Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΠΟΥΛΙΟΥΧΟΥ

Μέγα αρχιτεκτόνημα ο ναός του Αγίου. Κάηκε δύο φορές· στον όγδοο και τον εικοστό αιώνα. Την πρώτη φορά αναστηλώθηκε από τον Επίσκοπο Ιωάννη, ίδιος περίπου όπως είχε κτιστεί απ’το Λεόντιο. Έπαρχος του Ιλλυρικού ο Λεόντιος τον πέμπτο αιώνα έχτισε τον αρχικό μεγάλο ναό, στη θέση που’χαν οικοδομήσει ένα φτωχό ναΐδριο οι πιστοί, στις στοές των καμίνων, των ρωμαϊκών λουτρών, όπου κατά την παράδοση φυλακίστηκε και μαρτύρησε, λογχισθείς στο πλευρό όπως ο Χριστός, ο Δημήτριος.

Το έργο του ισχυρού έπαρχου, ανταπόδοση στο θαύμα του Πολιούχου που τον θεράπευσε, επεξετάθηκε σ’όλο το χώρο των λουτρών μέχρι το στάδιο, όπου στις κερκίδες του τέλειωνε του ναού το αίθριο.

Το νέον έργο οφείλεται στον ειδικό οργανισμό που λειτουργεί υπό την προεδρία του Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης. Αποτέλεσμα εργασίας κι ερεύνης επιστημόνων, σοφών και της συνδρομής του οβολού της χήρας, μαρτυρεί τη συνειδητή μας προσπάθεια, για την αποκατάσταση και διάσωση, των αξιών που κληρονομήσαμε απ’τους Προγόνους και Πατέρες μας.

Προσέχοντας απέξω την οικοδομή, που διατηρεί την σπάνια μορφή της ευρείας πεντάκλιτης βασιλικής, νιώθουμε μιαν αρχιτεκτονική αντίληψη, που ανασυνθέτει το χώρο σε μουσικά δέκατα έκτα.

Κλιμακοστάσια και αντηρίδες στη νότια πλευρά, δίνουν την εντύπωση κάστρου ή μοναστηριού. Αντηρίδες και κολώνες στην πλίνθινη τοιχοποιία της ανατολικής μεριάς, προβολή κυλινδρική της κόγχης του Ιερού και φωταγωγά ανοίγματα κάτω προς την κρύπτη, αποκαλύπτουν όλη την αλματική προσπάθεια της πίστης, που αγωνίζεται να περικλείσει, στην ενότητα των συμβόλων το μηχανικό δαίδαλο των πιο ποικίλων ροπών και τάσεων.

Αρχιτεκτονική εξάνθηση της ίδιας εσωτερικής λειτουργίας αποτελούν, σα γλάστρες με βασιλικά στα παραθύρια του συναισθήματος, στη νότια γωνιά της ανατολικής πλευράς, το ανακαινισθέν κομψό παρεκκλήσιο του Αγίου Ευθυμίου, και δύο άλλων προσκολλημένων στη βόρεια πλευρά παρεκκλησίων τα ερείπια, μαζί με των προπύλων, του επισκοπικού και των κελλιών, ευρύνοντας θαυμάσια έτσι την έννοια της εκκλησίας σε πραγματική κοινή συνάθροιση όλων εις εν.

Η Φιάλη με το γλυπτό αρχαίο μάρμαρο που στεγάζει, τα παρτέρια, και οι πρασιές με τα άνθη, οι σειρές των βαθμίδων με τα κόκκινα τούβλα, μπρος από τα διπλά και τριπλά παράθυρα της δυτικής πρόσοψης, αποτελούν την απαραίτητη ειδυλλιακή προετοιμασία της εισόδου μας.

Όλος ο εσωτερικός κόσμος του ναού, ξεκινώντας από το ποικίλης προελεύσεως υλικό της κατασκευής, τείνει να ολοκληρώσει μίαν εικόνα, της επέκεινα του παρόντος ζωής, γλυκιά ελπίδα όπου από αιώνων καταφεύγουμε χειμαζόμενοι σε σκληρές περιστάσεις.

Ομολογουμένως σήμερα υπάρχουν πολλά λευκά κενά, που διακόπτουν την προσήλωση και δυσκολεύουν την έξαρση της ψυχής που προσέρχεται να ικετεύσει την εκ των Άνω βοήθεια. Όμως η τακτική επίσκεψη και οικείωση του ματιού, με τα διασωζόμενα παλαιά τεκμήρια του πνευματικού βίου, μπορούν ακόμα ενωμένα με τη σημερινή προσφορά, της άγραφης εικόνας πάνω στο τζάμι, ν’απογειώσουν με τα φτερά της εν Χριστώ χαράς τον πιστό.

Μέσα στο ναό του Πολιούχου Μυροβλήτη, εκτός από τις σειρές τις κολώνες που στέκουν, λαμπρή κι ακριβή αναγωγή του μάρμαρου, σε σταθερή μνημική παρομοίωση του σώματος, σηκώνοντας στο κεφάλι κιονόκρανα κι επιθέματα, κατάφορτα απ’τους μύθους των φυτών και των ζώων, που εξανθρωπίζονται και γίνονται έννοιες, σφιχτοπεριπλεγμένες γραφικά τριγύρω από το σταυρικό της θυσίας σύμβολο και του μαρτυρίου, τα διασωζόμενα τμήματα της  ορθομαρμάρωσης, άξιες απομιμήσεις με τη σύστασή τους, χρήσιμες οικείες, με τη χάρη της ομοίωσης προδιαθέτουν στην επέκεινα θεώρηση της ψυχής, που τις  γεωμετρικές αφαιρέσεις της στέρησης θέλει να τις κάμει του σώματος παρουσία.

Σ’έναν τέτοιο αγώνα της ψυχής, απαραίτητες είναι οι ενδείξεις οι χρονικές, η υποβολή της έννοιας του ιστορικού χρόνου, όπου μέσα του συντελείται η σωμάτωση των ουράνιων κι άυλων μορφών. Χρονολογίες με γράμματα όπως συνήθιζαν οι βυζαντινοί, αρχινώντας από κτίσεως κόσμου, ένα πασχάλιο γραμμένο στον πεσό, στον άντυγα του τόξου μία επιγραφή με ονόματα ισχυρών της ημέρας κεκοιμημένων, ο τάφος του προύχοντος Λουκά Σπανδούνη, η τοιχογραφία ενός επεισοδίου που ανάγεται πιθανόν στον Ιουστινιανό το Ρινότμητο, συντείνουν στην πραγμάτωση του σκοπού.

Η τοιχογραφία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, προχωρεί ως μία ιστορική στιγμή τη μνήμη. Με τις λαμπρές πολύχρωμες απεικονίσεις των θαυμάτων, η στιγμή ευρύνεται, πύρινοι στύλοι, κραυγές προσευχής, τ’ασκητικά αυστηρά αναστήματα των Αγίων Σεργίου, Θεοδώρου και οσίου Λουκά, μέσα στην αιωνιότητα της υπομονής, της πίστης που ατενίζει προς το Δημήτριο, ιστορημένον σε πολλές μεριές, νεανικότατον, εύμορφο, να’χει εκτός από τα παιδιά που ευλογεί, δίπλα του από κάθε μεριά, τους κτήτορες του πανένδοξου του Δόμου.

Έτσι το επίγειο κτίσμα καθαγιάζεται σα χώρος της παρουσίας των Άνω στη γη. Αν στην υπόγεια κρύπτη, που σ’όλον τον καιρό της σκλαβιάς λησμονήθηκε και σήμερα οργανώνεται σε μουσείο, δε ρέουν πια τα ιερά εκ της σορού του Μυρορρόα Μυρά· αν η θέση του χρυσότευκτου κιβωρίου του τάφου του απλώς υποδεικνύεται από ένα πολύγωνο στο κέντρο του ναού, δεν έπαυσε και στην άλλη άκρη που μεταφέρθηκε να επιτελεί θαυμάσια η πέτρα του τάφου, το χώμα του ενάντια στων ψυχών την ασθένεια.

Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης

(από το βιβλίο του «Μητέρα Θεσσαλονίκη», εκδ. Κέδρος)


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved