτε συνθήκη και εξελίσσονται μέρα με τη μέρα. Συνεπώς, μία μουσική για θέατρο πρέπει να είναι φτιαγμένη με την ανάλογη ελαστικότητα.
Έχεις υπόψη το Ζαντίγκ ή Το Πεπρωμένο;
Η παραπομπή στο φιλοσοφικό μυθιστόρημα του Βολταίρου αρχίζει και τελειώνει, ως υπαινιγμός, στον τίτλο του έργου, δηλαδή δεν υπάρχει κάποια σαφής αναφορά μέσα στην παράσταση. Το συγκεκριμένο θεωρείται ένα από τα κείμενα-κλειδιά του Διαφωτισμού κι επειδή προφανώς το Zyklon B (και το Ολοκαύτωμα γενικότερα), κατά τον Τριαρίδη, είναι η μαύρη τρύπα του Διαφωτισμού, ήθελε να είναι καθαρή αυτή η συμβολική αναλογία. Γι” αυτό κιόλας ο συγγραφέας επιλέγει τη γαλλική εκφορά της λέξης Zyklon (ζικλόν) για τον τίτλο -αντί της γερμανικής (τσικλόν), που θα ήταν το λογικότερο.
Το Black Box θυμίζει θάλαμο αερίων;
Απ” όσο ξέρω δημιουργήθηκε πάνω στην ιδέα ενός «αντισυμβατικού» θεατρικού χώρου, που όμως έχει την ευελιξία να μετατραπεί σε σχεδόν οτιδήποτε. Γεωμετρικά, αν το δεις, βολεύει. Ήταν παλαιότερα κινηματογράφος, έπειτα σουπερμάρκετ… Με θάλαμο αερίων δεν θα έλεγα ότι μοιάζει γιατί δυστυχώς εκεί τους στοίβαζαν σε 20 τετραγωνικά, όμως οπωσδήποτε με την κατάλληλη σκηνογραφία και (μη) φωτισμό, η εμπειρία μπορεί να γίνει αρκετά υποβλητική!
Η μουσική και η αρχιτεκτονική σου έχουν σχέση;
Αν και θεωρητικά το σημείο συνάντησης μουσικής και αρχιτεκτονικής βρίσκεται στον κλάδο της «ακουστικής», στην περίπτωσή μου ο συνδυασμός έχει να κάνει, για την ώρα, με πιο πρακτικά ζητήματα. Στο αρχιτεκτονικό μου γραφείο είναι που ακούω την περισσότερη μουσική, καθώς δουλεύω, αλλά στον ίδιο χώρο στεγάζω και το μουσικό μου (αυτοσχέδιο) στούντιο. Ακόμη δεν έχω καταλάβει αν θα μπορούσα να «επιβιώσω» (μεταφορικά ή μη) μόνο με το ένα ή το άλλο. Όταν η αρχιτεκτονική μεταμορφώνεται σε νομική ή λογιστική, τότε ξέρω πως στο υπόγειο υπάρχει ένα δημιουργικό καταφύγιο, και το ανάποδο.
Τι είναι το Sόlfar; Πότε κυκλοφορεί;
Το Sόlfar είναι το αποτέλεσμα ενός ονείρου που έπρεπε πάση θυσία να πραγματοποιηθεί… Η κατάλληλη στιγμή ήρθε πέρσι το καλοκαίρι, όταν για λόγους αναψυχής επισκέφτηκα την Ισλανδία. Μετά από μήνες αποταμίευσης και προετοιμασίας, ένιωσα ότι έπρεπε να «ξεζουμίσω» την ευκαιρία. Καθώς λοιπόν στις αρχές του 2014 είχα ήδη γράψει τα πρώτα μου κομμάτια για ακουστικό πιάνο και έγχορδα, ήρθα σε επαφή μέσω διαδικτύου με τον Βίκτορ όρι Άρνασον (βιολί), την Κριστίν Μαριέλα Φριντγιονστοντίρ (βιόλα) και τον Χάλγκριμουρ Γιόνας Γιένσον (τσέλο) και κανονίσαμε ένα session στο σαλόνι του πατέρα του Βίκτορ, λίγο έξω απ” το Ρέικιαβικ.
Ο χρόνος που είχαμε στη διάθεσή μας λίγος, τα παιδιά είχαν πρόβες, η Κριστίν ένα νεογέννητο παιδάκι να φροντίσει… κι εγώ γύρω στους 15 θερμοπίδακες να επισκεφτώ! Οι ηχογραφήσεις των κρουστών έγιναν μετέπειτα στη Θεσσαλονίκη, από τον Δημήτρη Τασούδη (Prefabricated Quartet, Magnanimus Trio) και οι μίξεις είναι πλέον έτοιμες! Απλώς επειδή οι εξελίξεις ήρθαν έτσι και προβάδισμα πήρε η μουσική του Zyklon, το Sόlfar θα περιμένει στο ψυγείο, σε ισλανδική-φυσική ψύξη, για λίγο καιρό ακόμη!