ΤΟ ΤΡΑΥΜΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΥ

Μία ψυχαναλυτική διερεύνηση

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Από τότε που ιστορούνται οι πόλεμοι, απ’τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι σήμερα, οι πολεμικές συρράξεις έχουν σαν επακόλουθο τη φυλάκιση ή την αιχμαλωτισία ανθρώπων, είτε είναι πολεμιστές είτε είναι άμαχοι. Ποια είναι όμως τα χνάρια στον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου μετά από τέτοιες εμπειρίες; Αυτό είναι ένα θέμα που δεν έχει τόσο αναλυθεί, με άμεσο τρόπο, ιδίως απ’την ψυχαναλυτική θεώρηση.

Σκοπός μας είναι να συζητήσουμε το ψυχολογικό τραύμα έτσι όπως παρουσιάζεται σε αυτές τις περιπτώσεις, αλλά και στον εγκλεισμό, σε περιόδους ειρήνης, για ποινικούς ή πολιτικούς κρατουμένους. Το πρώτο θέμα που θα μας απασχολήσει είναι ο ορισμός του τραύματος, στην ψυχολογική του θεώρηση, που έπεται ή όχι από ένα σωματικό τραύμα, μόνιμο ή παροδικό. Όταν αποδώσουμε τον ορισμό του ψυχολογικού τραύματος θα μπορέσουμε να το εξετάσουμε, αναλύοντας διαφορετικές περιπτώσεις, για να φτάσουμε στα αίτιά του.

Θα φτάσουμε στις δομές του χαρακτήρα που παράγουν και δέχονται τις τραυματικές εμπειρίες. Είναι δύο διαφορετικές υποστάσεις που θα μας βοηθήσουν να δούμε πως εγγράφεται αυτή η ψυχική κατάσταση στην κοινωνία. Θα έχουμε λοιπόν την αρχή και το τέλος του αφηγηματικού διανύσματος στο οποίο εγγράφεται το τραύμα. Σε όλες τις περιπτώσεις αυτό το διάνυσμα επεκτείνεται σε άλλο, μία διαδικασία που επαναλαμβάνεται αρκετές φορές, έτσι ώστε το τραύμα μεταλλάσσεται σε κάτι άλλο, σε μία μορφή που θα πρέπει να τη δούμε.

Πιο μπροστά όμως θα πρέπει να δούμε τις κοινωνικές δομές στις οποίες είτε το ίδιο τραύμα είτε τα χνάρια στον ψυχικό κόσμο είτε οι προεκτάσεις τους βρίσκονται και εντάσσονται στη διαδικασία της ανάπτυξης και αλλαγής. Όμως οι κοινωνικές δομές παίζουν τεράστιο ρόλο τόσο στην παραγωγή όσο και στην αναπαραγωγή του ψυχικού τραύματος. Αυτή η κοινωνική ανάλυση είναι απαραίτητη γιατί θα μας βοηθήσει να δούμε όλες τις διαστάσεις του ψυχισμού του ανθρώπου όταν αυτό το τραύμα γεννιέται και όταν μεταφέρεται απ’τον ένα ψυχικό κόσμο σε έναν άλλο.

Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να δούμε τις κοινωνικές συνθήκες, ιστορικά, κοινωνικά και οικονομικά, στην αρχή, για να φτάσουμε στην ψυχολογική απόδοση αυτής της τραυματικής εμπειρίας. Η μεταφορά απ’τη μία ψυχική δομή στην άλλη γίνεται πάνω στον κοινωνικό ιστό, στον οποίο αφήνει ίχνη ικανά να παράξουν και να αναπαράξουν τέτοιες δομές κοινωνικές που θα μας δώσουν ψυχικές καταστάσεις απρόβλεπτες έως ένα βαθμό.

001to travma tou polemou kai tou egkelismou eisagogi foto2

Θα μπορούσαμε σχηματικά να δούμε αυτή την παραγωγή και αναπαραγωγή σα μία συνέχεια ενός οργανισμού που αναπτύσσεται, μεγαλώνει και εξελίσσεται συνεχώς. Στη σχηματιστική αυτή μορφή τα κύτταρα είναι ο χαρακτήρας του κάθε ανθρώπου που εξελίσσεται συνεχώς, ανάλογα με τις κοινωνικές συνθήκες, λαμβάνει στοιχεία απ’τα άλλα κύτταρα και, σύμφωνα με αυτά, συνεχώς αλλάζει παίρνοντας μία εντελώς διαφορετική μορφή απ’την αρχική. Με αυτή την έννοια, μέσα απ’αυτή τη διαχρονικότητα, το τραύμα αλλάζει το χαρακτήρα του ανθρώπου και αυτός μεταλλάσσεται, μία διαδικασία που συνεχίζεται έτσι, χωρίς να ξέρουμε πότε αυτή τελειώνει.

Με άλλα λόγια, θα απαντήσουμε στα ερωτήματα, ποιο είναι αυτό το τραύμα, πως αλλάζει, πότε αλλάζει, πως μετατρέπει το χαρακτήρα του ανθρώπου, με ποιο τρόπο, προς ποια κατεύθυνση, πως γίνονται αυτές οι αλλαγές σε βάθος χρόνου. Ερωτήσεις που εναγωνίως απαιτούν απαντήσεις. Αυτό είναι η δίκη μας υπόθεση να εκκινήσουμε τη νοητική διαδικασία της έρευνας και του προσδιορισμού. Δε δικαιούμαστε να καθοδηγήσουμε αυστηρά και να προσδιορίσουμε αυστηρά τις απαντήσεις γιατί αυτή η ψυχολογική έρευνα δεν μπορεί να είναι ολοκληρωτικού χαρακτήρα. Αυτό που θα πρέπει να κάνουμε είναι να αφήσουμε αυτή την εξελικτική διαδικασία ανοιχτή σε κάθε προσέγγιση και θεώρηση.

Καταλήγουμε στην ανάλυση του νέου χαρακτήρα, μετά τη μετατραυματική επιρροή, για να ανακαλύψουμε την παθογένειά του. Αυτή η δυσμορφία όμως μπορεί είτε να χαρακτηριστεί είτε να προσδιοριστεί σα μία αρρώστια. Στην πραγματικότητα είναι μία νέα νεοπλασία η οποία σαν τέτοια θα πρέπει να αποδοθεί. Σε αυτό το σημείο θα μιλήσουμε για τη θεραπεία, με τις δύο διαφορετικές έννοιες αυτού του όρου.

Η θεραπεία μπορεί να είναι η εξυπηρέτηση αυτής της κατάστασης, ο διακανονισμός της, η περιγραφή αυτής της τραυματικής κατάστασης, ακόμα η διαχρονική μελέτη της. Μπορεί ακόμη να είναι η άλλη έννοια της θεραπείας, η ήπια ίαση, με την έννοια της ανάλυσης, της διακριτικής καθοδήγησης και εκμάθησής της, η διακριτική βοήθεια στο να ιαθεί ο εν λόγω χαρακτήρας, αλλά με τις δικές του δυνάμεις. Με αυτή την τελευταία έννοια θα ασχοληθούμε ψυχαναλυτικά.

Σε αυτό το σημείο θα εξετάσουμε τους διαφορετικούς τρόπους ψυχοθεραπείας, όπως είναι το ψυχόδραμα, το θεατρικό παιχνίδι, η τέχνη, η θρησκεία και η πολιτική, για να εξετάσουμε αν μπορεί αυτό το άτομο, με αυτές τις διαδικασίες να φτάσει στην αυτοϊασή του. Να απαντήσουμε τελικά στο ερώτημα αν ο καλλιτέχνης, ο ψυχοθεραπευτής, ο ιερέας, ο πολιτικός και κοινωνικός καθοδηγητής μπορούν να παίξουν το ρόλο του ψυχαναλυτή και σε ποιο βαθμό.

Για να φτάσουμε σε ένα συμπέρασμα, το οποίο δε θα είναι παρά μία νέα διαδικασία που ο αναγνώστης μπορεί να ξεκινήσει, η δική του έρευνα στο θησαυρό της βιβλιογραφίας των κοινωνικών, ιστορικών, οικονομικών, φιλοσοφικών και ψυχολογικών πηγών, απ’την οποία θα διαμορφώσει τη δική του άποψη.

Αν το πετύχουμε αυτό θα είμαστε ευτυχείς γιατί δεν νουθετήσαμε αλλά βοηθήσαμε, έστω και λίγο, στη διαμόρφωση απόψεων, στην εκκίνηση μίας διαδικασίας που δε θα την ξέρουμε και ούτε χρειάζεται να τη γνωρίζουμε, αλλά και ούτε θα θέλαμε επίσης. Ελπίζουμε αυτή να υπάρχει μέσα στο κοινωνικό δρώμενο για κάποιο χρονικό διάστημα, ελπίζουμε σημαντικό στη χρονικότητά του.

Γιάννης Φραγκούλης

(ερευνητής-ψυχαναλυτής)



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved