55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΕΣ

ΤΡΙΤΗ 4 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014

Μπαίνουμε στην πέμπτη μέρα του Φεστιβάλ και οι θεατές έχουν ήδη «βουτήξει» για τα καλά στα νερά του κινηματογράφου. Σε μία θάλασσα όπου υπάρχουν σχεδόν όλα. Εμείς συνεχίζουμε να βλέπουμε ταινίες για τις οποίες θα γράψουμε μετά από το τέλος του Φεστιβάλ, αυτή τη φορά, για πρώτη φορά, θα τις χωρίσω σε θεματικές για να μπορέσει να γίνει μία όμορφη και ουσιαστική κουβέντα για τον κινηματογράφο. Ας δούμε τις επιλογές μας.

Ramin Bahrani: το masterclassτου διεθνώς αναγνωρισμένου σκηνοθέτη που ακολουθεί με όμορφο τρόπο τη σχολή του αμερικάνικου ανεξάρτητου κινηματογράφου. Θα τον δείτε στον Παύλο Ζάννα στις 11.00 π.μ. Φέτος και τα δύο masterclassέχουν γίνει στη μικρή, αλλά και ζεστή, αίθουσα, όχι στον Τζον Κασσαβέτη, όπως μέχρι τώρα, γιατί;

«Ευρώπη-φρούριο» («Fortress Europe»), Σλοβενία, 2000, του Zelimir Zilnik. Δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε στις παραμεθόριες περιοχές της Ουγγαρίας, της Σλοβενίας, της Ιταλίας και της Κροατίας. Το νοτιοανατολικό σύνορο της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται υπό στενή εποπτεία μετά τη σύναψη της συνθήκης του Σένγκεν. Ενισχύει έτσι τις εθνικιστικές τάσεις και την αστυνομική εποπτεία. Αυτό είναι το θέμα της ταινίας που φτιάχνει το μύθο της για αυτό το θέμα. Μετά το χτεσινό masterclass θα δούμε την ταινία στον Παύλο Ζάννα, στις 1.00 μ.μ.

«Modris», Λετονία-Γερμανία-Ελλάδα, 2014, του Juris Kursietis. Ο έφηβος Μόντρις είναι εθισμένος στον τζόγο, μία ενασχόληση που είναι η μοναδική διέξοδος σε μία καταπιεστική καθημερινότητα. Η ταινία βλέπει βαθιά τα προβλήματα της εφηβείας, μπαίνει στο θέμα και αναλύει το δράμα της ενηλικίωσης. Το θέμα του το ανοίγει στο παγκόσμιο κοινό και κερδίζει την απήχηση του κοινού. Από το Φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν έφυγε με την Ειδική Μνεία. Θα παίξει στη Φρίντα Λιάππα (στο λιμάνι), στις 3.30 μ.μ.

«Άντρας σπρώχνει καρότσι» («Man push cart»), ΗΠΑ, 2005, του RaminBahrani. Αυτή η ταινία εντάσσεται στον αμερικάνικο ανεξάρτητο κινηματογράφο με ένα θέμα που βρίσκεται στο περιθώριο της αμερικάνικης κοινωνίας. Ένας μετανάστης προσπαθεί να επιβιώσει κάνοντας δουλειές του ποδαριού. Ο τρόπος της κινηματογράφησης είναι απλός, επαναλαμβάνονται οι χειρονομίες και δομούνται οι χαρακτήρες. Μέσα απ’αυτό το παράδειγμα βλέπουμε την αμερικάνικη κοινωνία με όλες της τις αδυναμίες. Θα τη δείτε στον Παύλο Ζάννα, στις 5.00 μ.μ.

«Δεν θα ξαναγυρίσω» («I won’t come back»), Ρωσία-Εσθονία-Φινλανδία-Λευκορωσία-Καζακστάν, 2014, του Ilmar Raag. Η Άννα είναι μία νεαρή ακαδημαϊκός που μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο. Κατηγορείται για κατοχή ναρκωτικών. Κρύβεται απ’την αστυνομία και, μαζί με τη νεότερή της Κριστίνα, θα ψάξουν να βρουν τη γιαγιά της, η οποία όμως μπορεί να μην είναι καν υπαρκτό πρόσωπο. Πραγματικότητα και φαντασιακό μπερδεύονται για να γίνει μία όμορφη αλληγορία της σημερινής κοινωνίας. Ένας σύγχρονος μύθος. Θα προβληθεί στον Τζον Κασσαβέτη (στο λιμάνι), στις 8.00 μ.μ.

«Τραγούδια απ’τον δεύτερο όροφο» («Songs from the second floor»), Σουηδία-Γαλλία-Γερμανία-Δανία, 2000, του Roy Andersson. Ένα καταπληκτικό ποίημα που μεταφράζει την πραγματικότητα. Ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα μύθο που έχει να κάνει με τα μύχια θέματα της ανθρώπινης ψυχής. Θα μπείτε σε αυτό τον ποιητικό κόσμο στον Παύλο Ζάννα, στις 10.00 μ.μ.

Για περισσότερες πληροφορίες και θέματα για το Φεστιβάλ δείτε τα εδώ: www.filmandtheater.gr

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved