ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ

το παράδειγμα της Κω

του Δημήτρη Βασιλείου

Αγαπημένοι μου δεν το κατάλαβα πως μας προέκυψε ξαφνικά και το ποδήλατο ήρθε για τα καλά στην ζωή μας ακόμα και ως κρατική πολιτική όπως φαίνεται..!

Όλοι μας κάποια στιγμή αποκτήσαμε ένα, στην αρχή με βοηθητικές  και μεταγενέστερα ένα δεύτερο μπορεί και σπαστό που μας έφερε ως τα γυμνασιακά μας χρόνια, άλλοι συνέχισαν τον αθλητισμό με ποδήλατο και άλλοι έγιναν μηχανοκίνητοι δικυκλιστές! Ήταν όμως κάποιοι φίλοι που παρέμειναν εραστές του ποδηλάτου και εξακολουθούν να πηγαίνουν στην δουλειά τους με αυτό, όπως ο φίλος Γιάννης στο Βόλο που δεν το αποχωρίστηκε ποτέ! Άθελά του μου κώλυσε το μικρόβιο καταλήγοντας κι εγώ να αποκτήσω ένα συμπαθές δίκυκλο κάνοντας πια βόλτες στον Αργολικό κάμπο!

Για να οδηγηθώ ως το συμπέρασμα της αγοράς του δοκίμασα πολλές φορές τις δυνάμεις μου για να προβώ στην αναπάντεχη κίνηση! Πηγαίνοντας στην Κω για μία σειρά ετών δοκίμασα τις δυνατότητες μου εδώ μιας και θεωρώ πώς ήταν ιδανικές οι συνθήκες.

Η Κως δίκαια θεωρείται και το νησί του ποδηλάτου, μιας κι οι διαδρομές που μπορείτε να κάνετε είναι αμέτρητες και οι ποδηλατοδρόμοι που υπάρχουν σε όλη την πόλη διευκολύνουν τη βόλτα σας. Με τον ποδηλατόδρομο μπορείτε να ξεκινήσετε από τη Λάμπη και να καταλήξετε στον Άγιο Φωκά, μία απόσταση 11 χιλιομέτρων!

Ο ποδηλατόδρομος της Κω ξεκινάει από την αμμώδη παραλία της Λάμπης και φτάνει μέχρι τον πολυσύχναστο δρόμο της Κανάρης. Από εκεί μπορείτε να συνεχίσετε και να φτάσετε μέχρι το λιμάνι και να συνεχίσετε κατά μήκος του μέχρι το Ψαλίδι ή να μπείτε μέσα στο κέντρο της Κω. Με αυτόν το τρόπο μπορείτε να κάνετε τη βόλτα σας και να θαυμάσετε τα πανέμορφα ιστορικά κτίρια μέχρι να βρείτε μία καφετέρια, ένα εστιατόριο, ένα μπαρ ή ακόμα και ένα κατάστημα ρούχων και σουβενίρ που να σας ταιριάζει. Αν θέλετε να κάνετε την βουτιά σας, σίγουρα θα βρείτε την κατάλληλη παραλία κατά την διάρκεια της. Το ευχάριστο είναι πώς υπάρχουν εξαιρετικές διαδρομές μέσα στην φύση σε όλο το δυτικό τόξο του νησιού ως το Τιγκάκι και το Μαστιχάρι, όπου άφοβα μπορείτε να κυκλοφορείτε.

Για αυτό αποτελεί ένα παράδειγμα εφαρμογής των οδηγιών και των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για «καθαρές μετακινήσεις». Τα πρωτεία από τις θεσσαλικές πόλεις που προτρέπουν τους κατοίκους τους να χρησιμοποιούν ποδήλατα για τις μετακινήσεις τους φιλοδοξεί να πάρει η Κως. Ήδη, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που κατασκευάζεται στο νησί καλύπτει όλο το παραλιακό μέτωπο της πόλης. Κατά το δήμαρχο, κ. Γιώργο Κυρίτση, ο ποδηλατόδρομος καλύπτει μια έκταση 12 χιλιομέτρων διπλής κατεύθυνσης, δηλαδή 24 χιλιόμετρα συνολικού μήκους σε μια ωραιότατη διαδρομή στην παραλία της Κω.

Ο παραλιακός ποδηλατόδρομος διέρχεται από το μεσαιωνικό κάστρο, περνάει κάτω από τη γέφυρα που συνδέει τον πλάτανο του Ιπποκράτη με την πόλη, τη φημισμένη λεωφόρο των Φοινίκων, μέσα από το λιμάνι και καταλήγει στην άκρη της πόλης. Έτσι ο ποδηλατόδρομος προστατεύεται από φυτεμένα λουλούδια δεξιά και αριστερά, με αποτέλεσμα η διαδρομή να είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Όπως αναφέρει ο μελετητής συγκοινωνιολόγος, κ. Γιάννης Χρυσουλάκης, «όλοι οι ποδηλατόδρομοι είναι διπλής κατεύθυνσης και βρίσκονται στο άκρο των μονοδρόμων από πλευράς κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα οι ποδηλάτες να πραγματοποιούν σχεδόν το 30% της διαδρομής που χρειάζονται οι οδηγοί αυτοκινήτων για να πάνε από το ένα σημείο στο άλλο. Επίσης, διαχωρίζονται από το οδόστρωμα με διπλό κράσπεδο το οποίο σχηματίζει μία ζαρντινιέρα φυτεμένη μέσα στον δρόμο με αειθαλή φυτά και λουλούδια, δημιουργώντας επιπλέον την αίσθηση μια καταπράσινης πόλης και μάλιστα μέσα στο ιστορικό της κέντρο».

Το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων προχωρεί και στόχος είναι να καταλήξει σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα της Κω ώστε οι μαθητές να χρησιμοποιούν το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης, δεδομένου ότι η νησίδα πρασίνου παρέχει πλήρη ασφάλεια στον ποδηλάτη, αφού αυτός δε θα έρχεται σε επαφή με τα αυτοκίνητα.

Δίκτυο, στα σχέδια του Δήμου Κω είναι να δημιουργήσει ένα ενιαίο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων στους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους και όπως διατυπώνει ο κ. Χρυσουλάκης «η περιοχή του Πλάτανου του Ιπποκράτη, η αρχαία αγορά, το ρωμαϊκό ανάκτορο, το αρχαίο θέατρο και το μουσείο της πόλης θα συνδέονται πλέον μεταξύ τους». Στην Κω δεν υπάρχει σπίτι που να μην έχει τουλάχιστον ένα ποδήλατο! Και σύμφωνα με πρόσφατη μέτρηση μελετητικής ομάδας ο αριθμός των ποδηλάτων έχει τριπλασιαστεί , αυξάνεται δε εντυπωσιακά δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται καθημερινά από χιλιάδες ξένους τουρίστες για τις μετακινήσεις τους και εμείς πάντα τους πιάνουμε την συζήτηση βγάζοντας τα δικά μας συμπεράσματα.

Όπως μάθαμε από τις δημοτικές αρχές, ο Ολλανδός σκηνοθέτης Χανς Μπότσερ, που παραβρέθηκε στην Κω σε πρόσφατο φεστιβάλ κινηματογράφου με θέματα που αφορούν την υγεία, δήλωσε «ότι η Κως μοιάζει πολύ με την πατρίδα μου λόγω της κυριαρχίας του ποδηλάτου». «Φιλοδοξία μας είναι η Κως να είναι πρώτη ελληνική πόλη που θα ενταχθεί σε πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει θεσπίσει το δίκτυο των Civitas δηλαδή πόλεων που ενθαρρύνουν τη χρήση ποδηλάτου», εξ” ου και οι Κώες υπερηφανεύονται ότι: «η Κως φιλοδοξεί να είναι η μεγαλύτερη ποδηλατούπολη της Ελλάδας».

Ας πάρουν έστω μια φορά οι επαΐοντες το καλό πρότυπο προς εφαρμογή..!



Ο Δημήτρης Βασιλείου γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα. Σπούδασε διακόσμηση στις Σχολές Δοξιάδη. Έκανε μεταπτυχιακό στο Λονδίνο στο Fine Art College of Eton. Σπούδασε επίσης ηχοληψία στην Σχολή Παπαντωνοπούλου. Από την έναρξη της ελεύθερης Ραδιοφωνίας θήτευσε σε διάφορα ραδιόφωνα. Από το 1995 έχει αναλάβει την παραγωγή πολιτιστικών εκπομπών. Εδώ και 15 χρόνια συνεργάζεται με το free press ταξιδιωτικό περιοδικό «On the road». Ταξιδιωγραφεί στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Από το 2020 συνεργάζεται με το ηλεκτρονικό περιοδικό www.thessalonikinfo.gr.


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved