ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ

Η περίπτωση του Άρη Προτοσάλτε

του Γιάννη Φραγκούλη

(ψυχαναλυτής-ψυχοθεραπευτής)

Δεν υπερασπίζομαι τον Άρη Προτοσάλτε ούτε τον κατακρίνω. Η μία και η άλλη πράξη, αν δεν έχει κάποιο σκεπτικό είναι το ίδιο επικίνδυνη με τη φασίζουσα συμπεριφορά αυτού του ανθρώπου. Ακολουθώντας τον Αριστοτέλη, ο οποίος αναφέρει, στο «Περί ποιητικής», ότι δεν πρέπει να κοροϊδεύουμε ή να χλευάζουμε ανθρώπους αλλά να κρίνουμε συμπεριφορές, θα προσπαθήσω να δω τη συμπεριφορά αυτού του ανθρώπου για να μπορέσω να διακρίνω τον άνθρωπο, την ανθρώπινη υπόσταση, πίσω από αυτό το προσωπείο του «δημοσιογράφου».

Γιατί, όμως, έγραψα τη λέξη «δημοσιογράφος» με αυτό τον τρόπο; Επειδή πιστεύω ότι ο Άρης Προτοσάλτε, όπως και άλλοι συνάδελφοί του, αυτοί που είναι επικεφαλείς δημοσιογραφικών ομάδων, δεν είναι δημοσιογράφοι αλλά παραγωγοί ειδήσεων ή θεαμάτων. Αυτοί κανονίζουν για το χρήμα και για την αλίευση της είδησης τρέχουν οι βοηθοί που παίρνουν και τα λιγότερα. Τα παραδείγματα είναι πολλά: Χατζηνικολάου, Τράγκας, Παπαδάκης, Αυτιάς… Ο κατάλογος είναι μακρύς. Αν, όμως, ασχοληθούμε και άλλο με αυτό το επαγγελματικό σινάφι, τότε θα καταλήξουμε στο δημοσιογραφικό κουτσομπολιό, δηλαδή στη μίμηση των ίδιων των πράξεών τους.

ΚΑΤΙ ΣΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ας επιστρέψουμε στο θέμα μας. Αν δούμε πιο προσεχτικά τον Άρη Προτοσάλτε, τότε θα διακρίνουμε έναν άνθρωπο που είναι γεμάτος ψυχολογικά προβλήματα. Αυτό που θα διακρίνουμε πρώτο είναι το φόβο. Ας δούμε όσο πιο «ψυχρά» γίνεται τη ζωή του.

Ο ίδιος ο Άρης Προτοσάλτε αντιμετωπίζει κάθε πολιτική θέση και λόγο που δεν περιλαμβάνει μέσα του τη δημοσιογραφία με σεμεδάκι σε γαλάζιο φόντο, όπως ο ίδιος την υπηρετεί. Δημοσιογράφος από το 1984, παρουσιάζει εκπομπές ειδήσεων στον Σκάι από το 1991 και από το 1996 είναι στην πρωινή ζώνη. Το πολιτικό του στίγμα το έδωσε από νωρίς, αλλά κάποιες δηλώσεις και πράξεις του έγραψαν ιστορία στην κατεστημένη δημοσιογραφία, σαν τον «Ιβανόητο». Ας πούμε, μέσα στο 2013 μόνο είχε πάρει από τον Άδωνη Γεωργιάδη 18 συνεντεύξεις μέσα σε τέσσερις μήνες κυνηγώντας το βραβείο Πούλιτζερ. Ο μαχητικός δημοσιογράφος προσπαθεί απεγνωσμένα να κρύψει τη βαθιά καλλιτεχνική του υστερική φύση: Θέλει να προκαλεί, να έχει «άκρες» στην πολιτική εξουσία, χωρίς να κάνει κάποια προσπάθεια να το κρύψει.

Παρά την εμφανή «ερωτική» σχέση του με την αντιδραστική δεξιά, το παλεύει αλλά του ξεφεύγει. Όπως μετά τη δολοφονία Φύσσα, όταν είχε καλέσει στην εκπομπή του τον Κασιδιάρη, ο οποίος αρνήθηκε κάθε ευθύνη για τη δολοφονία. Τότε, ο Αρης, με ύφος πατρικό, είχε πει στον νεοναζί βουλευτή: «…Κάντε κάτι να μη σας πιάνουν στο στόμα τους…». Αξιοθαύμαστα ακριβολόγος, που δεν λέει βλακείες, τον Μάρτιο του 2015, όταν η κυβέρνηση είπε πως θα ηλεκτροδοτήσει 300.000 νοικοκυριά, ο Πορτοσάλτε δήλωσε πως «δεν υπάρχουν 300.000 νοικοκυριά χωρίς ρεύμα». Τον έκραξαν αδίκως, γιατί ο Άρης μετράει τις λέξεις στην κυριολεκτική τους μετάφραση οπότε του ξέφυγαν 500.000 αντίσκηνα, χωρίς ούτε καν καμπινέ εφόσον η λέξη-κλειδί ήταν νοικοκυριό και όχι γύφτοι, τσιγγαναρέοι, ανεργοάπλυτοι.

Όπως και στην ιστορία με το τραγικό λυκουρέζειο δυστύχημα με το ταχύπλοο-τορπίλα στην Αίγινα το 2016, δεν άφησε τον εαυτό του να παρασυρθεί από τον παράγοντα του ανθρώπινου πόνου και των νεκρών του συμβάντος, αλλά το αντιμετώπισε σαν προπαγανδιστικό θεατρικό δρώμενο ταινίας καταστροφής με κομπάρσους μέλη του ΣΥΡΙΖΑ, επιβάτες στο ταχύπλοο. Θέλει να προκαλεί και συγχρόνως, έμπρακτα και με εμφανή τρόπο, να δίνει τα διαπιστευτήριά του στην συντηρητική εξουσία, αποκλειστικά και μόνο. Δεν είναι ένας χαμαιλέον της πολιτικής, είναι συνειδητοποιημένος δεξιός που πολεμά με ευφυή τρόπο την όποια προοδευτική ή σχετικά προοδευτική κίνηση. Ξέρει ότι στη δεξιά μπορεί να βρει τα λεφτά που θέλει και προσαρμόζει το λόγο του, τη διαδρομή του, από την οποία δεν ξεφεύγει καθόλου.

Ο ΦΟΒΟΣ ΤΟΥ ΥΠΗΡΕΤΗ

Ξέρει πολύ καλά ότι ο υπηρέτης είναι ένα αρεστό πρόσωπο που, όμως, κάποια στιγμή, θα πέσει σε δυσμένεια. Τότε θα πέσει απότομα στα χαμηλά, με επακόλουθο την ολοσχερή καταστροφή της ζωής του, αν δεν έχει φροντίσει να διαθέτει τις ψυχολογικές άμυνες που θα φρενάρουν αυτό το αίσθημα της απώλειας, για να μπορέσει να ξεκινήσει μία νέα ζωή. Τι σημαίνει αυτό, ειδικά στην περίπτωση του Άρη Προτοσάλτε;

Πολύ πιθανόν να βλέπει στη συντηρητική παράταξη την πατρική εξουσία. Θέλει να αγκιστρωθεί από αυτή για να έχει την υπόσταση που ήδη έχει διαμορφώσει. Τι, άραγε, να λείπει από τον Προτοσάλτε; Μάλλον η περσόνα του πραγματικού πατέρα του, αυτή που δε γνώρισε ποτέ. Αν, όντως, την είχε γνωρίσει, τότε θα είχε άμυνες, αφού θα είχε διαμορφώσει το χαρακτήρα του. Όμως, ουσιαστικά, δεν τον έχει διαμορφώσει και δεν μπορεί να συμπεριφερθεί σαν ένας ώριμος άνθρωπος και όχι σαν ένα αδύναμο παιδί που έχει αγκιστρωθεί από την ασφάλεια που θα μπορούσε να βρει στην άγνωστή του μητέρα.

Το υστερικό του Προτοσάλτε εγγράφεται σε αυτό το χάσμα. Ο λόγος του δεν μπορεί να είναι ουσιαστικά συγκροτημένος. Έχει την αυστηρή δομή του υστερικού του λόγου και μένει εκεί. Άρα τις παρεμβάσεις του θα πρέπει να τις αντιληφθούμε σα μία έκκληση για περισσότερη προστασία, όσο το δυνατόν περισσότερη από αυτό που αντικαθιστά τη μητέρα του. Με αυτό τον τρόπο βυθίζεται όλο και περισσότερο στο υστερικό, βλέπει τον Άλλο εαυτό του και παράγει έναν παραληρηματικό λόγο που έχει όμως μία αυστηρή συγκρότηση, παράγει τη δική του δομή, οδεύει προς την ψύχωση και μένει εκεί.

Στο πρόσωπο του Άρη Προτοσάλτε θα πρέπει να δούμε έναν ψυχωτικό, φοβισμένο άνθρωπο που βλέπει να φεύγει η γη κάτω από τα πόδια του, έναν ανώριμο άνθρωπο που προσπαθεί να εκφράσει έναν αυστηρά δομημένο λόγο. Έναν άρρωστο άνθρωπο που δε θέλει και δεν μπορεί να βγει από αυτό το αδιέξοδο. Σε αυτό το σημείο παράγεται ο φασίζον λόγος του, αυτός που παράγεται από την εναγώνια προσπάθειά του να προσεγγίσει τον αλάθητο και παντοδύναμο πατέρα. Μένει εκεί, είναι ένας στείρος λόγος, αυτός της καθαρά δεξιάς, συντηρητικής και απάνθρωπης λογικής.

Ο λόγος του Προτοσάλτε είναι καθαρά ο λόγος ενός τυπικού δεξιού. Αν τον καταδικάζουμε, ουσιαστικά, χωρίς να το καταλάβουμε, στηλιτεύουμε το λόγο μιας δεξιάς πολιτικής, αυτή όμως που, ουσιαστικά υποστηρίζει ένα μέρος της ελληνικής κοινωνίας, με ασυναίσθητο τρόπο. Ένα μέρος του Προτοσάλτε, κάποια στοιχεία του ψυχισμού του είναι και στο δικό μας κόσμο. Ας το δούμε, αν μπορούμε.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved