WINTER SLEEP

ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ
(KIS UYKUSU)

Σκηνοθεσία: Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν
Παίζουν: Χαλούκ Μπιλγκινέρ, Μελίσα Σόζεν, Σερχάτ Μουσταφά Τσίλιτς
Διάρκεια: 196’
ΟΛΥΜΠΙΟΝ
ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ

Ανατολία, το σκληρό τοπίο της Καππαδοκίας. Κάπως απόκοσμο, παράξενο, αλλά και γοητευτικό. Ο Αϊντίν, μειλίχιος, ήρεμος, σχεδόν απόμακρος από τα τεκταινόμενα γύρω του. Στην αρχή, δεν φαίνεται να συμβαίνει κάτι ιδιαίτερο.

Ο Αϊντίν, συνταξιούχος ηθοποιός, αρθρογράφος – μπλόγκερ και επίδοξος συγγραφέας, είναι αστός. Ένας αστός που αγνοεί, ή θέλει να αγνοεί, το τι συμβαίνει δίπλα του, σε μια πραγματικότητα που σχετίζεται και ανήκει σε μια άλλη κοινωνική τάξη, αυτή του προλεταριάτου. Ο ερχομός του χιονιού υποδηλώνει την έναρξη της χειμερίας νάρκης, με salon tea και συζητήσεις ακαδημαϊκές μπρος στη θαλπωρή της φωτιάς. Συζητήσεις που μετεξελίσσονται σε υπαρξιακές αναζητήσεις, προσωπικές διερευνήσεις, αγωνίες, αμοιβαίες αμφισβητήσεις, αιχμές και βολές μεταξύ των συνδιαλεγόμενων μερών.

Ο Αϊντίν, η διαζευγμένη αδερφή του και η νεαρή σύζυγός του. Όλοι πορεύονται στις δικιές τους μοναξιές, με τις όποιες σπασμωδικές απόπειρές τους να τις γεφυρώσουν, να τις διανθίσουν, να τις εξομαλύνουν. Εν τέλει, οδηγούνται στην αυτοπεριχαράκωση και όχι στην ουσιαστική συνύπαρξη και συμπόρευση. Όλοι τους έτοιμοι να κρίνουν και κυρίως να αναδείξουν την αρνητική πλευρά του άλλου. Δηκτικοί, με υπονοούμενα και μπόλικο δηλητήριο. Μοιάζουν να κυνηγούν την ουρά τους, παραμένοντας σε σημειωτόν βάδιση.

Το υπαρξιακό δράμα του Νούρι Μπιλγκέ Τζεϊλάν έχει προεκτάσεις και σημειολογία στις κοινωνικές δομές της Τουρκίας. Με μια αστική τάξη να αδιαφορεί για την αντίπερα όχθη, αυτή των μοχθούντων για την επιβίωση. Ο εισοδηματίας Αϊντίν που δεν παράγει, παρά εισπράττει τον κόπο των γονιών του, είναι η θνήσκουσα αστική τάξη, ενώ η Νιχάλ, με τις αγαθοεργίες, το άλλοθι για τον πλούτο που απολαμβάνουν. Και μέσα σε όλα αυτά, η πράξη υπεράσπισης της αξιοπρέπειας του μέθυσου και «περιθωριακού» Ισμαήλ που ρίχνει στην πυρά το άλλοθι των αγαθοεργιών, πυρπολώντας αυτό για το οποίο όλοι καίγονται, το χρήμα. Η «Χειμερία νάρκη» δεν είναι νάρκωση, αλλά νάρκη υπό έκρηξη. Βραβείο στις Κάννες το 2014.

Αξιολόγηση: ****

Γιάννης Ν. Γκακίδης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved