BEST MOVIES

ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Το Φίλμ Νουάρ στολίζει έλατο, καταβροχθίζει μελομακάρονα, λέει τα κάλαντα και σας εύχεται χρόνια πολλά, παρουσιάζοντας τις καλύτερες ταινίες που βγαίνουν στις αίθουσες στα τέλη αυτού του χρόνου και στις αρχές του επομένου. Ρεβεγιόν στις αίθουσες!

ΑΓΑΠΩΝΤΑΣ, ΠΙΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ  

(AIMER, BOIRE ΕΤ CHANTER / LIFE OF RILEY)

Το κύκνειο άσμα ενός από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες στην ιστορία αυτής της τέχνης, θα ήταν από μόνο του ικανοποιητικό θέλγητρο και κίνητρο. Η τελευταία όμως ταινία του Αλέν Ρενέ, γυρισμένη λίγους μόνο μήνες πριν τον θάνατό του, δεν έχει μια απλή ιστορική αξία. Δεν έχει χροιά επιμνημόσυνης δέησης, δεν έχει μουσειακό χαρακτήρα. Είναι μία ακόμη ανοιχτή ερωτική επιστολή ενός ερωτευμένου ανθρώπου προς το αντικείμενο του πόθου του. Διότι ο Αλέν Ρενέ υπήρξε κάτι πολύ πιο σύνθετο και από ένας μεγάλος κομψοτέχνης του κινηματογράφου. Υπήρξε ένας από πιο εύγλωττες ομιλητές της τόσο ξεχωριστής του γλώσσας…

kaliteres tainies tefxos 94 foto2

ΓΚΡΕΪΣ ΤΟΥ ΜΟΝΑΚΟ

(GRACE  OF  MONACO)

Πριν από 58 χρόνια, μια πριγκίπισσα της οθόνης, βάλθηκε να γίνει και κανονική πριγκίπισσα. Εκτός πλατό, με τους προβολείς να εξακολουθούν να είναι στραμμένοι πάνω της, αλλά με το ζουμί της ύπαρξής της να έχει πλέον στραγγιστεί. «Ο γάμος του αιώνα», όπως έσπευσαν να τον χαρακτηρίσουν οι εφημερίδες της εποχής, μεταξύ της Γκρέις Κέλι και του Πρίγκιπα Ρενιά του Μονακό είναι από εκείνες τις ιστορίες που κρύβουν πάντοτε σκοτάδι κάτω από το αρχικό στρώμα αστερόσκονης. Ο Ολιβιές Νταάν ποντάρει στις ερμηνείες των Νικόλ Κίντμαν και Τιμ Ροθ και μας διηγείται την ιστορία ενός πανέμορφου πουλιού που κλείστηκε σε ένα διαμαντένιο κλουβί…

kaliteres tainies tefxos 94 foto3

ΜΕΓΑΛΑ ΜΑΤΙΑ

(BIG EYES)

Ο Τιμ Μπάρτον έχει υπάρξει κατά τα παρελθόν ένας μέγιστος κινηματογραφικός παραμυθάς. Τα τελευταία χρόνια, δείχνει δυστυχώς σημάδια κόπωσης και επαναληψιμότητας. Οι πάμπολλοι λάτρεις των ταινιών του εδώ και καιρό αναμένουν ένα εντυπωσιακό comeback, για το οποίο ίσως ήλθε το πλήρωμα του χρόνου. Όπως ακούγεται, ο Μπάρτον αναμένεται να μπει με αξιώσεις στην οσκαρική κούρσα, έχοντας στο πλευρό του τον δις βραβευμένο με το βαρύτιμο αγαλματίδιο, Κριστόφ Βάλτς, καθώς και την πέντε φορές υποψήφια, Έιμι Άνταμς. Τα μεγάλα μάτια του τίτλου αναφέρονται στα μεγάλα θλιμμένα μάτια στους πίνακες της Μάργκαρετ Κιν, η οποία μάλλον ζωγράφιζε τη δική της στεναχώρια στον καμβά…

kaliteres tainies tefxos 94 foto4

ΑΛΥΓΙΣΤΟΣ

(UNBROKEN)

Εν τέλει η Αντζελίνα Τζολί είναι μία «ατάλαντη», όπως χαρακτηρίζεται και στα emails που διέρρευσαν; Η νέα της ταινία πάντως, είναι ένα crashtest για το κατά πόσο η κυρία Πιτ είναι ικανή να σκηνοθετεί, πέρα από τα υιοθετεί παιδιά και κάνει φιλανθρωπίες. Διότι όλα τα επιμέρους στοιχεία της ταινίας της είναι φτιαγμένα από ατόφιο χρυσάφι. Σενάριο δια χειρός Τζόελ και Ήθαν Κοέν. Πρωταγωνιστής, το nextbestthing, o Τζακ Ο’ Κόνελ, τον οποίο είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε στο πρόσφατο «’71» του Γιαν Ντεμάνζ. Πρώτη ύλη της ταινίας, μια απίστευτη αληθινή ιστορία. Ιδού η Ρόδος, Αντζελίνα…

2014, MR. TURNER

Ο Κος ΤΕΡΝΕΡ

(Mr. TURNER)

Όταν το αρχικό «βιογραφικό» της ταινίας περιλαμβάνει μια συνεργασία του Μάικ Λι και του Τίμοθι Σπολ, ήδη ακούγεται το πρώτο προειδοποιητικό καμπανάκι ποιότητας. Ο φτασμένος Άγγλος σκηνοθέτης σκηνοθετεί και ο υπέροχος Τίμοθι ενσαρκώνει τη την περσόνα του εκκεντρικού Βρετανού ζωγράφου Τζόζεφ Μάλορντ Ουίλιαμ Τέρνερ, ο οποίος κατόρθωσε τόσο να διεισδύσει στα ανώτερα αριστοκρατικά στρώματα όσο και να παραμείνει αγαπητός από τους απλούς ανθρώπους και τη λαϊκή τάξη. Οι πληροφορίες που έχουν ως τώρα κυκλοφορήσει κάνουν λόγο για ένα σαρωτικό ερμηνευτικό tourdeforce από πλευράς του Σπολ, επομένως η περιέργειά μας έχει εξαφθεί ακόμη περισσότερο.

kaliteres tainies tefxos 94 foto6

ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ

(KIS UYKUSU / WINTER SLEEP)

Απόμερα και εκθαμβωτικά τοπία των βαθών της Ανατολίας. Ο χειμώνας καταφθάνει γοργά και θα είναι βαρύς για τις ψυχές και τις καρδιές. Ο Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν απαγγέλλει ένα ακόμη ποίημα σπάνιας οπτικής ομορφιάς. Πλάνα που βυθομετρούν την ανθρώπινη ύπαρξη. Λόγια που μοιάζουν με βεντάλια με λεπίδες. Ανακουφίζουν κόβοντας ως το μεδούλι. Ο Τζεϊλάν είναι χειρουργικά μεθοδικός και σαρωτικά συναισθηματικός. Εξερευνά κάθε σπιθαμή της ανθρώπινης ψυχής. Αραδιάζει τα σωθικά μας ενώπιόν μας και μας καλεί να τα γευτούμε ένα προς ένα. Προτού μας βυθίσει σε μία χειμερία νάρκη από την οποία δεν θέλουμε να ξυπνήσουμε.

kaliteres tainies tefxos 94 foto7

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ

(THE IMMITATION GAME)

H μανία με τον «Σέρλοκ» Μπένεντικτ Κάμπερμπατς καλά κρατεί (και μάλλον, όχι άδικα), οπότε αναμένονται κάποιες κρίσεις μαζικής υστερίας με την έξοδο της συγκεκριμένης ταινίας, ακριβώς μετά τις γιορτές. Ο Μόρτεν Τίλντουμ αφηγείται την ιστορία ενός αφανούς ήρωα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, του Άλαν Τιούρινγκ. Ο διακεκριμένος αυτός επιστήμονας και μαθηματικός πρωτοστάτησε στο «σπάσιμο» του κωδικού “Enigma” των ναζιστικών δυνάμεων, συμβάλλοντας τα μέγιστα στη συμμαχική επικράτηση, ενώ με την επικράτηση της ειρήνης, υπήρξε από τους πρωτεργάτες της ανάπτυξης της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αντί για επιβράβευση όμως, συνάντησε το μίσος και τη χλεύη λόγω των σεξουαλικών του προτιμήσεων που θεωρούνταν τότε παρόνομες…

kaliteres tainies tefxos 94 foto8

ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ

(TURIST / FORCE MAJEURE)

Από εκείνες τις υπέροχες στιγμές που καταλαβαίνεις πως η φεστιβαλική σου περιπλάνηση στόχευσε διάνα. Η ταινία του Σουηδού Ρόμπεν Όστλουντ προβλήθηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και κυριολεκτικά έκαψε καρδιές. Διότι με τρόπο υποβλητικό, αστείο, αβίαστο, ακομπλεξάριστο και σφόδρα κινηματογραφικό, κατάφερε (άνευ υπερβολής) να θίξει τα πιο κεφαλαιώδη ζητήματα του σύγχρονου πολιτισμού. Η αίσθηση ασφάλειας και παντοδυναμίας. Η απώλεια του θεσμοθετημένου ελέγχου. Η αμφισβήτηση των κυρίαρχων προτύπων. Η ψευδαίσθηση της ομαλής «κανονικότητας». Μια χιονοστιβάδα που ξεκινά ως θέαμα, κορυφώνεται πλασματικά ως τραγωδία και εν τέλει, ξεσπά ως αναστοχασμός και γκρέμισμα όλων των στερεότυπων.

 



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved