ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η Ταινιοθήκη της ΕΤ-3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ. συνεχίζουν τις προβολές στο πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος «Ταυτότητες, ρόλοι, σχέσεις εξουσίας», με την ταινία «Οι Κυριακές στην πόλη Αβρέ» (“LesDimanchesdevilled’Avray”, 1962, 109’), του Σερζ Μπουργκινιόν, ενός σκηνοθέτη που γύρισε έξι ταινίες, με τη συγκεκριμένη να αποτελεί σημείο αναφοράς στην καριέρα του. Ένας Γάλλος πιλότος (τον υποδύεται ο Γερμανός Χάρντι Κρούγκερ!) είναι υπεύθυνος για τον θάνατο ενός αθώου παιδιού στην Ινδοκίνα (οι Αμερικάνοι διαδέχτηκαν τους Γάλλους στις φρικαλεότητες εκεί) και επιστρέφει στην πατρίδα του διαλυμένος και με τη συναισθηματική νοημοσύνη σε παιδικά επίπεδα. Οι μνήμες, οι εφιάλτες και η τραγωδία έχουν χαράξει ανεπανόρθωτα το μυαλό και την ψυχή του. Μία 12χρονη κοπελίτσα τον «ξεκλειδώνει» συναισθηματικά και νοητικά, μέσα από ένα δεσμό φιλικής και ολότελα αθώας αγάπης. Η κοινωνία όμως των προκαταλήψεων, των στερεότυπων και της εχθρότητας δεν έχει πει την τελευταία της λέξη… Μια γλυκιά και ανθρώπινη ιστορία που λειτουργεί ως πολλαπλός διαχρονικός συμβολισμός για ζητήματα ακανθώδη και ατέρμονα. «Οι Κυριακές στην πόλη Αβρέ» κέρδισαν το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, ενώ ήταν προτεινόμενες για το Όσκαρ Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου, καθώς και για το Όσκαρ Μουσικής, για το χαμηλόφωνο και υποβλητικό scoreτου Μορίς Ζαρ. Η ταινία θα προβληθεί τη Μεγάλη Δευτέρα, 6 Απριλίου, στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00. Η επόμενη ταινία που θα απολαύσουμε είναι το σπάνιο αριστούργημα του Τζακ Κλέιτον, «Μια μορφή στο παράθυρο» (“TheInnocents”, 1961), πρώτη ύλη του οποίου υπήρξε το θρυλικό μυθιστόρημα του Χένρι Τζέιμς, «Το στρίψιμο της βίδας». Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου.

sinefil agenda tefxos 100 foto2

Την ίδια μέρα και την ίδια ώρα, Μεγάλη Δευτέρα στις 21.00, στο σινεμά «Φαργκάνη», η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης προβάλλει την εκπληκτική αλληγορική ταινία «Ο μυστικός δείπνος» (“LaUltimaCena, 1976, 113’), του Κουβανού σκηνοθέτη Τόμας Γκουτιέρες Αλέα. Βρισκόμαστε στην Κούβα του 18ου αιώνα, εν μέσω Μεγάλης Εβδομάδας. Ένας ντόπιος μεγάλο-γαιοκτήμονας αποφασίζει να καλέσει σε δείπνο 12 σκλάβους από τη φυτεία του, προκειμένου να τους εμφυσήσει τις χριστιανικές διδαχές και να τους πείσει πως η ευτυχία μπορεί να κατακτηθεί ακόμη και σε καθεστώς σκλαβιάς.  Ο Αλέα, γνωστός για τις εξαιρετικές του ταινίες «Μνήμες υπανάπτυξης» και «Ο θάνατος ενός γραφειοκράτη». παραδίδει μαθήματα δεξιοτεχνικού αλληγορικού σινεμά. Μέσα από ένα συνεχές ξεδίπλωμα υπόκωφων συγκρούσεων, παράλληλα με μία αιχμηρή ειρωνική διάθεση, εκτοξεύει μία δριμεία και βροντερή κατηγορία εναντίον κάθε πηγής τυραννίας και καταπίεσης. Μία πολιτική ταινία λοιπόν δοσμένη με θρησκευτικούς όρους κι ένα ύφος που θυμίζει Μπουνιούελ στις πιο αναρχικές και σουρεάλ στιγμές του. Επόμενη προβολή για την Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης δύο εβδομάδες αργότερα, στις 20 Απριλίου, όταν και θα διαπιστώσουμε πως ο Νίκος Νικολαΐδης είχε δίκιο κι ότι «Τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμη»… Καλές προβολές σε όλους τους σινεφίλ αναγνώστες μας!

Γιώργος Παπαδημητρίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved