ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Home? το μικρό-μικρό σπίτι» στη Θεσσαλονίκη

Ή αλλιώς… πού θα ήθελες να ζεις; Ποιος είναι ο χώρος των ονείρων σου; Πού αισθάνεσαι άνετα; Πού θέλεις να δέχεσαι τους φίλους σου;

Και οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις δημιούργησαν το πρότζεκτ  Home? το μικρό-μικρό σπίτι. Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση της ομάδας Εν Δυνάμει, η οποία έγινε πανελληνίως γνωστή από την παράσταση Ο άνθρωπος ανεμιστήρας ή Πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα. Η ομάδα αυτή δημιουργήθηκε το 2008, αποτελείται από καλλιτέχνες, είτε με δυνητικές ικανότητες είτε χωρίς αυτές, και έχει ως στόχο της να αναπτύξει τις κοινωνικές και καλλιτεχνικές προσωπικότητες των ισοτίμων μελών της. Δραστηριοποιείται σε πολλούς τομείς, ανάλογα με το τι θα κεντρίσει το ενδιαφέρον της: μουσική, θέατρο και installations, όπως εν προκειμένω το Home? το μικρό-μικρό σπίτι.

Η σκηνογράφος Μαρία Καβαλιώτη παρουσιάζει τη δημιουργική διαδικασία: «Ξεκινήσαμε κάνοντας συνεντεύξεις με τα μέλη της ομάδας, δουλεύοντας λεπτομερώς μαζί τους σε θεωρητικό (του τύπου «θέλω να ζω στο φεγγάρι») και σε πρακτικό επίπεδο (επί παραδείγματι, να διαλέξουν από το χρωματολόγιο την απόχρωση του δωματίου τους). Δημιουργήσαμε τις μακέτες των δωματίων και στη συνέχεια κάνουμε πιστή εφαρμογή τους σε πραγματικό χώρο -τον ίδιο για το εκάστοτε μέλος. Κατόπιν το μέλος της ομάδας κινηματογραφείται σε τρισδιάστατο βίντεο την πρώτη φορά που έρχεται σε επαφή με το δωμάτιό του. Παράλληλα δημιουργούνται φωτογραφίες και βίντεο των συμμετεχόντων με τη ζωή μέσα  στο δωμάτιό τους». Εκτός από αυτό όμως, «η ομάδα επισκέφθηκε πάνω από 50 σπίτια επί τρεις βδομάδες και κατέγραψε λεπτομέρειες των σπιτιών αυτών. Οι φωτογραφίες και τα αντικείμενα από τα σπίτια θα συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση που ετοιμάζουμε».

ektheseis-tefxos-96-en-dynamei-3

Και πώς θα παρουσιαστεί όλο το πρότζεκτ στο Μουσείο; Ο έτερος σκηνογράφος Ρίτσαρντ Άντονι εξηγεί: «Στην έκθεση θα υπάρχουν δυο διαφορετικά κομμάτια. Το ένα θα είναι ένα video room, με υλικό από τα 10 πρώτα δωμάτια, όπου το κάθε μέλος της ομάδας θα βρίσκεται σε αυτά και μόνο του και με άλλα άτομα. Το άλλο θα είναι τα δέκα ξεχωριστά δωμάτια σε stereoscopic 3d video, όπου το άτομο θα είναι μόνο του και θα είναι σαν να το βλέπει κανείς μέσα από κλειδαρότρυπα». «Εκτός από όλα αυτά», προσθέτει η Μαρία, «θα υπάρχουν οι μακέτες της δεύτερης δεκάδας δωματίων που ετοιμάζουμε, οι φωτογραφίες του προσωπικού χώρου όσων μας δέχτηκαν στα σπίτια τους και ένας αριθμός δωματίων, τα οποία θα κατασκευαστούν ειδικά για το μουσείο σε κανονικό μέγεθος και με τα οποία ο επισκέπτης θα μπορεί να έχει αλληλεπίδραση».

Το Home? το μικρό-μικρό σπίτι στην τελική, δεν είναι ένα απλό installation. Η Μαρία λέει: «για μένα είναι ουσιαστικά μια διερεύνηση του εαυτού μου υπό μια μεγαλύτερη ελευθερία από αυτή που μπορώ να έχω σε δεδομένες κοινωνικές συνθήκες. Είναι αυτό που υπάρχει βαθιά μέσα στην καρδιά μου, η κοινωνία που εγώ θα ήθελα να φτιάξω. Όταν καλούμαι να ανακαλύψω που θα ήθελα να ζω, ανακαλύπτω ένα μεγάλο μέρος του εαυτού μου και των επιλογών μου στη ζωή εν γένει. Φτιάχνω τον προσωπικό μου χώρο άσχετα με τους οικονομικούς και κοινωνικούς περιορισμούς-τους οποίους μπορώ να τους γκρεμίσω». Και ο Richardσυμπληρώνει: «Ή τουλάχιστον αν δεν καταφέρω να τους γκρεμίσω, να τους αντιλαμβάνομαι περισσότερο. Οι πιο πολλοί από εμάς ούτε καν αντιλαμβάνονται τι θέλουν και για ποιους λόγους το θέλουν. Για αυτόν ακριβώς το λόγο οι ερωτήσεις που θέτουμε καταλήγουν σε εντελώς προσωπικές απαντήσεις. Χρησιμοποιούμε την τέχνη ως εργαλείο για να εξερευνήσουμε σε βάθος το θέμα. Η έννοια «σπίτι» μπορεί να είναι το ίδρυμα, η κοινωνία, ο προσωπικός μας χώρος, ο χώρος όπου υπάρχουμε. Αυτό το πρότζεκτ, όπου ασχολούμαστε με τον προσωπικό χώρο, αποτελεί για μένα μια πλατφόρμα για να απαντήσω σε δικά μου ερωτήματα. Δεν δίνουμε απαντήσεις, δεν προσπαθούμε να δώσουμε απαντήσεις. Απλά θέτουμε ένα εργαλείο για να κάνει ο καθένας στον εαυτό του τις ερωτήσεις».

ektheseis-tefxos-96-foto

Η εικαστική εγκατάσταση  Home? το μικρό-μικρό σπίτι, το πρώτο μέρος των δράσεων της ομάδας «Εν δυνάμει», θα βρίσκεται στο ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ από τις 29 Ιανουαρίου ως και τις 8 Φεβρουαρίου. Η καμπάνια της στο Indiegogo, προκειμένου να καλυφθούν τα έξοδα της έκθεσης και του απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού για τη λειτουργία και την υλοποίηση του πρότζεκτ, καθώς και για την οργάνωση μελλοντικών σχετικών με αυτό δραστηριοτήτων, βρίσκεται εδώ. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να βρεις στη σελίδα της στο Facebook και στο λογαριασμό της στο Twitter.

Μαριάννα Βασιλείου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved