ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΛΕΟΥΣ

ένας τόπος συνάθροισης ανθρώπων και ιδεών

του Γιάννη Φραγκούλη

(ψυχαναλυτή-ψυχοθεραπευτή)

Συνεχίζουμε την αναφορά μας για την εμπορευματοποίηση της ζωής του ανθρώπου, προσπαθώντας να δούμε, σε αυτή την πολιτική πρακτική την αλλοτρίωση και το έλλειμμα ελευθερίας στο χώρο και το χρόνο, κάνοντας μία αναφορά στην πλατεία Αριστοτέλους, στην προσπάθεια μετατροπής της σε ένα τεράστιο εμπορικό κέντρο.

Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ

Η πλατεία Αριστοτέλους, όπως έχει επικρατήσει να ονομάζουμε τη σειρά πλατειών από την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου μέχρι τη θάλασσα, είναι και ήταν το σημείο συνάντησης των κατοίκων αυτής της πόλης. Επιπλέον ήταν ο δρόμος που έφερνε τον άνθρωπο που ήθελε να ταξιδέψει ή να μεταναστεύσει στη θάλασσα, στο λιμάνι. Η σημασία της είναι πολλαπλή. Η βιωματική πορεία του κατοίκου προς ένα μέρος όπου θα συνβρεθεί με άλλους συμπολίτες του ή όχι, όπως και αυτή που το διώχνει για να βρει μία άλλη ζωή, σε άλλο μέρος, είναι στιγματισμένη από κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Κατά πρώτο λόγο έχουμε την πορεία που έχει στόχο να βρεθεί αυτός ο άνθρωπος με έναν άλλον, να ανταλλάξουν ιδέες, να μπορέσει ο καθένας από αυτούς να σχηματίσει μίαν άποψη για ένα θέμα, να γνωριστούν καλύτερα και, πιθανόν, να αναπτυχθεί μία ερωτική σχέση. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι με αυτό τον τρόπο σχηματίζεται η συνοχή του κοινωνικού ιστού, εδώ, αλλά και σε άλλα μέρη αυτής της πόλης λιγότερο, αναπτύσσεται και εξελίσσεται η έννοια της πόλης, για να μπορούμε να μιλάμε για την πόλη των Θεσσαλονικέων και όχι για την πόλη της Θεσσαλονίκης, με την έννοια ότι η πόλη ανήκει στους δημότες, στο αρχαιοελληνικό Δήμο, και όχι στο γεωγραφικό προσδιορισμό της.

Κατά δεύτερο λόγο εδώ αναπτύσσονται οι εμπορικές σχέσεις. Κλείνονται οικονομικές συμφωνίες, βρίσκει κάποιος δουλειά, τρέφεται το άστυ με αυτό που το συντηρεί, το χρήμα. Δεν είναι τυχαίο ότι η ρωμαϊκή αγορά είναι κάτω από τον Άγιο Δημήτριο, όπου ήταν η αρχαιοελληνική παλαίστρα, σημεία συνάντησης των κατοίκων της πόλης, με όλα τα χαρακτηριστικά που βρίσκουμε και σήμερα.

Αν, απ’την άλλη, κάνουμε μία βόλτα σήμερα, διασχίζοντας την πλατεία για να φτάσουμε στη θάλασσα, θα δούμε παρέες που βρίσκονται και κάνουν ότι ακριβώς έκαναν οι κάτοικοι αυτής της πόλης, αιώνες πριν. Είναι αυτονόητο ότι ο άνθρωπος έχει ανάγκη να βρεθεί με τον άλλον για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Αυτή η ανάγκη υπαγορεύεται από το ένστικτό του και δεν μπορεί εύκολα κάποιος να την αναστείλει.

Κατά τρίτο λόγο αυτή η διαδρομή έχει στιγματιστεί από την ανάγκη του ανθρώπου για να βρει καλύτερη τύχη, σε άλλα μέρη, σκεπτόμενος πάντα τον  τόπο από τον οποίο ξεκίνησε. Ο νόστος είναι αποτυπωμένος σε κάθε μέρος αυτής της διαδρομής και η πλατεία Αριστοτέλους έχει στιγματιστεί, σαν ένα βλέμμα που στέλνει κάποιος από τη θάλασσα στην Άνω Πόλη, κάτι που κρύβει μέσα του τη νοσταλγία.

Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ

Προς το τέλος του 2019 ξεκίνησε μία άλλη χρήση αυτής της πλατείας. Το κομμάτι της που είναι πάνω από την Εγνατία και κάτω από την Φιλίππου φιλοξένησε πρόχειρα προκατασκευασμένα οικήματα όπου λειτουργούσαν εταιρείες, σε μία συνολική δομή που ονομάστηκε το «Χωρίο του Άη Βασίλη». Αυτό είχε γίνει και παλιότερα, όμως, αυτή τη φορά τα εν λόγω οικήματα έμειναν παραπάνω χρόνο από τον προβλεπόμενο. Το σχέδιο αυτό ήταν του Δήμου Θεσσαλονίκης. Για να δούμε, όμως, τι εξήγγειλε ο ίδιος ο Δήμαρχος σε συνέντευξη τύπου που έδωσε.

«Οι εγκαταστάσεις αυτές, αλλά κυρίως η ζωή σε εκείνη την περιοχή θέλουμε να μείνει για πάντα. Νομίζω δεν το θέλουμε εμείς αυτό, αλλά όλοι οι περίοικοι. Το πετυχημένο πείραμα της χριστουγεννιάτικης αγοράς και της υγιούς ζωής που προκλήθηκε από τα τέλη Νοεμβρίου μέχρι της αρχές Ιανουαρίου θέλουμε να συνεχιστεί. Και εκεί υπάρχουν θέματα με το κανονιστικό πλαίσιο. Μίλησα μάλιστα με τον αρμόδιο υπουργό, Άδωνη Γεωργιάδη, τον Υπουργό Ανάπτυξης, που θα διαμορφώσει ένα διαφορετικό πλαίσιο. Έτσι ώστε να μπορούνε οι δήμοι να δημιουργούμε παρόμοιες αγορές. Στόχος είναι σε αυτά τα σπιτάκια, σε εκείνη την περιοχή να υπάρχουν συνεχείς καλές χρήσεις που έχουν να κάνουν με αγορές, με δράσεις, με γιορτές είτε είναι τα καρναβάλια είτε είναι το Πάσχα, τα Χριστούγεννα, είτε είναι συναυλίες. Αυτό που θέλαμε να κάνουμε παράλληλα με τον χριστουγεννιάτικο εορτασμό ήταν να πάρουμε πίσω την πλατεία Δικαστηρίων. Να πάρουμε πίσω γωνιές της πόλης μας οι οποίες ήταν εγκαταλειμμένες και είχαν κακές χρήσεις.»

Για το καρναβάλι ανέφερε: «Επαναλαμβάνω οι καλές χρήσεις διώχνουν τις κακές χρήσεις. Αυτό θέλουμε να το κάνουμε και ακριβώς αυτό υποδηλώνει η παραμονή και όχι η εγκατάλειψη των σπιτιών αυτών όπως επίσης και του λούνα παρκ. Θέλουμε αυτό ακριβώς να διατηρήσουμε τις χρήσεις. Πολύ σύντομα θα έχουμε κάποια άλλη αξιοποίηση του χώρου, ανά δέκα ημέρες, ανά είκοσι. Ούτως ώστε να μπορούμε να έχουμε ζωή σε αυτές τις περιοχές μία επόμενη εορταστική περίοδο, που είναι και το καρναβάλι. Θα υπάρχουν και γιορτές καρναβαλιού, είτε εκδηλώσεις σε εκείνη την περιοχή ακριβώς για να υπάρχει ο κόσμος και οποιαδήποτε αστυνόμευση.»

Για την παραμονή των σπιτιών στο σημείο: «Θα παραμείνουν εκεί εφόσον μπορούν να αξιοποιηθούν από την κάθε εκδήλωση ούτως ώστε να μπορούν να τα αξιοποιούμε. Να είναι δηλαδή ένα κίνητρο στις διάφορες εκδηλώσεις και δράσεις που μπορούν να γίνουν.» Ο δήμαρχος αργότερα ευχαρίστησε την ελληνική αστυνομία για την συμβολή τους στο έργο της πλατεία Δημοκρατίας. Βέβαια οι καρναβαλικές εκδηλώσεις δεν έγιναν λόγω του πρόχειρου σχεδιασμού και αναβλήθηκαν για την επόμενη χρονιά!

Η ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Βλέπουμε ότι ο Δήμος έχει ακούσει καλά τα αιτήματα του επιχειρηματικού κόσμου και δέχτηκε τη μόνιμη εγκατάσταση επιχειρήσεων σε αυτή την πλατεία. Αν προσέξουμε καλύτερα θα δούμε ότι παραδέχτηκε ότι αυτή η λειτουργία είναι παράνομη και μεθόδευσε διαβούλευση με τον Άδωνη Γεωργιάδη -γνωστό για την ευκολία παραχώρησης λειτουργιών στο ιδιωτικό κεφάλαιο άνευ όρων-, έτσι ώστε αυτό το πείραμα να γενικευτεί τόσο στο Δήμο Θεσσαλονίκης, σε άλλους κοινόχρηστους χώρους, αλλά και σε άλλους Δήμους της Επικράτειας, έτσι ώστε να έχουμε ένα γενικευμένο σχέδιο.

Με άλλα λόγια, ο κοινόχρηστος χώρος ελεύθερος για χρήση περιορίζεται στο ελάχιστο. Η πλατεία Αριστοτέλους θα έχει ελεύθερο χώρο μόνο το παρκάκι κάτω από την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου και το χώρο γύρω από την παιδική χαρά στη Φιλίππου. Επίσης η λειτουργία αυτής της παιδικής χαράς θα είναι προβληματική, λόγω του θορύβου, ο οποίος ενοχλεί τους περιοίκους, και της πολυκοσμίας που δημιουργεί μία ανασφάλεια στους γονείς για τα παιδιά τους που δε θα παίζουν πλέον ανέμελα. Τελικά, ο χώρος, χρήσιμος όπως προαναφέραμε για την ανασυγκρότηση του κοινωνικού ιστού και της ταυτότητας του κάθε ανθρώπου χωριστά, θα περιοριστεί τόσο που αυτός που θα το χρησιμοποιεί θα είναι στο περιθώριο της χρήσης που θα χαρακτηρίζεται από την εμπορευματική λειτουργία.

Τι σημαίνει αυτό; Θα μπει, τελικά, στο ασυνείδητο, ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων, ότι η διασκέδαση θα ταυτίζεται με την εμπορική κατανάλωση. Με άλλα λόγια, η εξίσωση διασκέδαση=εμπορική κατανάλωση=διαμόρφωση του χαρακτήρα του ανθρώπου και του κοινωνικού ιστού δημιουργεί τον καταναλωτικό άνθρωπο που πλέον θα είναι υποκείμενο των επιλογών συγκεκριμένων εταιριών, άρα ο χαρακτήρας του καθενός ανθρώπου ομογενοποιείται, καθορίζεται από τις επιλογές του κεφαλαίου, η αντίληψη του ανθρώπου είναι περιορισμένη, η ελληνική κοινωνία ακολουθεί το δυτικό πρότυπο όπου ο άνθρωπος λειτουργεί μέσα από τους αγχωτικούς ρυθμούς της αγοράς, καταπιέζεται και εκμηδενίζεται όταν δεν έχει τη δυνατότητα να καταναλώσει.

Φτάνουμε λοιπόν στην αποσάθρωση της ελληνικής κοινωνίας, στον ορισμό ενός ανθρώπου που θα άγεται και θα φέρεται από τους νόμους της αγοράς, θα είναι ανίκανος να αντιδράσει σε επιλογές που θα είναι καταστροφικές για αυτόν, την κοινωνία και το περιβάλλον. Επιπλέον, οι περίοικοι μόνο ευχαριστημένοι δεν είναι από αυτές τις λειτουργίες, όπως διαπιστώσαμε στο ρεπορτάζ που κάναμε.

ΠΟΙΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ;

Πως θα αντιδράσει ο κόσμος; Αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Ο κίνδυνος είναι να αδιαφορήσουν οι κάτοικοι άλλων περιοχών που είναι μακριά από την πλατεία Αριστοτέλους. Ίσως σκεφτούν ότι θα βρουν μία φτηνή και εύκολη διασκέδαση, η οποία, επιπλέον, μπορεί να συνδυαστεί με ενδεχόμενες αγορές. Δε θα υποψιαστούν ότι κάτι ανάλογο μπορεί εύκολα να γίνει και σε άλλους κοινόχρηστους χώρους, στην πόλη της Θεσσαλονίκης και στους γύρω Δήμους. Κατόπιν και σε άλλους Δήμους της Ελλάδας. Τότε θα υπάρξει μία άλλογη αντιπαλότητα μεταξύ των κατοίκων πέριξ της πλατείας Αριστοτέλους με τους υποψήφιους πελάτες του ιδιότυπου εμπορικού κέντρου, όπως πρόκειται να διαμορφωθεί.

Θα πρέπει να δούμε επίσης ότι, στο μέλλον, με την εγκατάσταση μηχανημάτων, ο χώρος θα περιφραχθεί, η ελεύθερη είσοδος θα απαγορεύεται σε αυτό το χώρο, όπως γίνεται στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ, όταν λαμβάνουν χώρα ανάλογες υπαίθριες εκδηλώσεις.

Θα αφήσουμε τη ζωή μας να γίνει εμπόρευμα; Θα μείνουμε θεατές στην καταστροφή του κοινωνικού ιστού και της ταυτότητάς μας; Θα πάρουμε τη ζωή στα χέρια μας; Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα είναι ότι θέλουμε την αρμονική λειτουργία του εμπορικού κύκλου με τον ελεύθερο χωροχρόνο. Θέλουμε να κανονίζουμε εμείς τη ζωή μας και όχι η λογική της αγοράς, με ότι αυτό σημαίνει. Είμαστε σε ένα σημείο που δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω, δε μας επιτρέπετε από το σεβασμό στη δική μας ζωή και από την υποχρέωσή μας να παραδώσουμε στα παιδιά μας μία κοινωνία ανθρώπινη, δημοκρατική και φιλελεύθερη, με την πραγματική και όχι με την οικονομίστικη έννοια.

Θα αντιδράσει ο κόσμος και θα καταδικάσει την πολιτική του Ζέρβα ή θα γίνει πρόβατο σε μία δημοτική διακυβέρνηση που υπακούει στις επιλογές του κεφαλαίου; Το προσεχές μέλλον θα μας το δείξει. Είμαστε επιφυλακτικοί για τις αντιδράσεις, περιμένουμε τις κινήσεις της δημοτικής αρχής και των αντιπολιτευτικών παρατάξεων. Θα επανέλθουμε.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved