Σπάζοντας τη σιωπή

ΣΠΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΣΙΩΠΗ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ RENNA MELINA ELFRINK

Σπάζοντας τη σιωπή: γράφει ο  Γιάννης Φραγκούλης

Η Renna Melina Elfrink ζει και εργάζεται στην Ολλανδία. Είναι πτυχιούχος ιστορίας, με μεταπτυχιακό δίπλωμα στις Σπουδές Ολοκαυτώματος και Γενοκτωνίας, από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ. Τώρα υπηρετεί διορισμένη στο Ολλανδικό Ινστιτούτο Στρατιωτικής Ιστορίας. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντά της επικεντρώνονται στην κληρονομιά, τη μνήμη και τη μαζική βία. Διερευνά το ρόλο των φωτογραφιών και των μνημείων στην ανάμνηση των γενοκτονιών, όπου παρουσιάζει την αξία ενός φωτογραφικού αρχείου για επιζώντες και συγγενείς θυμάτων γενοκτονιών. Συνεργάζεται επίσης με τους βετεράνους του Ολλανδικού Τάγματος και με το προσωπικό του Κέντρου Μνήμης της Σρεμπρενίτσα, για την περιγραφή των φωτογραφιών στο ηλεκτρονικό αρχειακό σύστημα. Το βιβλίο της, «Σπάζοντας τη σιωπή», από τις εκδόσεις Κ. & Μ. Σταμούλη, εκδόθηκε στην Θεσσαλονίκη το 2025.

Σπάζοντας τη σιωπή: Η έρευνα

Η συγγραφέας έκανε την έρευνά της για τον εβραϊκό πολιτισμό της Θεσσαλονίκης. Συμβουλεύτηκε βιβλία ελληνικά και ξένα, επισκέφτηκε την Θεσσαλονίκη πολλές φορές και μελέτησε το αστικό περιβάλλον και τα μνημεία που έχουν φτιαχτεί για το ολοκαύτωμα, όσον αφορά στον εβραϊκό πληθυσμό αυτής της πόλης.

Στο βιβλίο συνδέονται τα ιστορικά γεγονότα, η ζωή εβραίων σε αυτή την πόλη, η πολιτική εκείνη την περίοδο, ο εκτοπισμός τους, οι αντιλήψεις των χριστιανών κατοίκων, εκείνη την ιστορική περίοδο και στις μέρες μας, η πολιτική θέληση των κυβερνήσεων να αναδείξουν τα γεγονότα του ολοκαυτώματος όπως θα έπρεπε, αποδίδοντας την τραγικότητα των ναζιστικών θηριωδιών.

Σπάζοντας τη σιωπή: Η αιχμή του θέματος

Η θέληση να αναδειχθεί αυτό το ιστορικό θέμα και να αποδοθεί η τραγικότητά του, όπως θα έπρεπε, δεν ήταν η πρώτη προτεραιότητα στις ελληνικές κυβερνήσεις. Αναφέρεται ότι πολλές φορές κυβερνήσεις ήταν εχθρικές στο να γίνει μείζον θέμα η απώλεια αυτών των ζωών. Πολύ περισσότερο, η τραγικότητα της επιστροφής αυτών που γλύτωσαν από τα ναζιστικά στρατόπεδα δεν αναδείχθηκε παρά πολλά χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Σπάζοντας τη σιωπή

Ουσιαστικά οι προσπάθειες να αναδειχθεί το τραγικό αυτής της περιόδου εντάθηκαν μετά την μεταπολίτευση. Αυτό που καταλαβαίνει ο αναγνώστης είναι ότι πολλές κυβερνήσεις είχαν μια σοβαρή τροχοπέδη για να αναγνωρισθεί το τραγικό της ιστορίας και των πράξεων των χριστιανών κατοίκων της Θεσσαλονίκης, αναδεικνύοντας την εχθρότητα που υπήρχε στους Θεσσαλονικείς Εβραίους. Πολλά στελέχη των δεξιών κομμάτων είχαν τις ρίζες τους σε αυτούς που είτε συνεργάστηκαν είτε ανέχτηκαν τους Γερμανούς κατακτητές.

Σπάζοντας τη σιωπή: Η συμβολή στην κοινωνία

Στη σύντομη ιστορική της αναφορά βλέπουμε την συμβολή του εβραϊκού πληθυσμού στην ανάπτυξη της πόλης, στην οικονομική και πολιτιστική κατεύθυνση. Η Θεσσαλονίκη ήταν η πόλη των τριών εθνών και των τριών θρησκειών, όπως η Ιερουσαλήμ, με αρμονική συμβίωση για πολλά χρόνια.

Τα βήματα για να επανέλθουμε στην αρμονική συμβίωση με τους εβραίους κατοίκους της Θεσσαλονίκης ήταν δειλά και, μετά την πτώση της δεξιάς παράταξης, το 1981, έγιναν σοβαρές προσπάθειες για να επανέλθει το κλίμα σεβασμού, αρμονίας και σύμπνοιας στους κατοίκους αυτής πόλης.

Σπάζοντας τη σιωπή: Η σημερινή κατάσταση

Είναι πλέον ορατή η αρμονία της συμβίωσης των δύο τμημάτων των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, των χριστιανών και των εβραίων. Ο σεβασμός έχει επανέλθει, ο εβραϊκός πληθυσμός ζει με την ίδια αίγλη όπως πριν το ολοκαύτωμα. Οι φωνές εναντίον των εβραίων είναι λίγες και, όταν εκφράζονται, η κατηγορία είναι αυστηρή. Χρειάστηκε όμως πολύς χρόνος για να επιτευχθεί το αυτονόητο. Και αυτό είναι κάτι που δεν μας τιμά.

Αυτό που μένει είναι η εβραϊκή κοινότητα να πάρει ξεκάθαρη θέση ενάντια στην ακροδεξιά κυβέρνηση του Ισραήλ, να συμπλεύσει με τους Ισραηλινούς που δεν ανέχονται πλέον τις φασιστικές πολιτικές και πράξεις της κυβέρνησής τους. Αν υπήρχαν κινήσεις εναντίον της γενοκτονίας των Παλαιστινίων από τους ομοεθνείς των Ισραηλινών ίσως το Μεσανατολικό ζήτημα να είχε λυθεί για να ζήσουν οι άνθρωποι ειρηνικά σε αυτή τη χώρα.

Το βιβλίο της Renna Melina Elfrink είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για να δούμε αυτή την πτυχή της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας, τελικά να δράσουμε σωστά σήμερα στην κοινωνία που ζούμε.

Σπάζοντας τη σιωπή

ΣΠΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΣΙΩΠΗ

Συγγραφέας: Renna Melina Elfrink

Μετάφραση: Πάνος Καραγιώργος

Εκδόσεις: Κ. & Μ. Σταμούλη

Σελίδες: 172

Χρόνος έκδοσης: 2025

Τόπος έκδοσης: Θεσσαλονίκη.

 

Διαβάστε τις κριτικές βιβλίου που έχουμε δημοσιεύσει

Απέραντος την κατοικεί ο κόσμος

Τα άνθη του καπνού

Το όνομά μου είναι Γιώργος Χρονάς

Καμιά άλλη γη



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved