ΒΛΕΠΟΝΤΑΣ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Η τιμή της αγάπης: γράφει ο Σίμος Ιωσηφίδης
Οι μέρες τον επιβάλλουν, η κάθε μέρα θα “πρεπε να τον επέβαλλε, τον αναστοχασμό στην τιμή της αγάπης. Φυσικά δεν τιμάται, δεν κοστολογείται το ανθρώπινο. Κι όμως έχει Τιμή (με «Τ» κεφαλαίο).
Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ: Ο ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Μέσα από την καταπίεση μια γυναίκας. Μία καταπίεση που την έκανε να μεταμορφωθεί σε ένα άβουλο πλάσμα, έρμαιο μύριων κακουχιών. Αναφαίνεται η αγάπη: λιτή και αφτιασίδωτη, μοιάζει να υφίσταται με μόνο κριτήριο την αγνότητα της καρδιάς.
Ιδού λοιπόν το «θεοτοκικό» δίπτυχο της αξίας: Η τιμή και το χρήμα ως δύο φυγόκεντρες δεσπόζουσες δυνάμεις.
Ένας εγωτισμός από τη μία και μια απλότητα σαν παραμύθι από την άλλη.
Από το ομώνυμο φιλμ της αείμνηστης Τώνιας Μαρκετάκη. Βασισμένο στο συγκλονιστικό αφήγημα «Ή τιμή και το χρήμα», του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, 1914. Ο Σπύρος Δουκάκης σε αυτήν την μαντολινάτα, νομίζω βοηθάει σε αυτό.
Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ: Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΓΡΑΦΙΑ
Υπάρχει και η ερμηνεία της Γαλάνη. Αλλά, εδώ, η συνήθης ύποπτη Ελένη Καραΐνδρου, δημιουργεί ένα κανταδόρικο στιλ. Παραλιακή καντάδα το ονομάζει. Σπαραξικάρδιου ψυχικού πόνου. Ένα θρηνώδη ζωγραφικό πίνακα σπάνιας ομορφιάς.
Το Δουκάκη στο τραγούδι και την κιθάρα συνοδεύουν η Τοσούλα Μάνδυλα στο μαντολίνο, ο Χάρης Κατσούλης στη φυσαρμόνικα καθώς και οι Κώστας Αυλωνίτης και Τάκης Μέξας στις δεύτερες.
Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ: Η ΤΑΙΝΙΑ
Η Επιστήμη, γυναίκα ενός αλκοολικού και μητέρα τεσσάρων παιδιών, δουλεύει εργάτρια σε εργοστάσιο. Στην Κέρκυρα των αρχών του 20ού αιώνα. Η μεγάλη της κόρη της Ρήνη ξελογιάζεται από τον Ανδρέα. Γόνο ξεπεσμένης αριστοκρατικής οικογένειας του νησιού. Αυτός προσβλέπει όμως -με ιδιοτέλεια- κυρίως στη μικρή της προίκα. Ο άντρας απαγάγει την κοπέλα, με τη θέλησή της. Την αφήνει έγκυο, αλλά τελικά διαφωνεί με τη μητέρα για την προίκα. Η κοπέλα επαναστατεί, αρνείται να τον παντρευτεί. Όταν διαπιστώνει πως είναι ένας ποταπός συμφεροντολόγος. Συγκρούεται και με εκείνον αλλά και με τη μητέρα της. Αποφασίζει να εργαστεί και να μεγαλώσει μόνη της το παιδί που περιμένει.
Η ΤΙΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ: Ο ΕΡΩΤΑΣ
Ο έρωτας, εδώ, λειτουργεί ως ανάγκη. Μία πράξη απελευθέρωσης. Άρα, σα μία πράξη για να πας τη ζωή παραπέρα.
Όπως λέει η Ρήνη, η ηρωίδα του φιλμ, τούτης της φαινομενικής ηθογραφίας, «… με τα τάλαρα δεν αγοράζεις την αγάπη».
Υστερογραφώντας, επισημαίνω, πως αν η ταινία δεν αρέσει καθαυτή, μπορεί να αντιμετωπιστεί και ως μία ελεύθερη κερκυραϊκή ελαιογραφία…