Συνέντευξη Μαργαρίτη Τζίμα

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ ΤΖΙΜΑ

Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΘΝΙΚΟ ΕΡΓΟ

Συνέντευξη Μαργαρίτη Τζίμα στο Γιάννη Φραγκούλη*

Συναντήσαμε το Δήμαρχο Δράμας, κ. Μαργαρίτη Τζίμα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δράμας. Προέδρου του Οργανισμού του Φεστιβάλ. Πρόθεσή μας ήταν να μη συζητήσουμε για το Φεστιβάλ. Αλλά για το πολιτιστικό προφίλ της Δράμας, τις δραστηριότητες του Δήμου. Ακόμη για τα ενδιαφέροντα του ίδιου του Δημάρχου, ως φυσικό πρόσωπο, για τον πολιτισμό.

Με αφορμή την πιθανή ετυμολογία της ονομασίας της πόλης της Δράμας από τα διονυσιακά δρώμενα. Θα ήθελα να μιλήσουμε για το πολιτιστικό κλίμα που επικρατεί στην πόλη της Δράμας.

Από έργα υποδομής ο Δήμος της Δράμας έχει ολοκληρώσει 5 μεγάλα αμφιθέατρα και συνεδριακούς χώρους. Όπως είναι το Δημοτικό Ωδείο, το Μουσικό Γυμνάσιο, η αίθουσα του Επιμελητηρίου, το αμφιθέατρο των ΤΕΙ. Μέσα στο 2001, παραδίδεται σε χρήση ο  κινηματογράφος Ολύμπια, χωρητικότητας 200 θεατών.

Η Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού έχει την κύρια ευθύνη του Δήμου Δράμας, για το πολιτιστικό προϊόν. Στην περιοχή μας διοργανώνει κάθε χρόνο εκδηλώσεις. Όχι μόνο εθνικού, αλλά και διεθνούς ενδιαφέροντος. Όπως είναι οι εκθέσεις Βαλκανίων ζωγράφων.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ ΤΖΙΜΑ: ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Έχω ακούσει ότι διεξάγονται σημαντικές εκδηλώσεις και κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Μία άλλη πρωτοβουλία σημαντική, στο χώρο του πολιτισμού και της τέχνης, είναι τα φιλολογικά βραδινά. Αυτά γίνονται κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Εκεί αναλύονται Έλληνες και ξένοι συγγραφείς. Ποιητές και λογοτέχνες.

Κάθε τέσσερα χρόνια γίνεται ένα μεγάλο συνέδριο για την ιστορία και τον πολιτισμό της Δράμας. Το 2002 θα γίνει το τέταρτο συνέδριο. Έρχονται ομιλητές και μιλούν για την ιστορία της Δράμας. Πρακτικά των τριών Συνεδρίων έχουν εκδοθεί. Αποτελούν την πρώτη ύλη. Τα ιστορικά στοιχεία για ένα μελλοντικό ερευνητή. Όποιος θέλει να γράψει μία ιστορία για την περιοχή μας.

Το κοινό της Δράμας αγκαλιάζει τις εκδηλώσεις αυτές;

Στην αρχή ήταν δύσκολο να περάσουμε αυτές τις ποιοτικές εκδηλώσεις στο κοινό της Δράμας. Αλλά το σύνολο των εκδηλώσεων έχει μεγάλη επιτυχία. Με προσέλευση κοινού που μας ικανοποιεί. Οι μουσικές εκδηλώσεις, οι θεατρικές, τα φιλολογικά βραδινά, αλλά και οι εκθέσεις. Άρχισε ο Δραμινός να συνηθίζει, να παρακολουθεί εκδηλώσεις ποιότητας. Αυτό, άλλωστε, το βλέπουμε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Ενώ τα πρώτα χρόνια απείχε το δραμινό κοινό. Τελευταία έχουμε μία στροφή στη σκοτεινή αίθουσα.

Συνέντευξη Μαργαρίτη Τζίμα

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ ΤΖΙΜΑ: ΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ

Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ένας τουρισμός συνεδριακός και πολιτιστικός;

Είναι μέσα στους στόχους μας η προώθηση του πολιτιστικού και συνεδριακού τουρισμού. Αρκεί να σας πω ότι το χρόνο, με πρωτοβουλίες του Δήμου μας, έρχονται πάνω από 2.000 ξένα άτομα. Για να παρακολουθήσουν συνέδρια, ημερίδες ή διημερίδες. Αυτό σημαίνει και τόνωση της τοπικής κοινωνίας, ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ των ξένων επισκεπτών και των Δραμινών. Αυτό μας ικανοποιεί.

Ένα πρόβλημα που έχω παρατηρήσει είναι ότι δεν υπάρχει το ξενοδοχειακό υπόβαθρο.

Έχουμε πρόβλημα. Έλλειψη ξενοδοχειακής υποδομής. Το έχουμε εντοπίσει. Εδώ και μερικούς μήνες κατασκευάζεται ένα καινούργιο ξενοδοχείο στην πόλη. Δυναμικότητας 85 κρεβατιών. Πιστεύω σε ένα ή ενάμισι χρόνο από σήμερα θα δοθεί σε χρήση. Θα καλύψει κάπως τις ανάγκες. Όντως είναι το αρνητικό και μελανό σημείο στην παρουσία της πόλης, προς τα έξω.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ ΤΖΙΜΑ: ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Συνέντευξη Μαργαρίτη Τζίμα: Ποια είναι η σχέση σας με τον πολιτισμό, ως φυσικό πρόσωπο;

Πρέπει να σας πω ότι όλη η πολιτιστική παρέμβαση έγινε από την έφεση που έχω εγώ προσωπικά. Αυτή που ξεκίνησε στο Δήμο Δράμας από το 1990. Το θετικό στην προσπάθειά μου αυτή είναι ότι βρήκα στενούς συνεργάτες. Ανταποκρίθηκαν σε αυτό το κάλεσμά μου.

Συνέντευξη Μαργαρίτη Τζίμα

Πιστεύω ότι όσοι ασχολούνται με τον πολιτισμό επιχειρούν εθνικό έργο. Δυστυχώς, όμως βλέπω στα κόμματα και τις κεντρικές εξουσίες μία προσπάθεια να μην ασχολούνται με τον πολιτισμό. Επειδή τα αποτελέσματα από αυτόν δεν εμφανίζονται στα στενά όρια μιας εκλογικής τετραετίας. Κόντεψα να χάσω τις πρώτες εκλογές του 1994. Γιατί τότε είχαμε ξεκινήσει βασικά έργα υποδομής που δεν ήταν τελειωμένα.

Μας κατηγόρησαν οι πολιτικοί μας αντίπαλοι ότι ασχολούμαστε μόνο με τον πολιτισμό. Αυτό το κάναμε συνειδητά. Ασχοληθήκαμε και με άλλα ζητήματα. Αλλά πιστεύω ότι αυτή η περιοχή χρειάζεται μία πνευματική θωράκιση. Μέσω του ανεβασμένου πολιτιστικού προϊόντος.

*Η συνέντευξη πρωτοδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Αθηναϊκή», το Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2000.

 

Διαβάστε τα άρθρα για τον πολιτισμό

Διαβάστε τα άρθρα για το Φεστιβάλ Δράμας

Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved