Στρατιώτες

ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ

STRADIOTI

Στρατιώτες: γράφει ο Θεμιστοκλής Αλμπάνης

«Ελλήνων γαρ εσμέν παίδες και βαρβάρων σμήνος ου πτοούμεθα, τοίνυν, την πρέπουσα ημίν αρετήν και εν πολέμω καρτερίαν επιδείξομεν, ίνα άπαντες λέγειν έχοιεν, ως οι εξ Ελλάδος εν τοις Ευρωπαίοις μέρεσιν ερεθέντες έργα χειρός αρίστης επεδείξαντο.»

Στρατιώτες: Οι πολεμιστές

Αυτοί ήταν οι περίφημοι Έλληνες πολεμιστές του μεσαίωνα που έμειναν γνωστοί με το όνομα «Stradioti», λέξη Ελληνική που σημαίνει στρατιώτες. Είναι οι πολεμιστές που τους συναντάμε πρώτη φορά μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, αρχικά σαν σώματα ελαφρού ιππικού στον στρατό της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας του Αγίου Μάρκου της Βενετίας, στις Βενετικές κτήσεις στο Ναύπλιο, την Μεθώνη, την Κορώνη, την Μονεμβασιά.

Μετά τις αποτυχημένες, για την Βενετία, συγκρούσεις με τους Τούρκους ακιντζήδες του Χασάν Μπέη, στο Φρίουλι, στην Βόρεια Ιταλία το 1472, βλέποντας ότι οι μισθοφόροι τους που ήταν κυρίως χωρικοί κάποιο είδος «πολιτοφύλακες» που είχαν κυρίως το καθήκον να φυλάνε τα κάστρα στην περιοχή τους δεν τα κατάφεραν απέναντι στους οργανωμένους Τούρκους και ηττήθηκαν κατά κράτος, αποφάσισαν λοιπόν να αντικαταστήσουν τους στρατιώτες τους με Έλληνες stradioti και Σέρβους τοξότες τον Απρίλιο του 1477. Στις πρώτες συγκρούσεις με τους Τούρκους κάνουν θαύματα και οι Τούρκοι παθαίνουν τέτοια πανωλεθρία που δεν προσπαθούν ξανά να εισβάλουν στην Δύση από αυτό το σημείο.

Στρατιώτες: Ο τρόπος τους 

Ο τρόπος πολέμου των Stradioti στηρίζονταν στην ταχύτητα την ευελιξία, στην συνεχή παρακολούθηση και παρενόχληση στις συνεχείς αιφνιδιαστικές επιθέσεις εναντίον του εχθρού νύχτα και μέρα. Επίσης έκαναν και τεχνικές υποχωρήσεις και όταν οι εχθροί τους κυνηγούσαν, τους οδηγούσαν σε παγίδες και τους εξολόθρευαν. Ορμούν με μανία χωρίς να υπολογίσουν το μέγεθος του εχθρού. Κατά την διάρκεια της μάχης καταλαμβάνονται από ένα είδος αμόκ, ένιωθαν περήφανοι που ήταν Έλληνες, έπεφταν στην μάχη χωρίς να υπολογίσουν την ζωή τους.

Στρατιώτες

Οι αξίες της τιμής και της γενναιοφροσύνης που διέθεταν σε υψηλό βαθμό οι στρατιώτες τους καθιστούσαν εξαιρετικούς πολεμιστές αλλά και απείθαρχους. Λειτουργούσαν περισσότερο ως άτακτο σώμα ειδικών αποστολών παρά ως οργανικό τμήμα ενός πειθαρχημένου στρατιωτικού συνόλου. Αλλά ήταν μια τακτική που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με μεγάλη επιτυχία στο Βαλκανικό χώρο κατά του πολυάριθμου Οθωμανικού στρατού.

Στρατιώτες: Η σύστασή τους

Τα σώματα των Stradioti τα αποτελούν Έλληνες και Αρβανίτες, που όμως δεν είχαν διάκριση. Οι Ενετοί θεωρούν Έλληνες και τους Αρβανίτες. Ο Γενικός Προονητής του Μορέως Jacomo Barbarigo θα γράψει την άνοιξη του 1479 στην Γερμανία: «Οι Αρβανίτες και οι  Έλληνες δεν παρά ένας λαός που μισεί κάθε ξένο», επίσης σε πρακτικό της Γερουσίας το 1471 διαβάζουμε για την φρουρά της Μονεμβασίας: «Το μεγαλύτερο μέρος των μισθοφόρων είναι Έλληνες και Αρβανίτες Έλληνες».

Οι άνδρες αυτοί ζούσαν σε «κατούνες», στρατιωτικά χωριά. Κάθε στρατόπεδο έχει το όνομα του αρχηγού ή του αρχηγού της φάρας. Δεν ασχολούνται μόνο με στρατιωτικά καθήκοντα. Σε καιρό ειρήνης καλλιεργούν κτήματα που τους έχουν παραχωρηθεί, όμως πάντα ασκούνται στην ιππασία.

Αρχηγοί τους ήταν Έλληνες και Αρβανίτες που είχαν διακριθεί κατά την διάρκεια των μαχών. Αρκετοί προέρχονται από μεγάλες οικογένειες του Βυζαντίου, Θεόδωρος Παλαιολόγος, Ιωάννης Παλαιολόγος, Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Δημήτριος Κλαδάς, Μέξας Μποζίκης, Ισαάκιος ο Πρωτοστάτωρ της Τσακωνιάς, Εμμανουήλ Μπούχαλης, Μερκούριος Μπούας, Πέτρος Μπούας, Αλέξιος Μπούας, Γκίνης Μπούας, Θωμάς ο Αργείος και άλλοι με επιφανέστερο όλων τον Κροκόδειλο Κλαδά λόγω της μορφής που πήραν οι αγώνες του, που μαρτυρούν τους βαθύτερους σκοπούς των πρώιμων αυτών «Κλεφτών» της Τουρκοκρατίας.

Στρατιώτες: Αξιόμαχο σώμα

Ο Μερκούριος Μπούας, ο πιο διάσημος ίσως στρατιώτης στην Ευρώπη, είχε ως λάβαρό του την αυτοκρατορική σημαία των Παλαιολόγων. Φρόντιζαν να χτίζουν και να γίνονται προστάτες ορθόδοξων εκκλησιών που βρίσκονταν σε καθολικά εδάφη όπως στην πόλη της Βενετίας και στην Νάπολη.

Στρατιώτες

Η πομπώδης εμφάνιση και η ξεχωριστή συμπεριφορά τους αποτυπώθηκε στη λογοτεχνία της εποχής που δημιούργησε τον τύπο του stratioti palikari, του γενναίου Έλληνα στρατιώτη που μας θυμίζει τον Διγενή Ακρίτα, τον κατεξοχήν βυζαντινό ήρωα. Από την Πελοπόννησο στην Ευρώπη, κατά τον πρώτο Βενετοτουρκικό πόλεμο (1463-1479) οι stratioti αποδείχτηκαν το πιο αξιόμαχο σώμα του μισθοφορικού βενετικού στρατού.

Οι Stradioti ζούσαν μέσα στην ελληνική παράδοση και δια μέσου αυτής εξέφραζαν τους πόθους των Ελληνικών πληθυσμών για ελευθερία. Η μικρότερη μονάδα αποτελούνταν από 25-50 ιππείς την compagnia που συνδέονταν με συγγενικούς δεσμούς και είχαν επικεφαλής τον capo. Η μεσαία μονάδα αριθμούσε 90-110 ιππείς, όσους χωρούσε ένα πλοίο με τα άλογά τους, ενώ ο μεγαλύτερος αριθμός των πολεμιστών που μεταφέρθηκε από την Ελλάδα στην Βενετία ήταν 1.000 άτομα.

Στρατιώτες: Η μορφή

Οι Stradioti ήταν ντυμένοι με βαμβακερό επενδύτη που, για  τους επικεφαλείς, ήταν χρώματος πορφυρού με χρυσοκέντητη διακόσμηση, στο κεφάλι φορούσαν καπέλα,  σκούφο η σπανιότερα κράνος, ενώ κάποιοι έφεραν ένα είδος θώρακα (panciera). Έφεραν μια μικρή στρογγυλή ασπίδα (scudo), ένα σπαθί τύπου schiavona VII, ένα κοντό δόρυ (το κυρίως όπλο τους), με μια μικρή σημαία στο πάνω άκρο και ένα ρόπαλο (mazzocca) συχνά μεταλλικό.

Τα άλογά τους είναι μεγάλα, γρήγορα και ανθεκτικά στις κακουχίες. Η σημαία τους έχει τον Άγιο Γεώργιο και όταν ορμούσαν στην μάχη φώναζαν το όνομά του «Άγιε Γεώργιε, Άγιε Γεώργιε».

Κατόπιν απαιτήσεως τους δόθηκε άδεια να κτιστεί ο μεγαλοπρεπής ναός του Αγίου Γεωργίου της Βενετίας σε μία περίοδο που οι Έλληνες στην Βενετία αριθμούσαν 10,000 το 1/3 δηλαδή των κατοίκων της πόλης, ελληνικό έδαφος σήμερα που στεγάζεται το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας, την πιο σοβαρή έπαλξη του ελληνισμού στο δυτικό κόσμο.

Στρατιώτες: Η μείωση

Μετά τη δεκαετία του 1530, με την ευρεία διάδοση του αρκεβουζιοφόρου πεζικού (ισπανικής εμπνεύσεως) η σημασία των stratioti μειώνεται.

Εξάλλου διασκορπισμένοι στις διάφορες γωνίες της Ευρώπης σταδιακά οι Έλληνες πολεμιστές αφομοιώνονται πολιτισμικά μέσω της μακράς διαμονής σε ξένους τόπους. Χαρακτηριστικό των αισθημάτων των Stratioti είναι το ποίημα του «στρατιώτη» και λογίου Μιχαήλ Μάρουλου Ταρχανιώτη:

Στρατιώτες

«Σωριάστηκε συθέμελα και σπίτι και πατρίδα

Και να, και σε, γλυκέ αδελφέ, ο Χάρος μου σε πήρε

Και άγουρο σε έστειλε στ” ανήλιαγα παλάτια.

Αλοιά, κακόμοιρο παιδί, ποια τύχη μου σε πήρε;

Σε ποιόν αφίνεις, φεύγοντας, τ’ αραχνιασμένο σπίτι;

Πρώτη η πατρίδα, ύστερα συ, μου τάραξες τα στήθια.

Μαζί σου όλα τάθαψα και πόθους μου κ” ελπίδες,

Όλα μαζί στο σκοτεινό το μνήμα, που σε κρύβει.»

 

Διαβάστε τα άρθρα που αφορούν στην ιστορία

Άρης Βελουχιώτης

Βιάννου

Γεώργιος ο Α΄

Ο Μοϊκανός


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved