ΟΙ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ
Το Φίλμ Νουάρ στολίζει έλατο, καταβροχθίζει μελομακάρονα, λέει τα κάλαντα και σας εύχεται χρόνια πολλά, παρουσιάζοντας τις καλύτερες ταινίες που βγαίνουν στις αίθουσες στα τέλη αυτού του χρόνου και στις αρχές του επομένου. Ρεβεγιόν στις αίθουσες!
ΑΓΑΠΩΝΤΑΣ, ΠΙΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ
(AIMER, BOIRE ΕΤ CHANTER / LIFE OF RILEY)
Το κύκνειο άσμα ενός από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες στην ιστορία αυτής της τέχνης, θα ήταν από μόνο του ικανοποιητικό θέλγητρο και κίνητρο. Η τελευταία όμως ταινία του Αλέν Ρενέ, γυρισμένη λίγους μόνο μήνες πριν τον θάνατό του, δεν έχει μια απλή ιστορική αξία. Δεν έχει χροιά επιμνημόσυνης δέησης, δεν έχει μουσειακό χαρακτήρα. Είναι μία ακόμη ανοιχτή ερωτική επιστολή ενός ερωτευμένου ανθρώπου προς το αντικείμενο του πόθου του. Διότι ο Αλέν Ρενέ υπήρξε κάτι πολύ πιο σύνθετο και από ένας μεγάλος κομψοτέχνης του κινηματογράφου. Υπήρξε ένας από πιο εύγλωττες ομιλητές της τόσο ξεχωριστής του γλώσσας…
ΓΚΡΕΪΣ ΤΟΥ ΜΟΝΑΚΟ
(GRACE OF MONACO)
Πριν από 58 χρόνια, μια πριγκίπισσα της οθόνης, βάλθηκε να γίνει και κανονική πριγκίπισσα. Εκτός πλατό, με τους προβολείς να εξακολουθούν να είναι στραμμένοι πάνω της, αλλά με το ζουμί της ύπαρξής της να έχει πλέον στραγγιστεί. «Ο γάμος του αιώνα», όπως έσπευσαν να τον χαρακτηρίσουν οι εφημερίδες της εποχής, μεταξύ της Γκρέις Κέλι και του Πρίγκιπα Ρενιά του Μονακό είναι από εκείνες τις ιστορίες που κρύβουν πάντοτε σκοτάδι κάτω από το αρχικό στρώμα αστερόσκονης. Ο Ολιβιές Νταάν ποντάρει στις ερμηνείες των Νικόλ Κίντμαν και Τιμ Ροθ και μας διηγείται την ιστορία ενός πανέμορφου πουλιού που κλείστηκε σε ένα διαμαντένιο κλουβί…
ΜΕΓΑΛΑ ΜΑΤΙΑ
(BIG EYES)
Ο Τιμ Μπάρτον έχει υπάρξει κατά τα παρελθόν ένας μέγιστος κινηματογραφικός παραμυθάς. Τα τελευταία χρόνια, δείχνει δυστυχώς σημάδια κόπωσης και επαναληψιμότητας. Οι πάμπολλοι λάτρεις των ταινιών του εδώ και καιρό αναμένουν ένα εντυπωσιακό comeback, για το οποίο ίσως ήλθε το πλήρωμα του χρόνου. Όπως ακούγεται, ο Μπάρτον αναμένεται να μπει με αξιώσεις στην οσκαρική κούρσα, έχοντας στο πλευρό του τον δις βραβευμένο με το βαρύτιμο αγαλματίδιο, Κριστόφ Βάλτς, καθώς και την πέντε φορές υποψήφια, Έιμι Άνταμς. Τα μεγάλα μάτια του τίτλου αναφέρονται στα μεγάλα θλιμμένα μάτια στους πίνακες της Μάργκαρετ Κιν, η οποία μάλλον ζωγράφιζε τη δική της στεναχώρια στον καμβά…
ΑΛΥΓΙΣΤΟΣ
(UNBROKEN)
Εν τέλει η Αντζελίνα Τζολί είναι μία «ατάλαντη», όπως χαρακτηρίζεται και στα emails που διέρρευσαν; Η νέα της ταινία πάντως, είναι ένα crashtest για το κατά πόσο η κυρία Πιτ είναι ικανή να σκηνοθετεί, πέρα από τα υιοθετεί παιδιά και κάνει φιλανθρωπίες. Διότι όλα τα επιμέρους στοιχεία της ταινίας της είναι φτιαγμένα από ατόφιο χρυσάφι. Σενάριο δια χειρός Τζόελ και Ήθαν Κοέν. Πρωταγωνιστής, το nextbestthing, o Τζακ Ο’ Κόνελ, τον οποίο είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε στο πρόσφατο «’71» του Γιαν Ντεμάνζ. Πρώτη ύλη της ταινίας, μια απίστευτη αληθινή ιστορία. Ιδού η Ρόδος, Αντζελίνα…
Ο Κος ΤΕΡΝΕΡ
(Mr. TURNER)
Όταν το αρχικό «βιογραφικό» της ταινίας περιλαμβάνει μια συνεργασία του Μάικ Λι και του Τίμοθι Σπολ, ήδη ακούγεται το πρώτο προειδοποιητικό καμπανάκι ποιότητας. Ο φτασμένος Άγγλος σκηνοθέτης σκηνοθετεί και ο υπέροχος Τίμοθι ενσαρκώνει τη την περσόνα του εκκεντρικού Βρετανού ζωγράφου Τζόζεφ Μάλορντ Ουίλιαμ Τέρνερ, ο οποίος κατόρθωσε τόσο να διεισδύσει στα ανώτερα αριστοκρατικά στρώματα όσο και να παραμείνει αγαπητός από τους απλούς ανθρώπους και τη λαϊκή τάξη. Οι πληροφορίες που έχουν ως τώρα κυκλοφορήσει κάνουν λόγο για ένα σαρωτικό ερμηνευτικό tourdeforce από πλευράς του Σπολ, επομένως η περιέργειά μας έχει εξαφθεί ακόμη περισσότερο.
ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ
(KIS UYKUSU / WINTER SLEEP)
Απόμερα και εκθαμβωτικά τοπία των βαθών της Ανατολίας. Ο χειμώνας καταφθάνει γοργά και θα είναι βαρύς για τις ψυχές και τις καρδιές. Ο Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν απαγγέλλει ένα ακόμη ποίημα σπάνιας οπτικής ομορφιάς. Πλάνα που βυθομετρούν την ανθρώπινη ύπαρξη. Λόγια που μοιάζουν με βεντάλια με λεπίδες. Ανακουφίζουν κόβοντας ως το μεδούλι. Ο Τζεϊλάν είναι χειρουργικά μεθοδικός και σαρωτικά συναισθηματικός. Εξερευνά κάθε σπιθαμή της ανθρώπινης ψυχής. Αραδιάζει τα σωθικά μας ενώπιόν μας και μας καλεί να τα γευτούμε ένα προς ένα. Προτού μας βυθίσει σε μία χειμερία νάρκη από την οποία δεν θέλουμε να ξυπνήσουμε.
ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ
(THE IMMITATION GAME)
H μανία με τον «Σέρλοκ» Μπένεντικτ Κάμπερμπατς καλά κρατεί (και μάλλον, όχι άδικα), οπότε αναμένονται κάποιες κρίσεις μαζικής υστερίας με την έξοδο της συγκεκριμένης ταινίας, ακριβώς μετά τις γιορτές. Ο Μόρτεν Τίλντουμ αφηγείται την ιστορία ενός αφανούς ήρωα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, του Άλαν Τιούρινγκ. Ο διακεκριμένος αυτός επιστήμονας και μαθηματικός πρωτοστάτησε στο «σπάσιμο» του κωδικού “Enigma” των ναζιστικών δυνάμεων, συμβάλλοντας τα μέγιστα στη συμμαχική επικράτηση, ενώ με την επικράτηση της ειρήνης, υπήρξε από τους πρωτεργάτες της ανάπτυξης της τεχνολογίας των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Αντί για επιβράβευση όμως, συνάντησε το μίσος και τη χλεύη λόγω των σεξουαλικών του προτιμήσεων που θεωρούνταν τότε παρόνομες…
ΑΝΩΤΕΡΑ ΒΙΑ
(TURIST / FORCE MAJEURE)
Από εκείνες τις υπέροχες στιγμές που καταλαβαίνεις πως η φεστιβαλική σου περιπλάνηση στόχευσε διάνα. Η ταινία του Σουηδού Ρόμπεν Όστλουντ προβλήθηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και κυριολεκτικά έκαψε καρδιές. Διότι με τρόπο υποβλητικό, αστείο, αβίαστο, ακομπλεξάριστο και σφόδρα κινηματογραφικό, κατάφερε (άνευ υπερβολής) να θίξει τα πιο κεφαλαιώδη ζητήματα του σύγχρονου πολιτισμού. Η αίσθηση ασφάλειας και παντοδυναμίας. Η απώλεια του θεσμοθετημένου ελέγχου. Η αμφισβήτηση των κυρίαρχων προτύπων. Η ψευδαίσθηση της ομαλής «κανονικότητας». Μια χιονοστιβάδα που ξεκινά ως θέαμα, κορυφώνεται πλασματικά ως τραγωδία και εν τέλει, ξεσπά ως αναστοχασμός και γκρέμισμα όλων των στερεότυπων.