ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η Ταινιοθήκη της ΕΤ-3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ. συνεχίζουν τις προβολές στο πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος «Ταυτότητες, ρόλοι, σχέσεις εξουσίας», με την ταινία «Ο προδότης» (1971, 109’), του Ντον Ζίγκελ. Πρόκειται για ένα σπάνιο διαμαντάκι, το οποίο σχεδόν εξαφανίστηκε από προσώπου γης στις ΗΠΑ, καθώς οι λεπτές και πολυεπίπεδες αποχρώσεις του προκάλεσαν έντονη αμηχανία, αν όχι και κάποιο εκνευρισμό. Ο Κλιντ Ίστγουντ υποδύεται ένα πληγωμένο στρατιώτη των Βορείων, εν μέσω αμερικανικού εμφυλίου, ο οποίος περισυλλέγεται από μία νεαρή κοπέλα που τον οδηγεί σε ένα γυναικείο οικοτροφείο των Νότιων. Ένα πονηρό και υποδόριο ψυχογραφικό παιχνίδι ξεκινά, με τις σφαίρες να αντικαθίστανται από βλέμματα, υπόνοιες και σημαινόμενα. Οι κλειστές δομές, το καθεστώς συντήρησης, η εισβολή του αγνώστου, η σταδιακή μεταμόρφωση των κυρίαρχων δομών, η διαβρωτική σεξουαλική ισχύς. Η ταινία θα προβληθεί τη Δευτέρα, 16 Φεβρουαρίου, στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00, ενώ επόμενη η ταινία που θα απολαύσουμε είναι το αριστούργημα του Ρομπέρτο Ροσελίνι «Ο στρατηγός Ντε λα Ροβέρα». Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου.

«Η πορεία μου ως τώρα έχει υπάρξει υπέροχη και είμαι πάρα πολύ ευτυχής. Αλλά όταν φτιάχνω ένα καινούργιο κομμάτι, η πορεία δεν παίζει κανένα ρόλο. Νιώθω πάντα σαν τον πρωτάρη.» Τάδε έφη η μεγαλύτερη χορογράφος στην ιστορία του σύγχρονου χορού, η ανυπέρβλητη Πίνα Μπάους. Η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης αποδίδει τον δικό της φόρο τιμής στην κολοσσιαία αυτή καλλιτέχνιδα, με την προβολή της ταινίας “Dancing Girls” (2010, 92’), στον κινηματογράφο «Φαργκάνη», τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου, στις 21.00. Ένα μόλις χρόνο πριν από τον θάνατό της, η Μπάους (που συνέχισε να εμφανίζεται επί σκηνής και σε πολύ μεγάλη ηλικία) συγκέντρωσε 40 νέους χορευτές, για να παρουσιάσει την παράσταση “ContactZone”. Ένα ιερό τοτέμ που βιώνει τον εκστατικό ενθουσιασμό της δημιουργίας, σαν να είναι η πρώτη του φορά.

Παράλληλα, η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης συνεχίζει τα εξαιρετικά της αφιερώματα και τον Μίκαελ Χάνεκε διαδέχεται ο ογκόλιθος Λουκίνο Βισκόντι. Με τον τίτλο «Λουκίνο Βισκόντι: Ο κόκκινος βαρώνος», η μίνι ρετροσπεκτίβα στο έργο αυτού του σπουδαίου δημιουργού μας καλεί να σταθούμε σε τέσσερις από τις κορυφαίες στιγμές της φιλμογραφίας του. Αρχικά, το «Senso” (1954, 120’), μια καθηλωτική βυθομέτρηση του έρωτα, της προδοσίας, της απώλειας και του ανικανοποίητου. Έπειτα, στη συγκλονιστική τοιχογραφία εποχής, «Ο γατόπαρδος» (1963, 180’), στην οποία ο συγκλονιστικός Μπάρτ Λανκάστερ κουβαλά στο βλέμμα και στην κορμοστασιά το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Μπάρτ Λανκάστερ μέρος δεύτερον, στη σχετικά παραγνωρισμένη ταινία «Η γοητεία της αμαρτίας» (1974, 121’). Για μία ακόμη φορά, η σαρωτική δύναμη της συνεύρεσης, της αλληλοδιαπλοκής, της ανακάλυψης. Τέταρτος και στερνός σταθμός μας, το επικό «Η γη τρέμει» (1948, 150’), μία λυρική, αλλά και σπαρακτικά ρεαλιστική ελεγεία για τον μόχθο και τον αγώνα για αυτοδιάθεση των ψαράδων ενός χωριού της Σικελίας.

Κλείνοντας, να αναφέρουμε πως η Κινηματογραφική Λέσχη Χορτιάτη προβάλλει την Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου, στην αίθουσα «Ιωάννης Μανωλεδάκης», στις 20.00, την ταινία «Ο αξέχαστος μήνας» (2013, 113’), με τον ανυπέρβλητο  Μπρένταν Γκλίσον και τον Τέιλορ Κιτς. Καλές προβολές σε όσους φίλους αναζητήσουν τη θαλπωρή μιας σκοτεινής αίθουσας!

Γιώργος Παπαδημητρίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved