Πόντος

ΠΟΝΤΟΣ

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΡΑΤΟΣ

Πόντος: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης

Βασική και αποφασιστική υπήρξε η σχέση των δύο κρατών, του κράτους των Μεγάλων Κομνηνών και του Βυζαντινού. Από την πολεμική αντιπαράθεση πέρασε, στα μεταγενέστερα χρόνια, στην αποξένωση και την αδιαφορία.

ΠΟΝΤΟΣ: ΕΙΡΗΝΙΚΟΣ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ

1204-1214/15: Πολεμική αντιπαράθεση. Ο Θεόδωρος Λάσκαρης ήταν απαιτητής του θρόνου στο κράτος της Νίκαιας. Υποχρεώθηκε να αντιμετωπίσει σε πολεμικές συγκρούσεις τις δυνάμεις του Δαβίδ των Μεγάλων Κομνηνών. Δύο φορές ο Δαβίδ εισέβαλλε σε πολύ πλησιόχωρα εδάφη του κράτους της Νίκαιας. Στο τέλος ο Δαβίδ αποσύρθηκε, έγινε μοναχός και πέθανε το 1012. Δύο χρόνια αργότερα, οι μωαμεθανοί κατέλαβαν τη Σινώπη. Ο Λάσκαρης πολιόρκησε και κυρίευσε την Ηράκλεια  του Πόντου 1214-1215.

1215-1285: Προς ειρηνικό συμβιβασμό. Με το τέλος των συγκρούσεων το κράτος των Μεγάλων Κομνηνών είναι εκ των πραγμάτων υποχρεωμένο να ματαιώσει ή τουλάχιστον να ελαχιστοποιήσει τη φιλοδοξία του να διαδεχθεί το άλλοτε βυζαντινό κράτος της Κωνσταντινούπολης. Έτσι αποδέχεται έναν ειρηνικό συμβιβασμό με το βυζαντινό κράτος.

ΠΟΝΤΟΣ: ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ

Πρώτα ήρθε η πρόσκαιρη ανακατάληψη της Σινώπης από το Μανουήλ Α΄ Μεγάλο Κομνηνό (1254). Ο βυζαντινός αυτοκράτορας Μιχαήλ Η΄ Παλαιολόγος αποδέχεται την αυτοτέλεια και την ανεξαρτησία της Εκκλησίας του Πόντου (1258). Με απόφαση της Συνόδου του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης που είχε την έδρα του στο κράτος της Νίκαιας.

«Πόντος: Εκατό  και πλέον χρόνια

το βυζαντινό κράτος προσπαθεί

να το καταστήσει δορυφόρο του.»

Μετά το 1261 και την ανακατάληψη της Κωνσταντινούπολης, ο Μιχαήλ Η’ επιζητεί την ολοκλήρωση του ειρηνικού συμβιβασμού. Προσπαθεί να προσελκύσει σε αυτόν τον Ιωάννη Β΄ Μεγάλο Κομνηνό. Πράγματι ο Ιωάννης νυμφεύεται (1282) την κόρη του Μιχαήλ Η΄, Ευδοκία. Παραιτείται από τον επίσημο τίτλο και τα σύμβολα του βυζαντινού αυτοκράτορα.

1285-1390: Προσπάθεια του βυζαντινού κράτους να μεταβάλλει σε δορυφόρο του το κράτος των Μεγάλων Κομνηνών. Εκατό  και πλέον χρόνια το βυζαντινό κράτος προσπαθεί να το καταστήσει δορυφόρο του. Ελευθερωμένο πια από το αντίπαλο δέος που δημιουργούσε το κράτος των Μεγάλων Κομνηνών. Ακόμη το ήθελαν όμοιο με αυτοδιοικούμενη περιφέρεια χαλαρά υπαγόμενη στην κεντρική εξουσία της. Όπως το Δεσποτάτο του Μορέως. Εν τούτοις, παρά τις επίμονες και πολεμικές προσπάθειες, δεν το επιτυγχάνει.

Πόντος

ΠΟΝΤΟΣ: ΑΠΟΞΕΝΩΣΗ

1390-1453: Προς την αδιαφορία. Το βυζαντινό κράτος έχει έλθει σε δεινή θέση στα χρόνια αυτά. Οι λιγοστές πληροφορίες που διαθέτουμε, μας δίνουν την εντύπωση ότι η απομάκρυνση του βυζαντινού κράτους από το κέντρο λήψης αποφάσεων οδηγεί στην απομάκρυνση. Από εκεί που άλλοτε ήταν κυρίαρχο, οδηγείται στην αδιαφορία και σχεδόν στην αποξένωση από το κράτος των Μεγάλων Κομνηνών.

Μια έγκυρη και επίσημη απόδειξη: Ο Βησσαρίων σπούδασε στην Κωνσταντινούπολη. Στον «Λόγο εις Τραπεζούντα», το 1437-1438, για τη  γενέτειρά του πόλη πουθενά δεν αναφέρει πιθανή βοήθεια ή οποιαδήποτε αρωγή του βυζαντινού κράτους προς του Μεγάλους Κομνηνούς.

«Πόντος: εναλλακτική λύση,

για το κράτος των Μεγάλων Κομνηνών,

ήταν η συμμαχία με τους χριστιανικούς λαούς

της περιοχής της Γεωργίας καις της Καυκασίας. «

Συγκρούσεις με αλλοεθνείς: Από την ίδρυση μέχρι την κατάλυσή του, το κράτος των Μεγάλων Κομνηνών όφειλε να υπερασπίζεται την αυτοτέλειά του. Πολλές φορές την ίδια του την ύπαρξη. Ο πιο μεγάλος κίνδυνος προερχόταν από τα μουσουλμανικά φύλα: Σελτζούκοι, Τούρκοι, Τουρκομάνοι, Οθωμανοί. Παρά τους συνεχείς πολέμους με τους μουσουλμάνους, οι Μεγάλοι Κομνηνοί δεν δίστασαν να έχουν δεσμούς κηδεστίας μαζί τους.

ΠΟΝΤΟΣ: ΑΛΛΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

Χριστιανικοί λαοί της Γεωργίας: Μια εναλλακτική λύση, για το κράτος των Μεγάλων Κομνηνών, ήταν η συμμαχία με τους χριστιανικούς λαούς της περιοχής της Γεωργίας καις της Καυκασίας. Τη φιλία αυτών των λαών επιδίωξαν σχεδόν πάντοτε οι Μεγάλοι Κομνηνοί. Είτε με κηδεστίες, είτε με συμφωνίες, συνεργασίες και συμμαχίες.

Οι ηγεμόνες της Γεωργίας μερικές φορές θέλησαν να επιβάλλουν την πολιτική τους. Ακόμη και με πόλεμο όπως ο Δημήτριος Β΄ της Ιβηρίας. Αυτός το 1282 επιτέθηκε και πολιόρκησε την Τραπεζούντα.

 

Διαβάστε τα άρθρα ιστορίας

Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved