ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

 

Διανύουμε την εβδομάδα των παθών. Η Μεγάλη Εβδομάδα ονομάστηκε έτσι λόγω της σπουδαιότητάς της και όχι της διάρκειάς της, η οποία φαινομενικά μπορεί να είναι μεγαλύτερη, εξαιτίας της νηστείας, των λειτουργιών και των πολλών προετοιμασιών στις οικογένειες. Εμείς θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας στα πάθη του Χριστού και στη σημασία τους στον άνθρωπο. Εξάλλου το 2017 είναι ένα ακόμα έτος παθών, άρα είναι χρήσιμο να δούμε τα πάθη, κατά το χριστιανισμό, και αν αυτά μας οδηγούν στην ισορροπία με τη Φύση.

Το κύριο πρόσωπο των αφηγήσεων αυτών των ημερών είναι ο Χριστός. Όλα τα ιερά κείμενα του χριστιανισμού επικεντρώνονται στο πρόσωπό του και αναφέρουν ελάχιστα για τα δευτερεύοντα πρόσωπα, όπως και σε αυτό της Παναγίας. Θα χρησιμοποιήσουμε τη λέξη «μύθος» για να προσδιορίσουμε την αφήγηση αυτών των παραδόσεων. Έτσι, λοιπόν, η χριστιανική μυθολογία έχει δομήσει την αφήγηση των παθών αυτών των ημερών ξεκινώντας από το θρίαμβο και την απόλαυση για να φτάσει στο θάνατο και στη νίκη επ’αυτού, με την Ανάσταση.

Αν το σκεφτούμε λίγο πιο καλά κάθε στοιχείο είναι χρήσιμο και εξαιρετικής σπουδαιότητας. Ο Χριστός έρχεται με την αίγλη του αρχηγού, ας πούμε του βασιλιά, και καταλήγει ταπεινωμένος. Αυτή η πτώση γίνεται σταδιακά και, ουσιαστικά, παρομοιάζει τη ζωή του ανθρώπου. Το μήνυμα είναι αυτό: τα πάθη του Χριστού θα μπορούσαν να ήταν τα πάθη του κάθε ανθρώπου και έτσι είναι. Άρα και η ανύψωση του Χριστού θα μπορούσε να συνέβαινε και σε κάθε άνθρωπο, εδώ όμως, στη χριστιανική θρησκεία, υπάρχουν προϋποθέσεις και μετατόπιση χρονική.

Την έννοια των παθών τη βρίσκουμε και στην εβραϊκή θρησκεία, όπως και το Πάσχα σα γιορτή, μάλιστα η προφορά του ελάχιστα διαφέρει. Αυτό είναι λογικό διότι ένα μεγάλο μέρος των αφηγηματικών στοιχείων της χριστιανικής θρησκείας είναι δανεισμένα από την εβραϊκή. Η έννοια της Ανάστασης δεν υπάρχει σαν τέτοια, αλλά θα βρούμε εκεί την έννοια της ανύψωσης, πριν την τελική κρίση. Η ώρα της τελικής κρίσης είναι αυτή της δικαίωσης και της συγχώρεσης, της νίκης επί των σκοτεινών δυνάμεων. Κοινά στοιχεία στην εβραϊκή και στη χριστιανική θρησκεία. Ανάλογα θα βρούμε και στη μουσουλμανική, η οποία δανείστηκε αφηγηματικά μοτίβα και από μία και από την άλλη θρησκεία.

Αν επικεντρώσουμε λίγο ακόμα στα πάθη, τότε θα δούμε ότι αυτά λειτουργούν σαν ένας αγώνας για να φτάσουμε στο θείο, μία διαρκή πάλη και διόρθωση των λαθών μας που μας οδηγεί σε μία αγιότητα. Όταν φτάσουμε σε αυτή, τότε πλησιάζουμε το Θεό, το απόλυτα καλό. Αυτή η θεώρηση υπάρχει στο βουδισμό. Τίθεται όμως το ερώτημα: Υπάρχουν κάποιο ή κάποια κοινά στοιχεία σε αυτές τις τέσσερις θρησκείες στις οποίες αναφερθήκαμε;

Θα μπορούσαμε να απαντήσουμε ως εξής: Ο χριστιανισμός, ο εβραϊσμός, ο μουσουλμανισμός και ο βουδισμός, οι τέσσερις γνωστές και μεγάλες θρησκείες, έχουν ξεπεράσει τις παλιές θρησκείες, κρατώντας πολλά στοιχεία από αυτές, μεταλλάσσοντάς τα, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στον πατέρα και ελαχιστοποιούν το μητρικό στοιχείο. Ουσιαστικά προτείνουν ένα διαφορετικό τρόπο δόμησης της κοινωνίας που έχει φύγει πολύ από τη μητριαρχία. Είναι ψέμα ότι είναι οι πρώτες μονοθεϊστικές θρησκείες, γιατί είχαν εμφανιστεί πριν ή σχεδόν παράλληλα με τη χριστιανική και την εβραϊκή και άλλες μονοθεϊστικές θρησκείες, στην Αίγυπτο και στη Μέση Ανατολή.

Η Παναγία παίζει δεύτερο ρόλο, σε σχέση με το Χριστό, οι Απόστολοι βλέπουν με δέος το Χριστό ενώ η Παναγία είναι αδύναμη να περάσει αυτά τα πάθη και θέλει τη βοήθειά τους. Ο Πατέρας απλά δεν αναφέρεται στη χριστιανική θρησκεία με ένα συγκεκριμένο όνομα, υπονοείται και προετοιμάζεται η ταύτιση του Χριστού με τον Πατέρα, η οποία θα επικυρωθεί αργότερα με μία εκκλησιαστική σύνοδο. Είναι ολοφάνερο ότι υπάρχει μία σχάση.

Εδώ θα πρέπει να δώσουμε τη μεγαλύτερη προσοχή μας. Αν και τα πάθη του Χριστού, στην αρχή της αφήγησης, ταυτίζονται με τα πάθη της Φύσης -βλέπε της γέννησή του που ταυτίζεται με την ανάσταση του Ήλιου, το φως που ταυτίζεται με την πνευματική υπόστασή του- όσο προχωρά η αφήγηση των παθών του βλέπουμε να ξεχωρίζει ένα κομμάτι, αυτό που έχει να κάνει με τη μητέρα, και πολύ γρήγορα να αποχωρίζεται εντελώς από το πατρικό. Είναι σα να παίρνουμε ένα νόμισμα και να το κόβουμε έτσι ώστε να ξεχωρίσει η πάνω από την κάτω μεριά. Τότε όμως αυτό το νόμισμα δε θα είναι πλέον το ίδιο, αλλά δυο άλλα νομίσματα, εντελώς διαφορετικά από το πρώτο. Με αυτή την έννοια η ταύτιση του Χριστού με τη Φύση διασπάται στα πάθη για να γίνει πάλι ένα στην Ανάσταση!

Παράλογο; Όχι! Είναι λογικό μέσα στην έννοια του αποχωρισμού του ανθρώπου από τη Φύση και στη σπουδαιότητα της παρέμβασης του πρώτου επί της δεύτερης, για να εδραιωθεί η πατριαρχική κοινωνία, κάτι που θα έρθει και από την εβραϊκή θρησκεία, ενώ, με πιο ήπιο τρόπο, θα συνεχιστεί στο βουδισμό. Στο μουσουλμανισμό είναι αυτονόητο ότι θα το βρούμε ακριβώς έτσι λόγω των βαθιών επιρροών του από το χριστιανισμό και τον εβραϊσμό. Αν θυμηθούμε όμως το ζωροαστρισμό και τον ταοϊσμό, τότε θα καταλάβουμε το μέγεθος της αλλοτρίωσης του ανθρώπου, την ολική αποξένωσή του από τη φύση του, την άρνηση της σύζευξης υλικού και πνευματικού -ή ανθρώπινου και θεϊκού- άρα την άρνηση των ίδιων των διδαχών, ουσιαστικά, αυτών των μονοθεϊστικών θρησκειών. Ο ταοϊσμός μας καλεί να βρούμε ξανά την αρχή αυτών των θρησκειών και να ενωθούμε με τη Φύση, σύμφωνα με την αρχή των ελαχίστων δράσεων, χωρίς αυτός να ξεκίνησε ως θρησκεία, απλά καπηλεύτηκε ως τέτοια η φιλοσοφική σκέψη του Λάο Τσε.

Μπορούμε πλέον να διαλέξουμε με πιο τρόπο θα δοξάσουμε τη Φύση. Πως θα ενωθούμε με αυτή, με ποιο τρόπο θα δούμε τα ανθρώπινα πάθη σα θεία, πως θα φτάσουμε στην εσωτερική μας Ανάσταση. Αυτός είναι ένας αγώνας εσωτερικός και προσωπικός για τον κάθε άνθρωπο βάσει του οποίου θα λογοδοτήσει στον ίδιο τον εαυτό του, αργότερα.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved