Ύμνοι

ΥΜΝΟΙ

ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ

Ύμνοι: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Υπάρχει μια ουσιαστική και σημαντική αντίθεση: την εβδομάδα του Πάσχα έχει επικρατήσει να ακούμε μουσικές που είναι μελαγχολικές, οι ύμνοι που υπάρχουν στην λειτουργία την Παρασκευή δεν είναι καθόλου μελαγχολικοί. Γιατί συμβαίνει αυτό; Θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μια εξήγηση.

Ύμνοι: Το πένθος

Η ταφή του Χριστού είναι μια στιγμή πένθους. Πεθαίνει ο θεάνθρωπος και ο κόσμος πενθεί αυτή την απώλεια. Όμως, από θεολογικής άποψης, υπάρχει μια αντίφαση. Αυτή θα την εξηγήσουμε στη συνέχεια αυτού του άρθρου. Το πένθος εστιάζει στην απώλεια του μεσσία, του Χριστού. Δεν είναι ξεκάθαρο τι σημαίνει πένθος. Αν δεχτούμε ότι ο Χριστός δεν πέθανε αλλά αναστήθηκε, όπως αναφέρουν τα ευαγγέλια, τότε ένα τόσο βαθύ πένθος είναι μάλλον περίεργο.

Από την άλλη μεριά, ο θάνατος του Χριστού δεν είναι παρά η αρχή για μια άλλη ζωή, εντελώς διαφορετική από την προηγούμενη. Αν μελετήσουμε πιο προσεχτικά τα θεολογικά κείμενα θα δούμε ότι ο Χριστός είναι παρών, ακόμα και αν δεν είναι ζωντανός, ως σάρκα. Είναι εύκολο να καταλάβουμε ότι αυτή η αντίληψη ελάχιστα διαφέρει από την επικούρεια φιλοσοφία: Ο θάνατος δεν μας απασχολεί ως πληγή αφού εμείς δεν θα αισθανόμαστε. Δεν είναι ένα τέλος αλλά ένα νέο ξεκίνημα.

Ύμνοι: Ο φόβος

Στα ύστερα χριστιανικά χρόνια το πένθος μετατρέπεται σε φόβο. Ο πιστός στην χριστιανική θρησκεία φοβάται ότι θα είναι μόνος του, απροστάτευτος από τον σωτήρα-Χριστό που ήταν το αποκούμπι του για όλα τα προβλήματα που προκύπτουν. Ο μεσσιανισμός έχει αυτό το χαρακτηριστικό.

Ύμνοι

Ο φόβος ήταν και είναι ένα βασικό χαρακτηριστικό για να είναι ο άνθρωπος υπόδουλος ενεργειών που δρομολογούσε το κράτος η Ανατολική Ρώμη, η μετέπειτα Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Η λύπη έρχεται από τον φόβο. Ο πιστός, τώρα, δεν λυπάται μόνο για τον νεκρό Χριστό, αλλά για την πιθανή απώλεια και επερχόμενες τιμωρίες όταν αυτός, ο κάθε άνθωπος, θα έκανε μία αμαρτία.

Ύμνοι: Η λύπη

Ένας καλός πιστός, σε μια σωστή κοινωνία, θα πρέπει να πενθεί όλη την εβδομάδα του Πάσχα. Αυτό επιτάσσει το τυπικό της Εκκλησίας, ως θεσμός, και αυτό έχει υιοθετήσει το κράτος και, πλέον, έχει επιβάλλει σε όλες τις επίσημες συμπεριφορές της κοινωνίας, της λεγόμενης υψηλής κοινωνίας. Με αυτή την έννοια, αυτή η συμπεριφορά έχει γίνει πλέον κάτι που θα πρέπει να εξασκούν όσοι θέλουν να λέγονται καλοί χριστιανοί.

Σε όλη την κοινωνία είναι πλέον αποδεκτό και επιβεβλημένο. Η λύπη πλέον έχει μετατραπεί σε μια εθιμοτυπική συμπεριφορά που χάνει, όλο και περισσότερο, το ουσιαστικό βάρος της. Υπάρχουν, βέβαια, κάποιες ασάφειες, όσον αφορά στο αναίτιο συναίσθημα λύπης.

Ύμνοι: Η χαρμολύπη

Αν διαβάσουμε προσεχτικά τους ύμνους θα δούμε κάποια διαφορετικά στοιχεία. Ειδικά οι ύμνοι της ακολουθίας που υπάρχουν στο τελετουργικό της περιφοράς του Επιταφίου έχουν έντονο το συναίσθημα της χαράς και της λύπης. Αυτό το συναίσθημα είναι η συγκρατημένη ευχαρίστηση, δηλαδή μια απόλαυση που δέχεται κάποιους περιορισμούς από την λύπη που συνεπάγεται η απώλεια του Χριστού.

Ύμνοι

Οι ύμνοι βάζουν στο στόμα της Παναγίας λόγια που δείχνουν μεν πόνο αλλά και χαρά αφού ο Χριστός θα εμφανιζόταν κάποια ορισμένη στιγμή στο μέλλον. Το «Ω γλυκύτατό μου έαρ…» έχει δύο βασικά στοιχεία. Αναπολεί τον γιό της και δέχεται να έχει μια συγκρατημένη απόλαυση. Εδώ είναι εύκολο να καταλάβουμε ότι υπάρχει ένα παραλληλισμός της Παναγίας με άλλες θρησκευτικές περσόνες.

Ύμνοι: Η απώλεια του παιδιού

Δεν είναι η πρώτη φορά που η μάνα χάνει το παιδί της. Η Δήμητρα χάνει την Περσεφόνη και είναι δυστυχισμένη. Βάζει μαύρα και δεν αφήνει να καρποφορήσει η γη. Ο Δίας δέχεται για έξι μήνες να είναι η Περσεφόνη με την μητέρα της και άλλους έξη μήνες να ζει στον κάτω κόσμο. Βλέπουμε ότι η επιστροφή της Περσεφόνης ταυτίζεται με τον ερχομό της άνοιξης.

Στο χριστιανικό Πάσχα έχουμε το ίδιο αφηγηματικό μοτίβο. Αυτό διαφέρει πολύ από το εβραϊκό, όπου γιορτάζεται η απελευθέρωση του εβραϊκού λαού από την δυναστεία των Φαραώ, στην Αίγυπτο. Το Πάσχα φέρνει την άνοιξη και, μαζί,  την ελπίδα για την διαιώνιση του ανθρώπινου είδους. Με αυτό τον τρόπο εξηγείται ο βυζαντινός ύμνος που βάζει τα αισιόδοξα λόγια στο στόμα της Παναγίας.

Ύμνοι: Η ελπίδα

Αυτό που μένει είναι το συναίσθημα της ελπίδας. Η χριστιανική αφήγηση αφήνει αυτή την ελπίδα στους πιστούς. Είναι καλό για να μην υπάρχουν πολλά ψυχολογικά προβλήματα που θα οδηγήσουν σε έντονη κατάθλιψη ή σε παράνοια. Φυσικά, κανένας δεν θέλει μια μαζική κατάθλιψη ή παράνοια που θα αποδομούσε την κοινωνία.

Η χριστιανική αφήγηση δίνει μια διέξοδο που ελάχιστα έχει ερευνηθεί. Μία ανάλογη έρευνα θα πιστοποιούσε ότι αυτή η λύπη είναι παράλογη και ουσιαστικά έχει έναν άλλο σκοπό, αυτόν της εμπλοκής του ανθρώπου σε ένα αδιέξοδο που θα τον αναγκάσει να δεχτεί αυτά που επιθυμεί το κυβερνητικό σύστημα που διοικεί την κοινωνία.

 

Διαβάστε τα κείμενα που αναφέρονται στην λαογραφία

Θεοφάνεια

Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου

Οικία Λαζάρου Κουντουριώτη

Ο σπόρος της ιερής συκιάς



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved