Μιτοχόνδρια

ΜΙΤΟΧΟΝΔΡΙΑ

ΙΑΤΡΙΚΟ ΒΗΜΑ

Η ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΤΡΟΦΗΣ

Μιτοχόνδρια: γράφει ο Αντώνης Καράγιωργας*

Τα συναντάς κατά εκατοντάδες ή χιλιάδες μέσα στο κάθε κύτταρο όλων των διαφορετικών μας ιστών. Τα μιτοχόνδρια είναι τα μικρά εργοστάσια καύσης που μετατρέπουν την τροφή σε χημική ενέργεια υπό την μορφή ΑΤΡ. Διαφορετικά κύτταρα έχουν διαφορετικό αριθμό και διαφορετικού είδους μιτοχόνδρια ( mitotypes).

ΜΙΤΟΧΟΝΔΡΙΑ: ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΚΥΤΤΑΡΟΥ

Tα μιτοχόνδρια είναι πλέον γενετικά ιδρυματοποιημένα οργανίδια. Δεν μπορούν να ζήσουν εκτός του κυττάρου.

Το μοναδικό κύτταρο που δεν έχει μιτοχόνδρια είναι το ερυθρό κύτταρο. Γιατί είναι ένα κύτταρο που κουβαλάει οξυγόνο. Δεν είναι ένα κύτταρο που καταναλώνει οξυγόνο. Με άλλα λόγια εάν είχαν μιτοχόνδρια τα ερυθρά μας κύτταρα θα κατανάλωναν το οξυγόνο και δεν θα το μετέφεραν.

Υπάρχουν δύο ειδών αίτια μιτοχονδριακών δυσλειτουργιών: κληρονομικά και περιβαλλοντικά. Για παράδειγμα τα εντομοκτόνα είναι περιβαλλοντικοί φονιάδες των μιτοχονδρίων.

Ανάλογα με τις ενεργειακές ανάγκες του ιστού, τα μιτοχόνδρια βρίσκονται σε μια δυναμική διεργασία σύντηξης και σχάσης.

Τα τελευταία 150 χρόνια η μέση θερμοκρασία του σώματος έπεσε στο 36.6 απ’ το 37ο  C. Αυτό σημαίνει ότι τα μιτοχόνδρια δεν δουλεύουν καλά.

Μιτοχόνδρια

ΜΙΤΟΧΟΝΔΡΙΑ: Η ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ

Οι τρεις παράμετροι που τα ενδυναμώνουν είναι:

α. Η άθληση

β. Η αφαγία

γ. Η ψυχική κατάσταση

Και τώρα μια κορώνα: «Η χρόνια νόσος είναι μια μιτοχονδριακή δυσλειτουργία, και η μιτοχονδριακή δυσλειτουργία είναι χρόνια νόσος. Είναι ένα και το αυτό.» Robert Lustig

Οι χρόνιες αρρώστιες του μεταβολικού συνδρόμου όπως, διαβήτης τύπου 2, υπέρταση, δυσλιπιδαιμία, καρδιαγγειακή νόσος, καρκίνος, άννοια, νόσος λιπαρού ήπατος, πολυκυστική νόσος των ωοθηκών, στυτική δυσλειτουργία, φαίνεται να οφείλονται σε ενεργειακή δυσλειτουργία, δηλαδή δυσλειτουργία μιτοχονδρίων.

Κάθε τι που δηλητηριάζει τα μιτοχόνδρια, κάθε τι που μειώνει την ικανότητα των μιτοχονδρίων να κάνουν ΑΤΡ, θα σας αρρωστήσει δηλαδή είναι ουσιαστικά ένα δηλητήριο.

Η τροφή υποτίθεται ότι αυξάνει το ΑΤΡ. Όμως υπάρχουν κάποια στοιχεία, που είναι εδώδιμα, είναι καταναλώσιμες ύλες στην δίαιτά μας, που δεν θα πρέπει να τις αποκαλούμε τροφές, που ουσιαστικά δηληριάζουν τα μιτοχόνδρια. Έτσι παράγουμε λιγότερο ΑΤΡ, που σημαίνει ότι αρρωσταίνουμε. Οι ύλες αυτές βρίσκονται κυρίως στα επεξεργασμένα τρόφιμα.

Οι φωτογραφίες υπαινίσσονται πρώτα την βακτηριακή προέλευσή του μιτοχονδρίου, κατά δεύτερο λόγο την καθοριστική του συμβολή στην πολυκυτταρικότητα των έμβιων όντων.

*Ο Αντώνης Καράγιωργας είναι βιοχημικός.

 

Διαβάστε τα άρθρα ιατρικού ενδιαφέροντος που έχουμε δημοσιεύσει

δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved