TV Screen Makes You Feel Small

Η τηλεοπτική γωνιά του «Φίλμ Νουάρ»…

Togetherness

Δημιουργοί: Τζέι και Μαρκ Ντουπλάς

Πρωταγωνιστούν: Μαρκ Ντουπλάς, Μέλανι Λίνσκι, Στιβ Ζήσης, Αμάντα Πιτ

Ο Μπρετ ζει στο Λος Άντζελες και είναι παντρεμένος με τη Μισέλ. Έχουν δύο παιδιά, πρόσφατες ακόμα αναμνήσεις ανέμελου βίου και αρκετά προβλήματα να λύσουν. Στην εξίσωση μπαίνει ο κολλητός του Μπρετ και άνεργος ηθοποιός, Άλεξ, καθώς και η μεγάλη αδερφή της Μισέλ, Τίνα, η οποία, σε κάποιο διάλειμμα από μια ζωή γεμάτη πάρτι, χαβαλέ και άντρες, συνειδητοποίησε ότι μπορεί και να μείνει τελικά στο ράφι. Στο εξής, όλα είναι χημεία: το μείγμα ή θα δουλέψει ή θα εκραγεί και θα εξαφανίσει κάθε δεσμό μεταξύ των χαρακτήρων.
Το «Togetherness» είναι η νέα σειρά του HBO, που κοντά στα μεγάλα, πανάκριβα projects, εξακολουθεί να προσπαθεί να φτιάξει μικρά διαμαντάκια. Δημιουργοί είναι οι υπέροχοι αδελφοί Ντουπλάς και το σενάριο φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή τους: γλυκόπικρα σκηνικά, αβίαστος ρυθμός, γρήγοροι και έξυπνοι διάλογοι. Και κεντρική θεματική, η αναζήτηση ενός τρόπου να συνυπάρξεις. Με τον σύντροφό σου, τον φίλο, την οικογένεια, τους συνεργάτες, τον κόσμο. Όπως αποδεικνύεται στην πορεία, καμιά φορά ισχύει ότι «όσο περισσότεροι, τόσο καλύτερα». Ο Μπρετ και η Μισέλ μοιάζουν να έχουν χάσει κάθε σημείο επαφής πλην των παιδιών τους. Αγαπιούνται, με μια αγάπη όμως που στερείται πάθους και φλόγας. Όταν ο Άλεξ μείνει χωρίς σπίτι και η Τίνα χάσει άλλη μια «σχέση», θα πρέπει να φιλοξενηθούν κάτω από τη στέγη του ζευγαριού. Αυτό που αρχικά μοιάζει βραχνάς, θα γίνει καταλύτης απελευθέρωσης. Συναισθημάτων, σκέψεων, πράξεων.

Η τετράδα των πρωταγωνιστών είναι σε μεγάλα κέφια. Ο Ντουπλάς είναι πια «ψημένος» και ο Μπρετ που πλάθει είναι ο πιο μεστός από τους τέσσερις χαρακτήρες. Στον αντίποδα, η Μέλανι Λίνσκι ξαφνιάζει με την ερμηνεία της ως μια γυναίκα μπερδεμένη μα ακόμα φρέσκια και έτοιμη να προσπαθήσει να ξελασπώσει τη ζωή της. Η Αμάντα Πιτ πρέπει να είναι ακριβώς αυτή που είχαν στο μυαλό τους οι Ντουπλάς όταν έγραφαν το ρόλο της Τίνα. Και ο Στιβ Ζήσης είναι η πραγματική αποκάλυψη. Ο πιο ευχάριστος, αστείος και συνάμα προβληματικός των τεσσάρων, ο Άλεξ είναι ο άνθρωπος που γκρινιάζει γιατί το κορμί του δεν έμοιαζε ποτέ στον μέσο ηλιοκαμένο Καλιφορνέζο, καθώς τσαλακώνει άλλο ένα σακουλάκι γαριδάκια. Γάμος, οικογένεια, φιλία, έρωτας, μπέρδεμα. Η ιστορία του «Togetherness» είναι παλιά όσο η κοινωνία μας. Μέσα όμως από όμορφες στιγμές, μπόλικο χιούμορ και ένα μικρό πασπάλισμα νοσταλγίας για τη νιότη που χάθηκε, ή δεν ήρθε ποτέ, η νέα σειρά του HBO μοιάζει αρκετά με την ίδια τη ζωή: όταν «δουλεύει», είναι υπέροχη.

Γρηγόρης Μυστιλιάδης

tv screen tefxos 97 foto2

Τζαφάρ Παναχί

Μικρός που είναι ο κόσμος

Μ’ ένα ταξί διατρέχουμε τους δρόμους της σημερινής Τεχεράνης, με οδηγό το σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί, ο οποίος με τα πιο φτωχά μέσα (δύο ψηφιακές κάμερες) καταγράφει καθημερινές ιστορίες της πόλης του που αποτυπώνουν με τον πιο ανάλαφρο τρόπο τα πιο σοβαρά θέματα όπως η θανατική ποινή, το παράνομο εμπόριο dvd, η θέση της γυναίκας στη σαρία, οι δεισιδαιμονίες και τα όρια της ηθικής. Όλα αυτά καταγράφονται παρά την καθεστωτική ντιρεκτίβα παραγωγής ταινιών ή αλλιώς πώς να αποφύγεις τον «ανέντιμο ρεαλισμό», μια σειρά από κανόνες διατυπωμένων από το στόμα της χαριτωμένης ανιψιάς του σκηνοθέτη. Η ταινία εντυπωσιάζει με το γοργό ρυθμό της και, παρά τα γέλια που προκαλεί, αφήνει την επίγευση της πικρής πραγματικότητας στο Ιράν: όλος ο κόσμος μοιάζει μ’ ένα τεράστιο κελί-ταξί για τους αντικαθεστωτικούς.

Αδιαμφισβήτητα, ο Παναχί είναι το αγαπημένο παιδί της Berlinale, γι’ αυτό και η φετινή του συμμετοχή στο διαγωνιστικό μέρος με την ταινία «Taxi» είχε θερμή υποδοχή τόσο από το κοινό όσο και από τους κριτικούς. Ο Παναχί είναι ενδιαφέρουσα περίπτωση ως δημιουργός, καταξιωμένος με το Χρυσό Λιοντάρι (Βενετία) το 2000, για την ταινία του «Ο κύκλος» και το 2006, με την Αργυρή Άρκτο (Βερολίνο), για το «Offside» , ενώ το 2010 κρίθηκε ένοχος για «προπαγάνδα εναντίον του συστήματος», με ποινή την απαγόρευση άσκησης του επαγγέλματος του, καθώς και εικοσαετή απαγόρευση εξόδου από τη χώρα του. Παρά την απαγόρευση, το 2011 σκηνοθετεί την ταινία «Αυτή δεν είναι μια ταινία», το 2013 την «Κλειστή κουρτίνα» (βραβείο σεναρίου στη Μπερλινάλε) και φέτος, το «Taxi».
Δεν υπάρχει ιδανικότερος τρόπος να κλείσουμε, παρά με τα λόγια του ίδιου του Παναχί: «Κάνω ταινίες, δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο παρά ταινίες. Το σινεμά είναι η έκφρασή μου και το νόημα της ζωής μου. Τίποτα δεν μπορεί να με εμποδίσει από το να κάνω ταινίες. Γιατί όταν είμαι στριμωγμένος στη γωνία επικοινωνώ με τον εσωτερικό μου κόσμο. Και σ’ αυτό τον τόσο ιδιωτικό χώρο, ενάντια σε κάθε περιορισμό, η ανάγκη να δημιουργήσεις είναι επιτακτική. Το σινεμά ως Τέχνη γίνεται η κύρια έγνοιά μου. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει να συνεχίσω να κάνω ταινίες, όποιες κι αν είναι οι συνθήκες έτσι ώστε να αποδίδω φόρο τιμής στην Τέχνη και να αισθάνομαι ζωντανός.»

Ιουλία Παπαδοπούλου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved