Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ

ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

Ο ΝΑΟΣ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ

Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου: γράφει ο Δημήτρης Βασιλείου

Η οδός είναι ταπεινή, με αρχαιοελληνικό όνομα, αλλά με ένα Ναό περικαλλή και κυρίως… ψηλό. Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου. Αλλά ας μην μιλάμε με γρίφους. Ανηφορίζουμε τον Περιφερειακό του Δημοτικού Κήπου για να φτάσουμε στον Ιερό Ναό του Αγίου Ιακώβου του Αδελφόθεου, παίρνοντας υπ’ όψιν μερικές λεπτομέρειες.

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ: ΟΙ ΛΕΠΤΟΜΈΡΕΙΕΣ

Πρώτη, ότι δεν υπήρχε τότε κήπος, συνεπώς τα σπίτια της Ερμοφάντους, που σαφώς δεν λέγονταν τότε έτσι, έβλεπαν την… θάλασσα.

Δεύτερον, εδώ υπήρχε ένα Μοναστήρι γυναικείο και ιδιόρρυθμο, μέχρι που η Χίος πωλείται από τους Βυζαντινούς στη Μαόνα. Οι Βενετοί-Φράγκοι εγκαθίστανται, που αλλού στον… μαχαλά τους, το Φραγκομαχαλά. Το Μοναστήρι του Αγίου Ιακώβου, Κτητορικός ναός της οικογένειας των Αμοίρων, ονομάζεται από τους νεόφερτους κατακτητές «Σαν γιάκομο» από το Ιταλικό «Σαν Τζιάκομο».

«Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου: το Πατριαρχείο

ορίζει Μητροπολίτη Χίου τον Δανιήλ Κοντούδη.»

Ε ναι μάλλον αργά άρχισα στο κοντινό παρελθόν να ψάχνω την καταγωγή των προγόνων στο νησί. Εκείνων που πάνε δύο δύο ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει τους Χιώτες. Αυτό που τους βοήθησε να αναπτυχθούν σε όλους τους θαλάσσιους δρόμους! Μέσα από αυτές τις περιηγήσεις η γνωριμία με την πόλη και τα περίχωρά της ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες αναμνήσεις.

Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ: Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ

Το 1566 όμως η Χίος απελευθερώνεται αλλά από τους… Οθωμανούς Τούρκους. Η Μονή αρχίζει να φθίνει μέχρι που το 1822 έχει την… μοίρα του νησιού.

Το 1826 το Πατριαρχείο ορίζει Μητροπολίτη Χίου τον Δανιήλ Κοντούδη. Μαζεύει τα αποκαΐδια, όσων συμπατριωτών του, γλύτωσαν από το μαχαίρι. Κάνει τον υπάρχοντα ναό προσωρινά Μητροπολιτικό. Μέχρι που έρχεται ο Χαλασμός, ο σεισμός του 1881 και δεν αφήνει λίθου επί λίθον.

Οι κάτοικοι της περιοχής στήνουν έναν πρόχειρο ξύλινο ναό και το 1907 υποβάλλουν αίτημα στον Τούρκο Διοικητή Αρίφ Πασά για ανέγερση λίθινου Ναού και την παίρνουν. Αρχίζει η συγκέντρωση χρημάτων και τότε το μυαλό του Ρωμιού μπαίνει σε δράση.

Όπως μας λένε οι σημερινοί Επίτροποι Δημοσθένης Μουταφόγλου, που συνέγραψε και την ιστορία του Ναού, Ευαγγελία Βουρνού και Μαρία Κοσμά, ο Ναός γίνεται μπροστά στην οικία του Βρονταδούση καραβοκύρη Δημ. Κωνσταντίνου Κουφοπαντελή. Κτίστηκε στην οδό Ερμοφάντους το 1893. Μέγας ανταγωνιστής του συμπατριώτη του Χατζή Φραγκούλη Ανδρεάδη. Κάποιος ρίχνει την ιδέα να γίνει μέγας δωρητής του Ναού. Ο Χατζή Φραγκούλης και η σύζυγος του Πολυτίμη δέχονται με έναν όρο. Ο Ναός να πάρει το… μεγαλύτερο επιτρεπόμενο ύψος!

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ: Ο ΝΑΟΣ

Έτσι ο Άγιος Ιάκωβος κτίζεται το 1917 σε μήκος 21 μέτρα, πλάτος 8 και ύψος πάλι 21 μέτρα. Περίεργο έτσι; Το ύψος του είναι όσο και το μήκος του! Έτσι όμως φράζει το σπίτι του… Κουφοπαντελή, που εκεί που έβλεπε τη… θάλασσα, τώρα ο Χατζηφραγκούλης τον κάνει να βλέπει έναν… ναό.

«Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου: στο Δεσποτικό χειροτονήθηκε, αρχιμανδρίτης

ο Νεκτάριος Κεφαλάς, ο μετέπειτα

Άγιος Νεκτάριος Αιγίνης.»

Ολίγον πονηρό βεβαίως, αλλά αυτά πάντα υπήρχαν μαζί με τη ζωή, την ευσέβεια και τη συνέχεια, αφού Επίτροποι στον Ναό ήταν τόσο ο πατέρας του Δημοσθένη Γεώργιος Μουταφόγλου, όσο και εκείνος της Ευαγγελίας Βουρνού Εμμανουήλ Σμυρνιούδης.

Εκκλησία του Αγίου Ιακώβου

Ο Ναός είναι τρίκλιτος Βασιλικός μετά τρούλου. Η ιδιορρυθμία του είναι ότι η… επίπλωση του, το εσωτερικό του δηλαδή, είναι αυτό του σημερινού Μητροπολιτικού Ναού Χίου των Αγίων Βικτώρων. Από εκεί μεταφέρθηκαν το περίφημο καρυδένιο τέμπλο, το Δεσποτικό και ο Άμβωνας και προσαρμόστηκαν στο μέγεθος του Ναού του Αγίου Ιακώβου, αφού στον Μητροπολιτικό τη θέση του ξύλου πήρε το μάρμαρο.

Χαρακτηριστικό είναι ότι στο Δεσποτικό χειροτονήθηκε, από τον τότε Μητροπολίτη Χίου, Αρχιμανδρίτης ο Νεκτάριος Κεφαλάς, ο μετέπειτα Άγιος Νεκτάριος Αιγίνης.

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΑΚΩΒΟΥ: Η ΝΑΟΔΟΜΗ

Λόγω ύψους ο ναός, που σοβαντίστηκε μετά το 1960, επιτρέπει έναν άνετο γυναικωνίτη. Οι αγιογραφίες του γίνονται σε δύο φάσεις από τον Γεώργιο Παναγιωτάκη, το 1948 και το 1952 που δίνει τις δικές του ιδιαίτερες φυσιογνωμίες στους αγίους.

Χαρακτηριστική είναι η Αγία Αργυρή και ο Άγιος Ιωάννης Θεολόγος, όπως και Εσταυρωμένος Ιησούς επίσης του Παναγιωτάκη. Οι υπόλοιπες γίνονται το 1990 από τον Αγιογράφο Μιχ. Δουνετζάκη.

Εμβληματική μορφή είναι ο επί μισό αιώνα, από το 1952 Ιερέας του Ναού Εμμανουήλ Τζιώτης, ενώ Ιερέας ήταν ο αείμνηστος επίσης γιός του Γεώργιος.

Σήμερα εφημέριος είναι ο εγγονός του Εμμανουήλ Τζιώτης του Γεωργίου, ενώ γίνεται προσπάθεια για γενναία επισκευή και συντήρηση του Ναού.

Διότι η ταπεινή, όπως προ είπαμε, οδός Ερμοφάντους, δεν θα είχε καμιά αίγλη χωρίς τον εμβληματικό Άγιο Ιάκωβο, που ο ίδιος είναι ίδιον λατρείας και σεβασμού, αλλά τουλάχιστον το ύψος του, προϊόν εφοπλιστικής «κόντρας» της εποχής.

 

Διαβάστε τα άρθρα σχετικά με τη λαογραφία

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved