ΣΑΝ ΑΠΟ ΓΟΥΕΣΤΕΡΝ

Δεν το κρύβω ότι πάντα μου άρεσαν τα εξωτικά ταξίδια. Σε συνδυασμό με τα γουέστερν, το τοπίο της ερήμου, οι βράχοι και οι κάκτοι ίσως κρύβουν κάποιο πιστολέρο για να ανάψουν τα αίματα και η δράση να φουντώσει. Σε κάθε περίπτωση, ο συνδυασμός βράχος και κάκτος με ταξιδεύει.

Μικρό παρκάκι στη Νεάπολη, στη Θεσσαλονίκη. Έχω πάει για βόλτα. Ο καιρός σχετικά καλός, συννεφιά, σε προκαλεί να βγάλεις μία φωτογραφία. Ησυχία, κάποια σκυλιά κάνουν βόλτα, ελεύθερα από τα αφεντικά τους, και κάποιοι, λίγο πιο πέρα, συζητούν σε ένα  κιόσκι, τι άλλο, για την πολιτική και τους πολιτικούς. Το μάτι μου πέφτει σε αυτό το συνδυασμό βράχων και κάκτων.

Από μόνο του αυτό το τοπίο μπορεί να σε ταξιδέψει, κάπου στο Μεξικό. Η μουσική του Μορικόνε και τα πλάνα του Σέρτζιο Λεόνε περνούν μπροστά από τα μάτια μου. Η φιγούρα του Κλιντ  Ίστγουντ να σκοτώνει ψυχρά και ανέκφραστα, να μετρά τα χρωστούμενα από τους καταζητούμενους και επειδή δεν έβγαινε ο λογαριασμός να προσπαθεί ξανά, ώσπου κατάλαβε ότι λείπει ένας, γυρνά και τον σκοτώνει. Ο Ίστγουντ στην πρώτη του περίοδο, καλός και γοητευτικός, μας ξανακέρδισε στην τρίτη του περίοδο όταν πέρασε και πίσω από την κάμερα.

Γείωση. Είμαστε στην Ελλάδα. Πρόσεξε λίγο καλύτερα τη φωτογραφία. Στο πίσω πλάνο, φλου -η φωτογραφία έχει τραβηχτεί με τηλεφακό- ένα κάδος για σκουπίδια, με το μπαστούνι του, ενώ θα έπρεπε να ήταν στο έδαφος και να περιμένει να χορτάσει από απορρίμματα, βρίσκεται πεσμένος κάτω, λίγο πίσω από τα βράχια. Όχι, δεν ήτα καταζητούμενος και δεν το σκότωσε κάποιος κυνηγός κεφαλών. Η αδιαφορία το σκότωσε και αυτή τον άφησε εκεί. Ο φακός τον αποθανάτισε.

Εδώ η μηχανή τραβά αυτό στο οποίο εστιάζει το μάτι. Το σχετικό φλου μας αφήνει να επικεντρώσουμε στο θέμα. Να το δούμε καλά και να αναλογιστούμε. Ότι θέλουμε, όπως θέλουμε.

Είμαστε στην περιοχή Στρεμπενιώτη, πρώην στρατόπεδο και πρώην χώρος συναυλιακός, όπου βλάστησε το ροκ στη βόρειο Ελλάδα, για να μην πω γενικά στην Ελλάδα. Δεν πρόκειται να αλλάξει γιατί όλη αυτή η έκταση ανήκει στο Δήμο και  χρησιμοποιείται από τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής. Θα άξιζε να γίνει ένα ντοκιμαντέρ για αυτό τον τεράστιο χώρο, για την ιστορία του, το παρόν και ότι του επιφυλάσσει το μέλλον.

Στα όρια της Νεάπολης και της Πολίχνης, εκεί που βρίσκονται μαζεμένα τα σχολεία των δύο αυτών περιοχών, αλλά και αθλητικοί χώροι που χρησιμοποιούνται ευρέως από τους δημότες αυτού του Δήμου, και όχι μόνο, μπορείς να βρεις τα πιο παράδοξα πράγματα. Βράχους με κάκτους, παβιγιόν, τα μπάζα που άφησε ο μηχανικός μιας υπερσύγχρονης πολυκατοικίας, ένα χαλασμένο τηλεφωνικό θάλαμο, μία παιδική χαρά, χωρίς περίφραξη, μίζερη, που δεν πάει κανένας, παγκάκια που σε περιμένουν να ξαποστάσεις και να ακούσουν τους στοχασμούς σου.

Ας το δούμε λίγο αλλιώς. Αυτό το κομμάτι της πραγματικότητας μας λέει κάτι. Αυτό το έρημο και ξερό τοπίο, τουλάχιστον το αναφερόμενό του, μέσα σε ένα χώρο με γρασίδι που κάτω του ρέουν τα νερά από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, είναι ένα σημείο που μπορεί να μείνεις εκεί και να φύγεις. Να σε ταξιδέψει η φαντασία σου. Να σου δημιουργήσει διάφορα τοπία που θα μείνουν κάπου στο ασυνείδητό σου και θα βγαίνουν όταν καλούνται για να  δημιουργήσουν διαφορετικές εκφάνσεις της πραγματικότητας.

Ίσως αυτά τα σημεία του ασυνειδήτου σε παρασέρνουν να πας και να ξαναπάς σε αυτό το μέρος και να μείνεις για λίγο εκεί. Τόσο όσο θέλεις για να δομήσεις και αναδομήσεις αυτά που έχεις ζήσεις τα βιώματά σου, τα πρόσφατα και τα παλιότερα. Σημεία αταίριαστα μεταξύ τους, ταιριασμένα όμως με σένα, μέσα στο δικό σου είναι, κάπου στη διαδρομή μεταξύ Εγώ και Άλλου βρίσκουν το χώρο τους για να εκφραστούν, να δομήσουν τη δική τους αφήγηση.

Φεύγεις. Η ματιά σου έχει μείνει ακόμα εκεί. Για λίγο. Η φωτογραφία έχει παγώσει το χρόνο. Το πεθαμένο είναι παρέα με το ζωντανό. Το πεθαμένο είναι αυτό που έγινε και τέλειωσε. Το ζωντανό είναι αυτό ενεργοποίησε αυτό το γεγονός, ότι αυτό τράβηξε πάνω του και ότι παρασέρνει στην αφήγησή του. Ζει και αναδημιουργεί, κάθε φορά, μία άλλη αφήγηση, με ασυνείδητο τρόπο, χωρίς να το προκαλείς, μεταβιβάζεται σε άλλους ανθρώπους, μέσα από τις διαπροσωπικές αφηγήσεις και παίρνει άλλη σάρκα και οστά.

Βλέποντας τη φωτογραφία δεν έχεις παρά να θυμηθείς αυτή την πρώτη στιγμή, για να έρθουν οι επόμενες.

Κείμενο-φωτογραφία: Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved