ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΣ ΓΙΑΤΡΟΣ-ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ

μία πονεμένη, περίεργη και ευεργετική ιστορία

του Γιάννη Φραγκούλη

Το 2018 έγινε μία πραγματική τομή στον τομέα υγείας στην Ελλάδα. Το σύστημα υγείας από το παλιό ΕΣΥ, την εξέλιξή του στο ΕΟΠΥΥ, μετά στο ΠΕΔΥ, απέκτησε τη μορφή Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟ.Μ.Υ.) που λειτουργούν με βάση τον οικογενειακό γιατρό, δημιουργώντας ένα ηλεκτρονικό φάκελο για την υγεία του κάθε ανθρώπου. Βέβαια, αυτό δεν είναι μία επινόηση της κυβέρνησης του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., αλλά επιταγή της Ε.Ε., στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης ένταξης της Ελλάδας στην ενωμένη Ευρώπη.

Ας πάρουμε όμως τα θέματα από τη αρχή για να γίνουν πιο κατανοητά σε όλους και για να δώσουμε, τελικά, τις οδηγίες του τι πρέπει να κάνει κανείς για να ενταχθεί σε αυτό το σύστημα.

Το πρώτο που θα πρέπει να πούμε είναι ότι οι ΤΟ.Μ.Υ. έχουν ειδικότητες γιατρών και αυτό το γιατρό που λειτουργεί ως οικογενειακός γιατρός. Οι παλιότεροι θα θυμόντουσαν τον οικογενειακό γιατρό, αυτόν που ήξερε την υγεία του κάθε ασθενούς, σε γενικές γραμμές, αφού ήταν αυτός που σε κάθε συνοικία έβλεπε τους ασθενείς και μπορούσε να τους συμβουλέψει με ακρίβεια σε ποιο γιατρό θα πήγαιναν για να ιαθούν. Ο γιατρός αυτός ήταν παθολόγος. Σε αυτή τη λογική έχουμε επιστρέψει, μετά από πολλά χρόνια, αφού το ίδιο σύστημα δεν έπαψε να ισχύει στις χώρες της Ευρώπης, επειδή έτσι ο ασθενής μπορούσε να κατευθυνθεί με μεγαλύτερη ακρίβεια.

Τα προτερήματα αυτού του συστήματος είναι ότι έτσι ο ασθενής πηγαίνει σε ένα γιατρό στοχευόμενα, δεν υπάρχει πολυφαρμακεία, άρα δεν υπάρχουν υπερβολικές δαπάνες για την υγεία, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό πεδίο. Αυτό που δεν υπήρχε τότε ήταν ένας φάκελος που να ανασύρεται ανά πάσα στιγμή για τον κάθε ασθενή, έτσι όπως ισχύει και ίσχυε στα νοσοκομεία, διότι αυτό ήταν αδύνατον. Τώρα όμως δημιουργείται ένας ηλεκτρονικός φάκελος που υπάρχει σε ένα χώρο του διαδικτύου και ο κάθε θεράπων γιατρός, με βάση το ΑΜΚΑ, μπορεί να συμβουλεύεται το ιατρικό ιστορικό του κάθε ασθενούς, τις ενδεχόμενες παρενέργειες, τα φάρμακα που παίρνει, μπορεί να προγραμματίσει τι ακριβώς θα πρέπει να γίνει.

Το γιατί άργησε να γίνει αυτό, η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι προφανής. Το ιατρικό λόμπυ είναι πολύ ισχυρό και πίεζε στο να μείνει στάσιμη μία κατάσταση από την οποία όλοι κέρδιζαν πολλά λεφτά. Η κάθε εξουσία ήξερε ότι το θέμα υγείας «καίει» τον κάθε άνθρωπο και αν δίνει μικρές λύσεις εξαγοράζει την εμπιστοσύνη των πολιτών, άρα εξασφαλίζει τη ύπαρξή της, χωρίς να λύνει το θέμα.

Το πιο παράξενο είναι το τεράστιο έλλειμμα ενημέρωσης που υπάρχει από το Υπουργείο Υγείας. Και αυτό το ερώτημα όμως έχει μία απάντηση. Δεν ξέρει ακόμα η υπηρεσιακή και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου τι ακριβώς θα γίνει, πως θα λειτουργήσει αυτό το σύστημα το 2019, αν και σε λίγες μέρες μπαίνουμε στην καινούργια χρονιά. Ποια είναι όμως τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι πολίτες για να ενταχθούν σε αυτό το σύστημα, δεδομένου ότι η αναμονή πλέον είναι μεγάλη;

Η εγγραφή στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας μπορεί να γίνει με δύο τρόπους: από το διαδίκτυο ή επισκεπτόμενοι ένα ΤΟ.Μ.Υ. ή ένα Κέντρο Υγείας, όπως ονομάζονται πλέον τα παλιά ιατρεία του Ι.Κ.Α. Στην πρώτη περίπτωση ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να μπει στο διαδίκτυο στο λήμμα Οικογενειακός Γιατρός, να βάλει τους κωδικούς του TAXINET, με το ΑΜΚΑ του να κάνει αίτηση, βάζει τα στοιχεία του, κάνει save, επιλέγει οικογενειακό γιατρό, αποθηκεύει και εκτυπώνει. Έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τον οικογενειακό γιατρό που επέλεξε. Στη δεύτερη περίπτωση πάει σε ένα ΤΟ.Μ.Υ. ή σε ένα Κέντρο Υγείας, εγγράφεται με το ΑΜΚΑ του ή το βιβλιάριο υγείας και ένα αποδεικτικό κατοικίας, όπως λογαριασμός ΔΕΗ, ΟΤΕ κ.λπ.

Η διαδικασία είναι πολύ απλή και, μετά δεν έχει παρά να επισκεφθεί τον οικογενειακό γιατρό και να δημιουργήσει τον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΑΗΦΥ), ο οποίος θα τον συντροφεύει κάθε στιγμή που θα χρειάζεται γιατρό, θα έχει ο θεράπων ιατρός στη διάθεσή του όλες τις πληροφορίες που δεν μπορούσαν να γραφτούν στο βιβλιάριο υγείας, όλα θα ελέγχονται, ειδικά οι παράλογες δαπάνες.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved