ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΩΝ
ΕΡΩΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Παράλογοι συνήθεις πόθοι: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης
Το τελευταίο βιβλίο του Θόδωρου Σούμα, «Παράλογοι συνήθεις πόθοι», εκδ. Βακχικόν, είναι ήδη στα βιβλιοπωλεία. Ερωτικές ιστορίες που έχουν τη λογική τους είναι η ύλη του βιβλίου. Μικρές ιστορίες όπου η γυναίκα έχει, συνήθως, το κυρίαρχο ρόλο.
ΠΑΡΑΛΟΓΟΙ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΠΟΘΟΙ: ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Κάθε κεφάλαιο είναι μια ιστορία αυτοτελής. Συνολικά 16 μικρές ιστορίες μας διηγείται ο συγγραφέας. Το βιβλίο «Παράλογοι συνήθεις πόθοι» παίζει με το χιούμορ και με την αντίληψη της πραγματικότητας. Οι δύο πόλοι είναι ο άντρας και η γυναίκα. Οι σχέσεις μεταξύ τους είναι πότε ισορροπημένες πότε φτάνουν στα άκρα. Μπορούμε να πούμε ότι είναι μια εικόνα της σημερινής κοινωνίας, όπως την ζούμε.
Διαβάζουμε τις ιστορίες: Ο Αντώνης και η Βάνια. Η Νέλλη και ο Μανόλης. Η ωραία δεκαεξάχρονη. Έρωτες στην επαναστατική οργάνωση. Ο καμικάζι Γιώργος και η Τζωρτζίνα. Ο Κώστας κι η Κωστούλα. Ο άντρας που δεν αγαπήθηκε. Είμαι ένα τέρας sono un mostro, ma ti amo! (διάλογος ενός άντρα με μια γυναίκα. Ο διακτινισμός του Στέλιου. Πηνελόπη. Ένας αποτυχημένος γάμος. Ο θηρευτής της ερωτικής πραγματικότητας. Ο Ζήκος και η γυναίκα που αγάπησε πριν δεκαπέντε χρόνια. Ο ποιητής και οι γυναίκες. Η γυναίκα του κακοποιού.
Από πρώτη άποψη ο άντρας έχει τον πρώτο λόγο. Είναι θηρευτής και κυνηγά την γυναίκα για να την κατακτήσει. Αυτός είναι ο σκοπός του. Τι γίνεται όμως τελικά;
ΠΑΡΑΛΟΓΟΙ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΠΟΘΟΙ: Ο ΣΥΥΓΡΑΦΕΑΣ
Ο Θόδωρος Σούμας είναι συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου, αρθρογράφος και δοκιμιογράφος. Έχει δημοσιεύσει την συλλογή διηγημάτων «Η Κλαίρη και η θάλασσα», εκδόσεις Απόπειρα 2021, τη νουβέλα «Το ημερολόγιο ενός αδέξιου εραστή», εκδόσεις Βακχικόν 2019, και τη μυθιστορηματική μαρτυρία «Ο Βασίλης -ψευδώνυμο Γιάννης- στην αριστερά (1971-2008), εκδόσεις Επίκεντρο 2023.
Έξι βιβλία του για τον κινηματογράφο έχουν δημοσιευτεί από τις εκδόσεις Αιγόκερως: «Κινηματογράφος και σεξουαλικότητα/ερωτισμός», «Έρωτας, ψυχολογία και αισθητική στο χολιγουντιανό σινεμά», «12 ευρωπαίοι σκηνοθέτες», «Κινηματογράφος και έρωτας», «Εθνικές κινηματογραφίες, στιλ και σκηνοθέτες» και «Κινηματογραφικοί δημιουργοί». Ανέλαβε επίσης την επιμέλεια του βιβλίου «Σταύρος Τσιώλης», εκδόσεις Νεφέλη, του οποίου συνέγραψε το μεγαλύτερο μέρος.
Επιπλέον, έχει δημοσιεύσει άρθρα στα περιοδικά «The books’ journal» και «Δέντρο». Έχει γράψει πολλά κείμενα για τον κινηματογράφο σε διάφορα έντυπα, όπως στα κινηματογραφικά περιοδικά «Σύγχρονος κινηματογράφος», «Οθόνη», «Καθρέφτης», «Camera stylo», «Κινηματογράφος και επικοινωνία» και «Αντι-κινηματογράφος». Επίσης έχει δημοσιεύσει κείμενα σε βιβλία-μονογραφίες σκηνοθετών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Έχουν δημοσιευτεί κείμενά του στο περιοδικό «Τέταρτο», στην εφημερίδα «Αυγή» και στον «Θούριο».
Ανέλαβε την αρχισυνταξία και έγραψε άρθρα στα ετήσια Αλμανάκ της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, «Κινηματογράφος 2023» έως και «Κινηματογράφος 2009». Υπήρξε υπεύθυνος ύλης του κινηματογραφικού περιοδικού «Κίνο».
Έχουν δημοσιευτεί πολλά κινηματογραφικά κείμενά του στις ιστοσελίδες cinephilia, bookpress, fractal, vakxikon.gr, kemes.wordpress, camerastyloonline, filmandtheater κ.ά. Στα ιστολόγια «Μη μαδάς τη μαργαρίτα», «Μεταρρύθμιση» και «Athens voice», όπου δημοσιεύονται κατά διαστήματα πολιτικά και κινηματογραφικά άρθρα του. Στο τελευταίο δημοσιεύει άρθρα και για το άθλημα της καλαθοσφαίρισης (μπάσκετ).
Έχει δημοσιεύσει βιβλιοκριτικές στις ιστοσελίδες bookpress, Ο αναγνώστης, fractalart, Athens Voice, Χάρτης και Vakxikon.gr. Έχει γυρίσει το ένα μέρος της μεγάλου μήκους κινηματογραφικής ταινίας-δίπτυχο «Περί έρωτος» και δύο ταινίες μικρού μήκους «Ταυτότητες και ρόλοι» και «Ο διαγραμμένος». Οι «Παράλογοι συνήθεις πόθοι» είναι η δεύτερη συλλογή διηγημάτων του.
ΠΑΡΑΛΟΓΟΙ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΠΟΘΟΙ: ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
Σε όλες τις ιστορίες υπάρχει το δίπολο άντρας και γυναίκα. Ο άντρας στις περισσότερες περιπτώσεις παίζει τον ρόλο του κυνηγού. Μετά «κάθεται» και αφήνει την γυναίκα να έχει το «πάνω χέρι». Είναι κάτι που το βλέπουμε στην καθημερινή ζωή, το ζούμε στις σχέσεις μας ή σε αυτές φίλων μας. Με αυτή την έννοια, αυτό το βιβλίο είναι μέσα στην πραγματική ζωή του ανθρώπου. Ο συγγραφέας έχει καταλάβει ότι ο άντρας δεν είναι πλέον ο ρυθμιστής των καταστάσεων. Στο «Παράλογοι συνήθεις πόθοι» έχουμε μια εικόνα της κοινωνίας που ζούμε και έχουμε ζήσει τις τελευταίες δεκαετίες.
Οι ερωτικές ιστορίες ξεκινούν, φτάνουν σε μια κορύφωση και μετά τελειώνουν χωρίς να έχει γίνει κάτι συνταρακτικό. Αυτό όμως είναι κάτι που συμβαίνει συχνά πυκνά, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρώνεται μια σχέση. Έτσι όμως περιγράφονται οι διαφορετικοί χαρακτήρες και έχουμε ένα παζλ της κοινωνίας που έχουμε ζήσει. Πάντα λείπει αυτό το «κάτι» που χρειάζεται για να γίνει η ένωση των δύο πόλων, της γυναίκας και του άντρα.
ΠΑΡΑΛΟΓΟΙ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΠΟΘΟΙ: ΟΙ ΡΟΛΟΙ
Στο «Παράλογοι συνήθεις πόθοι» έχουμε ένα ψυχογράφημα της ελληνικής κοινωνίας. Δεν είναι ολοκληρωμένο γιατί τίποτε δεν ολοκληρώνεται σε αυτές τις σχέσεις. Ο Θόδωρος Σούμας δεν θέλει να μας εξηγήσει ή να πάρει σαφή θέση γιατί δεν υπάρχει αυτή η ολοκλήρωση. Αφήνει υπονοούμενα αλλά δεν μας το λέει με σαφή τρόπο. Ερεθίζει τον αναγνώστη και τον αφήνει μετέωρο, όπως ακριβώς συμβαίνει στις περισσότερες σχέσεις. Με αυτό τον τρόπο ο αναγνώστης βιώνει αυτό που έχει κάνει στη σχέση του. Μένει να καταλάβει το γιατί μένει μετέωρος και, ίσως, να ολοκληρώσει στην επόμενη ή σε αυτή την σχέση του.
Το βιβλίο διαβάζεται εύκολα. Καλεί τον αναγνώστη να συμμετάσχει σε αυτό το κυνήγι, να το παρακολουθήσει, να δει τη ροή του, τις εξάρσεις και τις αλλαγές των χαρακτήρων. Κάπου εκεί είναι και αυτός, μένει να καταλάβει το που ακριβώς για να βρει το στίγμα του. Ο ρυθμός της αφήγησης είναι αυτονόητο ότι κάπου κόβεται, αφού η σχέση δεν ολοκληρώνεται. Έτσι ο αναγνώστης καλείται να συμπληρώσει την υπόλοιπη ιστορία. Κάθε κεφάλαιο έχει ένα «to be continued», που λέμε στον κινηματογράφο, το οποίο εννοείται, αλλά αυτό θα συμβεί όταν αυτός που το διαβάζει αφήσει την φαντασία του να συνεχίσει και να ολοκληρώσει την αφήγηση.
Οι «Παράλογου συνήθεις πόθοι» δεν είναι τόσο παράλογοι, με γνώμονα τον τρόπο που ζούμε. Είναι όμως συνήθεις αφού συμβαίνουν συχνά πυκνά και είναι πόθοι, με όλη την σημασία της λέξης.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
Τίτλος: «Παράλογοι συνήθεις πόθοι»
Συγγραφέας: Θόδωρος Σούμας
Επιμέλεια-διορθώσεις: Αθηνά Μαλαπάνη
Σχεδιασμός έκδοσης και εξωφύλλου: εκδόσεις Βακχικόν
Εκδόσεις: Βακχικόν
Σελίδες: 235
Τόπος: Αθήνα
Έτος: 2024.