Αριστερά

ΑΡΙΣΤΕΡΑ

Αριστερά

πολιτιστικό portal

τεύχος 9, 2 Μαΐου 2025, τιμή 0,001 ευρώ

 

EDITORIAL

ΤΟ ΣΤΙΓΜΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΥ

Αριστερά: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Μιλήσαμε για τους τρεις πυλώνες του ολοκληρωτισμού στην δεξιά παράταξη. Αναφερθήκαμε στα σώματα ασφαλείας και τον στρατό, στην εκκλησία και την εκπαίδευση, ως τους τρεις πυλώνες. Είναι όμως ο ολοκληρωτισμός ένα θέμα μόνο της δεξιάς παράταξης; Υπάρχει κάτι ανάλογο στην αριστερά; Και αν ναι, πως αυτός εμφανίζεται; Στο τέλος αυτού του εισαγωγικού σημειώματος παραθέτουμε τα sites πολιτιστικού ενδιαφέροντος που θέλουμε να συστήσουμε στο αναγνωστικού κοινού. 

Αριστερά: Η δημοκρατία

Η αριστερά αυτό που θέλει, παγκοσμίως, είναι να κυβερνηθεί η κοινωνία δημοκρατικά, οι άνθρωποι να έχουν ίσα δικαιώματα στην ζωή τους. Όμως η έννοια της δημοκρατίας είναι σε πολλά σημεία διφορούμενη. Αυτό που για έναν είναι δημοκρατικό για έναν άλλο τον καταπιέζει. Η συμφωνημένη -από ένα συνέδριο για παράδειγμα- γραμμή του κόμματος είναι μία σύμβαση, αλλά αυτή, μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, δεν εκφράζει το δημοκρατικό συναίσθημα όπως πριν, άρα καταπιέζει τον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου.

Αριστερά: Ο δημοκρατικός συγκεντρωτισμός

Σε ένα μεγάλο κομμάτι της αριστεράς το ζητούμενο είναι ο δημοκρατικός συγκεντρωτισμός. Αν αυτός ήταν αναγκαίος στα πρώτα χρόνια μιας επαναστατικής κυβέρνησης, όπως έγινε στα πρώτα χρόνια της ΕΣΣΔ, στην ανάπτυξη της κοινωνίας είναι τροχοπέδη. Σε αυτά τα σημεία μπορούμε να δούμε μια μορφή ολοκληρωτισμού που εξασκείται από την ηγετική ομάδα του κόμματος που, πλέον, λειτουργεί ως ελίτ της κοινωνίας.

Αριστερά: Η εξουσία

Έχει γίνει αντιληπτό ότι η ομάδα που εξουσιάζει μια κοινωνία δεν μπορεί παρά να θέλει να επιβάλλει την δική της άποψη. Φυσικά, στην αριστερά, αυτή η άποψη και η πολιτική είναι προϊόν μια συλλογικής διαδικασίας όπου η συμμετοχή του ανθρώπου υπάρχει περισσότερο με ισοδύναμους όρους. Όμως, όταν η κοινωνία, οι παραγωγικές σχέσεις και δυνάμεις έχουν αλλάξει και αναπτυχθεί, τότε η κεντρική πολιτική είναι πίσω από τους στόχους της κοινωνίας, άρα η πολιτική που εξασκεί είναι οπισθοδρομική και δεν μπορεί να επιβληθεί παρά μόνο με ολοκληρωτικό τρόπο.

Αριστερά: Η κατάργηση της εξουσίας

Έρχεται λοιπόν η ιδέα της κατάργησης της εξουσίας. Μια φιλοσοφική άποψη που υπήρξε από τον Σαιν Σιμόν και τον Προυντόν και υπάρχει μέχρι σήμερα. Φαίνεται όμως ότι δεν μπορεί να πείσει τα μέλη της κοινωνίας ότι αυτό το άναρχο σύστημα μπορεί να «κανονίσει» την ζωή στην κοινωνία. Ο αναρχισμός ανήκει στην αριστερά, ως γενική πολιτική και φιλοσοφική θεώρηση, δοκιμάζει όμως τα όρια του μαρξισμού και, ιδίως, του λενινισμού. Μία κόντρα που δεν άφησε να αναπτυχθεί αυτή η λογική ανάπτυξης της κοινωνίας.

Αριστερά: Η γραμμή

Επανέρχεται το θέμα. Αν, ακόμα και στο αναρχικό κίνημα, που ανήκει στην αριστερά, υπάρχουν κάποια στοιχεία ολοκληρωτισμού. Αν δεχτούμε ότι υπάρχει μια κατευθυντήρια γραμμή, τότε είναι δεδομένο ότι μια μορφή ολοκληρωτισμού ελλοχεύει και εδώ. Όμως αυτός ο ολοκληρωτισμός υπάρχει για να αυτοαναιρεθεί όταν υπάρξει η ανάγκη επαναπροσδιορισμού της ανάπτυξης και λειτουργίας της κοινωνίας. Αυτό γίνεται όταν η πολιτική της ανάπτυξης δεν ανταποκρίνεται στις σχέσεις που έχουν αναπτυχθεί στην κοινωνία. Ο συνεχής διάλογος στην κοινωνία, όπως θεωρητικά έχει τοποθετηθεί στην θεωρία του αναρχισμού, ξεπερνά τον ολοκληρωτισμό. Φυσικά, το ενδεχόμενο μιας ολοκληρωτικής διαδικασίας είναι ένα πρόβλημα που πάντα θα υπάρχει για να μας θυμίζει ότι θα πρέπει να είμαστε προσεχτικοί σε αυτά που θέτουμε ως ζητούμενα στο κοινωνικό πεδίο.

Αριστερά: Ο εαυτός μας

Όλα αυτά που συζητάμε υπάρχουν επειδή ο άνθρωπος τα έχει σχεδιάσει, είτε βρίσκεται στην αριστερά είτε στην δεξιά παράταξη. Άρα το πιο σοβαρό ζητούμενο είναι αυτός ο ίδιος ο άνθρωπος. Είναι ικανός να αρνηθεί οποιαδήποτε έννοια επιβολής απόψεων; Μπορεί να το κάνει; Ακόμα και μια εξήγηση που δίνει κάποιος σε κάποιον άλλο είναι ένας τρόπος να εξουσιάζει. Σε αυτή την περίπτωση ο ολοκληρωτισμός που υπάρχει είναι πρόσκαιρος και παύει να υπάρχει όταν αυτή η εξήγηση γεννά μια άποψη από τον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου. Σε ποιο βαθμό ο άνθρωπος θέλει να πετάξει από πάνω του και το παραμικρό κομμάτι του ολοκληρωτισμού; Αυτό είναι το πιο σοβαρό ερώτημα που θα πρέπει να είναι θεμελιώδες, αν θέλουμε να έχουμε αυτό που λέμε δημοκρατία, σε όλες της τις διαστάσεις.

Επιστροφή στο τεύχος Ο-ευρετήριο των τευχών

 

Επικίνδυνη αποστολή: Η Έσχατη τιμωρία. Ένστικτο και τεχνητή νοημοσύνη

Τα κινηματογραφικά franchise είναι η σίγουρη τροφή του σινεμά: γνώριμα, ασφαλή και συχνά με υπερβολική δόση εφέ. Αν και γεμίζουν τα ταμεία, αφήνουν ακόρεστη την καλλιτεχνική πείνα του θεατή για το ξαφνικό, το απρόβλεπτο και το πρωτότυπο. Περισσότερα

 

Στην έκθεση ζωγραφικής του Ελληνικού Κέντρου Τέχνης και Πολιτισμού

Η ζωγραφική, όπως συμβαίνει και με όλες τις μορφές τέχνης, αντανακλά την ψυχοσύνθεση κάθε λαού στη γη και γεννά διάφορες τεχνοτροπίες και στυλ. Εδώ εντοπίζεται και η δυσκολία του να αντιληφθεί κανείς την έκφραση του ύφους. Το ύφος μπορεί να εντοπίζεται τόσο ως ιστορικό φαινόμενο και να συμβαδίζει με εποχές και ιστορικές περιόδους, όσο και ως προσωπικό χαρακτηριστικό, δηλαδή ως ειδοποιός διαφορά που κάνει τους καλλιτέχνες να αυτοπροσδιορίζονται και να ξεχωρίζουν ο ένας από τον άλλο. Περισσότερα

 

The great Lillian Hall

Η 76χρονη Τζέσικα Λανγκ στο ρόλο της διάσημης θεατρικής ηθοποιού Λίλιαν Χολ, πλαισωμένη από την Κάθι Μπέιτς στο ρόλο της οικονόμου, την Λίλι Ρέιμπ στο ρόλο της κόρης και τον Πιρς Μπρόσναν στο ρόλο του γοητευτικού γείτονα στο διπλανό μπαλκόνι, δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας σε πολλαπλά επίπεδα. Περισσότερα

 

Un poeta

Η ποίηση είναι το πάθος του Όσκαρ Ρεστρέπο και για να της αφοσιωθεί ζει εδώ και χρόνια, τη ζωή του καλλιτέχνη, όπως τη λέει, άνεργος στο σπίτι της μάνας του, περιμένοντας την έμπνευση που θα τον κάνει πάλι, όπως κάποτε στη νιότη του, να διαπρέψει. Προς το παρόν καταναλώνει μπόλικο αλκοόλ, έχει να γράψει ούτε ξέρει από πότε, αμελεί την έφηβη κόρη του και εξοργίζει τόσο τον αδελφό του ώστε να κινδυνεύει να βρεθεί άστεγος. Περισσότερα

 

«Φόρεσε ξανά τα κόκκινα παπούτσια»

Η Θεατροφρένεια παρουσιάζει τo έργο του Ιωάννη Χατζηιωάννου “Φόρεσε ξανά τα κόκκινα παπούτσια” στο Θέατρο Σοφούλη για τρεις μόνο παραστάσεις… Περισσότερα

 

Στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, μια παρέα αντρών βρίσκεται αντιμέτωπη με την απώλεια του αγαπημένου της στεκιού. Οι αποφάσεις που πρέπει να παρθούν είναι σκληρές και ο χρόνος λιγοστός. Τι γίνεται όμως όταν κανένας δεν μπορεί να βοηθήσει οικονομικά; Όταν απομένουν μόνο λίγες μέρες μέχρι την κατάσχεση; Η ζωή τούς οδηγεί σε αδιέξοδο… κι αυτοί, απελπισμένοι αλλά αποφασισμένοι, παίρνουν μια τολμηρή απόφαση! Όταν όμως στη μέση μπαίνει μια μυστηριώδης Ρωσίδα, οι ισορροπίες ανατρέπονται και τα ψέματα αποκαλύπτονται ένα προς ένα… Δείτε το βίντεο

 

Για όλα φταίει το γκαζόν

Η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris προβάλλει την Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025, στις 9.15 μμ, την ταινία της Ζοζιάν Μπαλασκό, «Για όλα φταίει το γκαζόν» («Gazon maudit») (1995) στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, Βασ. Όλγας 35, στην Θεσσαλονίκη. Την ταινία προλογίζει ο Γιάννης Φραγκούλης, κριτικός και θεωρητικός του κινηματογράφου, ο οποίος θα συνομιλήσει με το κοινό για τα θέματα που η ταινία προτείνει, μετά το τέλος της προβολής. Περισσότερα

 

Killerwood

Η ταινία «Killerwood», του Χρήστου Μασσαλά, θα προβληθεί στους κινηματογράφους από τις 29 Μαΐου 2025 και μετά. Μια ταινία που δεν μπορείς να την ταξινομήσεις, σύμφωνα με τις ισχύουσες ταξινομήσεις των  κινηματογραφικών ταινιών. Τι είναι αυτή η ταινία και γιατί θα πρέπει να την δούμε; Περισσότερα

 

Εθνικότητα και θρησκεία

Το βράδυ της 5ης Νοεμβρίου 1990, στον 2ο όροφο του ξενοδοχείου Marriott East Side, στο κέντρο του Μανχάταν, ο Meir Kahane μόλις είχε τελειώσει την ομιλία του. Είχε περάσει δύο δεκαετίες που μετέφερε, από τους δρόμους της Αμερικής, την ακροδεξιά του δράση και τον βαθύ αντικομουνισμό του, όπως και το βαθύ του μίσος για την αστική δημοκρατία εκείνης της εποχής, στο Ισραήλ, ριζοσπαστικοποιώντας την πολιτική σκηνή του, διδάσκοντας μια ριζοσπαστική μορφή εβραϊκού εθνικισμού και θρησκευτικού φονταμενταλισμού. Περισσότερα

 

Εξτρεμιστική ιδεολογία

Το 1985, μια ομάδα κορυφαίων Ισραηλινών διανοουμένων με επικεφαλής τον Αβιέζερ Ραβίτσκι, έναν φιλόσοφο που διαβάζει το Ταλμούδ εξ αριστερών, συγκάλεσε μια ομάδα μελέτης υπό την αιγίδα του προέδρου του Ισραήλ Γιτζάκ Ράμπιν για να αξιολογήσουν τη σοβαρότητα της απειλής που αποτελούσε το κίνημα του Καχάνε και να προτείνουν πώς θα έπρεπε να αντιδράσει το κράτος. Το βιβλίο των πρακτικών της συνάντησης «Οι ρίζες του καχανισμού: συνείδηση και πολιτική πραγματικότητα», αποτελεί σήμερα μια συγκλονιστική προφητεία. Περισσότερα

 

Το ηθικό πλεονέκτημα του γαλλικού σινεμά

Η νέα ταινία του Λυκ Μπεσόν «June και John», που γυρίστηκε κατά την διάρκεια του lockdown του 2020, με ελάχιστα μέσα, με άγνωστους ηθοποιούς και κινητό τηλέφωνο, επαναφέρει τον κορυφαίο Γάλλο του σινεμά στην περίοδο που γύριζε πιο πειραματικές ταινίες (π.χ. «Αγγελικό πρόσωπο»). Παράλληλα επιστρέφει στην νιότη του κι οι ιδέες του σ΄ αυτό το φιλμ είναι αρκετά αναρχικές και αντιεξουσιαστκές. Δείχνει να αξιοποιεί στο έπακρο το ηθικό πλεονέκτημα του γαλλικού σινεμά, όπως το γνωρίζουμε εδώ και χρόνια. Αυτό το ηθικό πλεονέκτημα το δούλεψαν και το επεξεργάστηκαν, εδώ και χρόνια, αμέτρητοι σκηνοθέτες από κορυφαία ονόματα μέχρι λιγότερο γνωστοί ή πετυχημένοι. Περισσότερα

 

Το Αλάτι της Γης: Η Αύρα που “επιβιώνει” στη Σκιά της Αναπαραγωγής

Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν, ο Γερμανός μαρξιστής φιλόσοφος, στο δοκίμιό του «Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνoλογικής αναπαραγωγιμότητάς του», χρησιμοποιεί τον όρο «μέσο» για να περιγράψει κάθε τι που διαμεσολαβεί ανάμεσα στη νοητική και την αισθητηριακή μας αντίληψη. Ένα τέτοιο μέσο είναι και η φωτογραφία, η οποία δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να ακινητοποιεί στιγμές και, με τη μεγέθυνσή τους, να αποκαλύπτει αυτό που ο ίδιος ο Μπένγιαμιν ονομάζει οπτικό ασυνείδητο – κατά αναλογία με το ενστικτώδες ασυνείδητο που έφερε στο φως η ψυχανάλυση. Περισσότερα

 

Συνέντευξη: Οι Σκιαδαρέσες είναι ένα μουσικό φαινόμενο μιας ολόκληρης γενιάς

Νίκη και Όλγα. Δύο φωνές, δύο ψυχές, ένα αίμα. Κόρες ηθοποιών, μεγαλωμένες στα παρασκήνια και στα φώτα, αλλά με βλέμμα στραμμένο προς τα μέσα. Στην καρδιά της καραντίνας, όταν όλα πάγωσαν, εκείνες άρχισαν να λιώνουν τον πάγο. Να γράφουν, να τραγουδούν, να ποστάρουν και να γιατρεύουν μελωδικά μια γενιά που έμαθε να μην απαντά στα μηνύματα. Η ελληνόφωνη pop τους – αφαιρετική, ωμή, συγκινητική – δεν χαρίζεται, δεν φτιασιδώνεται. Μιλά για τα αδιέξοδα, τις φάσεις, τους κόμπους στον λαιμό. Και όλα αυτά, μέσα από έναν ήχο που χτυπάει νεανικά, αλλά ριζώνει βαθιά. Περισσότερα

 

Νέος Wes Anderson και η επέλαση του «Lilo & Stitch» συνεχίζεται

Το ελληνικό box office της εβδομάδας γνώρισε θεαματική άνοδο, με το τετραήμερο να φτάνει τα 108.258 εισιτήρια, υπερδιπλασιάζοντας τα 47.974 της προηγούμενης βδομάδας, σημειώνοντας μόλις την έκτη φορά για το 2025 που βλέπουμε εξαψήφιο νούμερο. Αν και η συνολική εικόνα φαίνεται θετική, το μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά σε 2 ταινίες. Στην κορυφή φυσικά βρέθηκε το φαινόμενο «Λίλο & Στιτς» το live action remake του κλασικού animation, που έκανε εντυπωσιακό ντεμπούτο με 54.173 εισιτήρια από 213 οθόνες. Η ταινία αναμένεται να συνεχίσει τα απανωτά sold out και την επόμενη εβδομάδα. Περισσότερα

 

«Αργός θάνατος»

Πέρασαν 7 χρόνια από τη μέρα που ο Αογιάμα έχασε τη γυναίκα του. Όλα αυτά τα χρόνια μεγαλώνει το γιο του και δουλεύει την εταιρία παραγωγής που έχει. Όταν κάποια στιγμή ο γιος του τον παροτρύνει να βρει μια γυναίκα για να φτιάξει τη ζωή του, ο Αογιάμα αρχίζει να το σκέφτεται. Όμως δεν ξέρει πως να διαλέξει τη νέα του σύζυγο μέχρις ότου ο συνεργάτης του του προτείνει να οργανώσουν μια οντισιόν για τη νέα ταινία που ετοιμάζουν κι από εκεί να επιλέξει ο Αογιάμα τη νέα του σύζυγο. Περισσότερα

 

«Η ντροπή»

Ένα νεαρό παντρεμένο ζευγάρι, η Εύα και ο Γιαν Ρόζενμπεργκ εγκαθίστανται σε ένα νησί για να αποφύγουν τον εμφύλιο πόλεμο που μαίνεται στη χώρα. Ζουν καλλιεργώντας τα χωράφια στο αγρόκτημά τους ενώ έχουν αναπτύξει σχέσεις και με κάποιους ντόπιους, όπως το δήμαρχο Γιακόμπι και ένα ψαρά τον Φιλίπ. Περισσότερα

 

Βιβλιοπαρουσίαση: Πολ Λαφάργκ, Ο μύθος του Προμηθέα & Γκέοργκ Λούκατς, κριτικά δοκίμια

Οι εκδόσεις Εύμαρος σας προσκαλούν στην παρουσίαση Των βιβλίων της σειράς Φιλοσοφία – ιδεολογία: Πολ Λαφάργκ. Ο μύθος του Προμηθέα Γκέοργκ Λούκατς, κριτικά δοκίμια. Περισσότερα

 

Εμφύλιοι στη μεγάλη οθόνη

Ελευθερία Ράνια Κοσμίδου «Οι ευρωπαϊκοί εμφύλιοι πόλεμοι στον κινηματογράφο. Μνήμη, σύγκρουση και νοσταλγία», μετάφραση: Ραϋμόνδος Αλβανός, επιστημονική επιμέλεια και εισαγωγή: Χρήστος Δερμεντζόπουλος, επίμετρο: Κωστής Κορνέτης, εκδόσεις Μωβ, 2025. Περισσότερα

 

Το νέο βιβλίο του Ευτύχη Μπιτσάκη: Ηθική, ανθρώπινη ύπαρξη και κοινωνική πράξη

Ο Ευτύχης Μπιτσάκης έχει μακρόχρονη πολύτιμη συνεισφορά στη μαρξιστική θεωρία και φιλοσοφία και στο κομμουνιστικό κίνημα. Στο τελευταίο του βιβλίο, συλλογή από παλιότερα άρθρα, εξετάζει ζητήματα όπως η ηθική, οι αξίες, το νόημα της ζωής -και του θανάτου- όχι απομονωμένα και θεωρησιακά αλλά μέσα στην κοινωνία, την ιστορία και την ταξική πάλη. Περισσότερα

 

Οι καινοτομίες της TikTok-πολιτικής

Σε αυτές τις εκλογές αναπτύχθηκε ακόμα περισσότερο η προεκλογική αντιπαράθεση, των συστημικών κομμάτων, στο TikTok και σε άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Πολλοί μίλησαν για φτωχό και απλοποιημένο λόγο. Φταίει το μέσο ή το μήνυμα; Και ποια είναι τα χαρακτηριστικά των νέων μέσων; Περισσότερα

 

Mamluqi

Προβολή της ταινίας «Mamluqi». https://www.filmandtheater.gr/mamluqi/ Την ταινία «Mamluqi» παρουσίασε στο κινηματογραφόφιλο κοινό ο γεωργιανός σύλλογος Tergi και η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris. Η ταινία του Davit Rondeli παρήχθη το 1958 και είναι μια τραγική ιστορία που διαδραματίζεται τον 18ο αιώνα. Η ταινία προβλήθηκε στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, Βασ. Όλγας 35, την Κυριακή 1η Ιουνίου 2025, στις 2.00 μμ. Δείτε το βίντεο

 

Για όλα φταίει το γκαζόν

Η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris προβάλλει την Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025, στις 9.15 μμ, την ταινία της Ζοζιάν Μπαλασκό, «Για όλα φταίει το γκαζόν» («Gazon maudit») (1995) στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, Βασ. Όλγας 35, στην Θεσσαλονίκη. Την ταινία προλογίζει ο Γιάννης Φραγκούλης, κριτικός και θεωρητικός του κινηματογράφου, ο οποίος θα συνομιλήσει με το κοινό για τα θέματα που η ταινία προτείνει, μετά το τέλος της προβολής. Με αυτή την ταινία τελειώνει αυτή η περίοδος προβολών της Κινηματογραφικής Λέσχης. Θα επανέλθει τον Οκτώβριο 2025. Η Κινηματογραφική Λέσχη σας εύχεται καλό καλοκαίρι και καλές διακοπές. Δείτε το βίντεο

 

66ο ΦΚΘ: Έναρξη καταθέσεων ελληνικών ταινιών

Ξεκίνησε η κατάθεση ελληνικών ταινιών για το 66o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί από τις 30 Οκτωβρίου έως τις 9 Νοεμβρίου 2025. Το Φεστιβάλ στηρίζει σταθερά και διαχρονικά το ελληνικό σινεμά, μέσα από καινοτόμες δράσεις και πρωτοβουλίες, βραβεία και ενέργειες που έχουν ως στόχο την υποστήριξη της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας, την ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής και την προώθησή της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Περισσότερα

 

Social Waste στη Μονή Λαζαριστών

5 χρόνια μετά την τελευταία τους δισκογραφική δουλειά, οι Social Waste επιστρέφουν δυναμικά στην Μονή Λαζαριστών την Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025, αυτή τη φορά έχοντας μαζί τους και τα τραγούδια του καινούριου τους δίσκου Rebelde! Περισσότερα

 

Chernobyl

Τα βιώματα που βρίσκουν τη δίοδο και τρυπώνουν στις παιδικές αναμνήσεις έχουν μια μαγική ιδιότητα: βαλσαμώνουν τον χρόνο. Κατ’ αυτό τον τρόπο, ένα ιστορικό συμβάν που καταγράφηκε στο παιδικό τεφτέρι μπορεί να επιβιώσει στο βαθύ μέλλον σε μια μορφή πρωτόλεια και αμόλυντη από εξωτερικές παρεμβολές. Διότι αυτό που στην πραγματικότητα γαντζώνεται στο μυαλό δεν το ίδιο το γεγονός, το οποίο αναπόφευκτα είναι εκτεθειμένο σε αναθεωρήσεις, διαψεύσεις, επιβεβαιώσεις και επανεκτιμήσεις, αλλά μια αυθόρμητη και αδιαμεσολάβητη εντύπωση. Περισσότερα

 

Η Γκουέρνικα του 21ου αιώνα βρίσκεται στη Γάζα

«Η Γκουέρνικα του 21ου αιώνα βρίσκεται στη Γάζα. Η ιστορία σε καλεί!», επισημαίνει στο δισέλιδό του το ΚΚΕ, για τη γενοκτονία που διαπράττει το κράτος – δολοφόνος του Ισραήλ εναντίον του παλαιστινιακού λαού. Παράλληλα κάνει ξεκάθαρο πως «οι λαοί δε γίνονται συνένοχοι στο έγκλημα των Ισραήλ – ΗΠΑ – ΕΕ» και απαιτεί «να σταματήσει κάθε συνεργασία με το κράτος – δολοφόνο του Ισραήλ». Περισσότερα

 

Νέο Τραγούδι – Κώστας Βλαχούτσος και η Παιδική Χορωδία Libro Coro: “Θα ‘θελα να ‘μουνα τραγούδι”

Κώστας Βλαχούτσος και η Παιδική Χορωδία Libro Coro: “Θα ‘θελα να ‘μουνα τραγούδι”. Ένα τραγούδι που περιπλανιέται στα studio της Columbia και πουλιέται στα Metropolis των 90s. Μια επιτυχία που περιλαμβάνεται στα βινύλια του χθες και στις πλατφόρμες του σήμερα. Τελικά όμως αυτό το τραγούδι περιμένει να σαλπίσει δυνατά όταν θα ξεπροβάλει η νέα ζωή. Περισσότερα

 

Η DEO μάς καλεί σ’ έναν εικαστικό περίπατο σ’ ένα χιώτικο περιβόλι

Η φετινή θερινή έκδοση της DEO περιλαμβάνει μια μεγάλης κλίμακας εικαστική έκθεση με τίτλο Κάποτε Ήμασταν Κήποι, με τη συμμετοχή 12 καλλιτεχνών διεθνούς φήμης, καθώς και ένα παράλληλο πρόγραμμα που θα διεξάγεται καθόλη τη διάρκεια της έκθεσης, από τις 5 Ιουλίου ως τις 7 Σεπτεμβρίου. Περισσότερα

 

Διαδρομές στην ιστορία της νεοελληνικής τέχνης στα Χανιά

Η πορεία της νεοελληνικής ζωγραφικής μέσα σε τρεις αιώνες, από τον 19ο μέχρι και τον 21ο, αποτυπώνεται στις διαδρομές που επιφυλάσσει στον επισκέπτη της η έκθεση έργων από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, που εγκαινιάστηκε στις 24 Μαΐου και θα διαρκέσει μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου 2025. Περισσότερα

 

Balkan Anarchist Bookfair – Στην εποχή των παραιτήσεων και της θανατοπολιτικής, η αυτοοργάνωση προβάλλει από τους από τα κάτω

Ολοκληρώθηκε το 4ήμερο 17ο Βαλκανικό Αναρχικό Φεστιβάλ Βιβλίου που πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη, με μεγάλη επιτυχία: Τόσο ως προς τις πολλές συμμετοχές συλλογικοτήτων από όλες τις βαλκανικές και ευρωπαϊκές γεωγραφίες αλλά και όλη την ελληνική, όσο ως προς τις συζητήσεις, τις επαφές, τις επεξεργασίες θέσεων και δράσεων. Περισσότερα

 

30 χρόνια χωρίς τον Ερνέστ Μαντέλ – διήμερο εκδηλώσεων 31/5 και 1/06 στο Γεωπονικό Αθήνας

Στις 20/7/1995, πριν από 30 χρόνια, έφυγε από τη ζωή ο Ερνέστ Μαντέλ, ένας από τους σημαντικότερους -αν όχι ο σημαντικότερος- μαρξιστές θεωρητικούς μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ηγέτης της 4ης Διεθνούς. Στα 72 χρόνια της ζωής του άφησε μια από τις σημαντικότερες παρακαταθήκες για την κατανόηση του σύγχρονου καπιταλισμού, την ανάλυση των προβλημάτων της εποχής μας, την μετάβαση και το περιεχόμενου του Σοσιαλισμού. Περισσότερα

 

Σταύρος Κουγιουμτζής | Που ναι τα χρόνια

Ο Γιώργος Νταλάρας και ο Χρήστος Μάστορας έχουν ξαναβρεθεί μαζί στην σκηνή και μάλιστα ερμηνεύοντας ένα τραγούδι του Σταύρου Κουγιουμτζή στην μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο, τα μουσικά γενέθλια του Γιώργου Νταλάρα. Αυτήν τη φορά έρχονται στο Θέατρο Γης για ένα αφιέρωμα στον Σταύρο Κουγιουμτζή. Μαζί τους η Βιολέτα Ίκαρη, η Ασπασία Στρατηγού και η Μαρία Κουγιουμτζή. Ο Γιώργος Νταλάρας και ο Σταύρος Κουγιουμτζής αποτέλεσαν ένα εμβληματικό δίδυμο στο χώρο του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού. Περισσότερα

 

Η mat fashion παρουσιάζει την capsule συλλογή METAMORPHOSIS

Υπάρχουν ρούχα που απλώς σε ντύνουν, και ρούχα που σε μεταμορφώνουν. Η νέα capsule συλλογή της mat fashion, με τίτλο Metamorphosis, ανήκει αδιαπραγμάτευτα στη δεύτερη κατηγορία. Εμπνευσμένη από τις πεταλούδες και τον διαχρονικό συμβολισμό της αλλαγής, η mat fashion δημιουργεί μια σειρά ρούχων που απογειώνει την έννοια του statement dressing. Στην καρδιά της συλλογής, ένα signature print που παραπέμπει σε φτερά πεταλούδας και αποχρώσεις που κυμαίνονται από δροσερό γαλάζιο έως έντονο πορτοκαλί. Το αποτέλεσμα μοιάζει ζωγραφισμένο στο χέρι, με ρυθμό, αρμονία και αίσθηση φυσικής ροής. Περισσότερα

 

Το “Ντέστινυ” του Άκη Δήμου παρουσιάζεται στο Θέατρο In Situ για δύο παραστάσεις

Το “Ντέστινυ” του Άκη Δήμου, παρουσιάζεται στο Θέατρο In Situ για δύο παραστάσεις! Η νέα παρουσίαση των Θεατρικών Εργαστηρίων Εξάγγελοι, για δύο μόνο παραστάσεις, στις 4 και 5 Ιουνίου. Ένα καλοκαιρινό βράδυ, κάτω από τον ανοιχτό ουρανό, δύο γυναίκες – η Άννα και η Ρεβέκκα –συναντιούνται. Μοιάζουν ξένες μεταξύ τους, αλλά τις ενώνεi κάτι βαθύτερο: η αίσθηση ότι η ζωή τις προσπέρασε, πως κάτι σημαντικό δεν συνέβη ποτέ. Σε μια απελπισμένη απόπειρα να νοηματοδοτήσουν την ύπαρξή τους, επινοούν έναν άντρα. Τον αποκαλούν Ντέστινυ – το Πεπρωμένο. Περισσότερα

 

«Το Γιοφύρι της Άρτας» και το «Το Στοιχειό της Χάρμαινας» του Δημήτρη Μαραμή στις 6 Ιουλίου στο Φεστιβάλ Δελφών «To Λάλον Ύδωρ»

«Το Γιοφύρι της Άρτας» και το «Το Στοιχειό της Χάρμαινας» του Δημήτρη Μαραμή στις 6 Ιουλίου στο Φεστιβάλ Δελφών «To Λάλον Ύδωρ» Φεστιβάλ Δελφών «To Λάλον Ύδωρ» 2025 Δημήτρης Μαραμής. «Tο Γιοφύρι της Άρτας» και «Το Στοιχειό της Χάρμαινας». Δελφοί – Κυριακή 6 Ιουλίου, 21:15 Θέατρο Φρύνιχος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών H προπώληση ξεκίνησε. Περισσότερα

 

Ένα σπίτι στην Υδρα που επέστρεψε στην οικογένεια του

Η Κέλλυ Φωτοπούλου γράφει στο Short Stories για τον καρμικό τρόπο που το σπίτι του πατέρα της στην Ύδρα πέρασε και πάλι στην ιδιοκτησία της οικογένειάς της. Το μικρό σπίτι στην Ύδρα με τον μεγάλο κήπο είχε ελιές, αμυγδαλιές, έναν κάκτο ψηλό σαν κυπαρίσσι από τον οποίο άνθιζε ένα εξαιρετικής ομορφιάς λουλούδι και ένα γιασεμί απλωμένο στον μαντρότοιχο. Τα ξαδέλφια μαζευόμασταν τα Σαββατοκύριακα εκεί και κοιμόμασταν με τη γιαγιά μας στρωματσάδα ή σε ντιβάνια. Περισσότερα

 

π. Νικόδημος Καβαρνός: Συναυλία στο Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας, τη Δευτέρα 23 Ιουνίου

Υπάρχουν φωνές που δεν είναι απλώς ήχος. Είναι συναίσθημα, είναι μνήμη, είναι μια γέφυρα ανάμεσα στο γήινο και το άφθαρτο. Η φωνή του Αρχιμανδρίτη Νικόδημου Καβαρνού είναι μία από αυτές. Μια φωνή που καθηλώνει, ταξιδεύει, γεννά εικόνες και συγκινήσεις που δύσκολα περιγράφονται με λόγια. Μετά τις sold-out εμφανίσεις που μάγεψαν το κοινό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ο π. Νικόδημος επιστρέφει για μια μοναδική συναυλία στο Κατράκειο Θέατρο Νίκαιας, τη Δευτέρα 23 Ιουνίου. Περισσότερα

 

Χρήστος Τσιλόπουλος: μαζί με τον Κυριάκο Παπαδόπουλο σε live εμφανίσεις

Ο πολυβραβευμένος συνθέτης Κυριάκος Παπαδόπουλος, με τις πολυάριθμες επιτυχίες στο ενεργητικό του, ενώνει τις δυνάμεις του με τον τάχιστα ανερχόμενο λαϊκό ερμηνευτή Χρήστο Τσιλόπουλο, από τη Δευτέρα 2 Ιουνίου και κάθε Δευτέρα στο «Nalu», σε ένα μουσικό ταξίδι γεμάτο συναίσθημα και αυθεντικότητα. Ο μοναδικός Κυριάκος Παπαδόπουλος και ο ταλαντούχος Χρήστος Τσιλόπουλος θα κάνουν τις Δευτέρες ξεχωριστές μέσα από ένα πρόγραμμα με μερικές από τις δεκάδες μεγάλες επιτυχίες που έχει υπογράψει ο συνθέτης, μεταξύ των οποίων και το πρόσφατο single του Χρήστου Τσιλόπουλου «Όλα Ή Τίποτα» που κυκλοφορεί από την Panik Platinum. Περισσότερα

 

Οι εκπαιδευτικοί σε εποχές απολυταρχίας. Του Γιώργου Τσιάκαλου

Η κυβέρνηση αποφάσισε, ότι τα προβλήματα που υπάρχουν στο εκπαιδευτικό σύστημα έχουν ως κύρια, αν όχι μοναδική, αιτία την έλλειψη ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Επιτέλους «μετά από σαράντα χρόνια, επανέρχεται» αναφωνούν τα στελέχη της, εννοώντας τα 43 χρόνια που πέρασαν από την κατάργηση του θεσμού των επιθεωρητών. Καμιά έρευνα δεν υπάρχει, που να δικαιολογεί την άποψη της κυβέρνησης, ότι πιθανόν οι εκπαιδευτικοί να ευθύνονται για τα οποιαδήποτε αρνητικά φαινόμενα στα σχολεία της χώρας και «συνεπώς» πρέπει να αξιολογούνται. Ακόμη και η διεθνής έρευνα PISA, την οποία επικαλείται πολύ συχνά η κυβέρνηση, δεν διαπίστωσε ποτέ, ούτε καν υπαινίχθηκε κάτι τέτοιο. Περισσότερα

 

Ποια λέξη μπορεί να περιγράψει την έπαρση της απανθρωπιάς που κατακλύζει τα πάντα;

Θα ήθελα να δημοσιεύω άλλα πράγματα. Στο Il DISERTORE θα ήθελα να δημοσιεύσω κείμενα που κυκλοφόρησαν πριν από πενήντα χρόνια στο A/traverso. Θα ήθελα να δημοσιεύσω ένα κείμενο σχετικά με την αισθητική της ασχημοσύνης στη σύγχρονη τέχνη, πάνω στην οποία εργάζομαι εδώ και μήνες. Αλλά δεν μπορώ να το κάνω. Περισσότερα

 

Αποτυπώματα: Είδη Ετεροτοπίας, Εικαστική έκθεση της Νιτούς Ανθούση

Το Κατάλυμα της Γαλλίας παρουσιάζει την εικαστική έκθεση της Νιτούς Ανθούση με τίτλο «Αποτυπώματα: Είδη Ετεροτοπίας» σε επιμέλεια του φωτογράφου Νίκου Κασέρη. Η έκθεση εγκαινιάζεται την Πέμπτη 5 Ιουνίου 2025, στις 20:00, στην οδό Ιπποτών στην Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου και θα διαρκέσει έως τις 15 Ιουνίου. Η έκθεση «Αποτυπώματα: Είδη Ετεροτοπίας» εστιάζει σε χώρους που βρίσκονται στο περιθώριο – τόπους μεταβατικούς, ξεχασμένους από την καθημερινότητα. Έχοντας ως αφετηρία την έννοια της «ετεροτοπίας» όπως τη διατύπωσε ο Μισέλ Φουκώ, διερευνά αυτούς τους «άλλους τόπους» που, ενώ συνυπάρχουν με την κοινωνία μας, λειτουργούν με διαφορετικούς κανόνες. Περισσότερα 

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ο Σύλλογος για τη Διατήρηση της Αρχιτεκτονικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς Ρόδου διοργανώνει το Σάββατο 31 Μαΐου και ώρα 19:30 στην ομιλία της δρ. Ασπασίας Μαστρογιάννη, ιστορικού τέχνης, με θέμα: «Τέχνη και Κοινωνία». Στην ομιλία θα δούμε πως η τέχνη αποτελεί θεμέλιο στοιχείο κάθε πολιτισμού, καθώς είναι στενά συνδεδεμένη με την κοινωνία και οι δύο έννοιες αλληλοεπηρεάζονται συνεχώς. Περισσότερα 

 

 



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved