Μήνυμα ντροπής

ΜΗΝΥΜΑ ΝΤΡΟΠΗΣ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΧΩΡΙΣ ΣΧΕΔΙΟ ΣΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ

Μήνυμα ντροπής: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος

Ακόμη μια φορά ήρθε το μήνυμα ντροπής από την υπηρεσία της Πολιτικής Προστασίας. Το 112 άλλους τους τρόμαξε, λένε. Άλλους τους προειδοποίησε. Δεν ήταν όμως παρά μια ειδοποίηση ότι θα έχουμε ακραία καιρικά φαινόμενα. Αφήνει όμως κάποια θέματα ανοιχτά που, άγνωστο γιατί, δεν προβληματίζουν πολλούς.

ΜΗΝΥΜΑ ΝΤΡΟΠΗΣ: ΜΟΝΟ ΟΙ ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Αναμφιβόλως η αποστολή μηνυμάτων σε όλους τους πολίτες είναι μια σημαντική ενέργεια. Έρχεται στο κινητό μας επείγον μήνυμα που λέει ότι στην περιοχή μας ή κοντά σε αυτήν θα απειληθούν φυσικές καταστροφές. Μέχρι εδώ όλα καλά. Έχουμε μια λειτουργία που είναι παρόμοια με αυτές ενός «δυτικού» κράτους. Μετά όμως τι γίνεται;

Μπορεί στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης να μην είχε απειληθεί η ζωή πολλών κατοίκων της. Η ειδοποίηση όμως ήταν για όλο το νομό Θεσσαλονίκης και τις όμορες περιοχές. Κατά συνέπεια, οι μετακινήσεις θα πρέπει να περιοριστούν. Αυτό βέβαια το «άσκοπες», όπως χαρακτηρίστηκαν από την Πολιτική Προστασία, είναι λίγο καταπιεστικό και θυμίζει έντονο περιορισμό. Δεν θα το σχολιάσουμε περισσότερο.

«Μήνυμα ντροπής: δεν μπορούν να εξασκήσουν διοίκηση.»

Το σημαντικό είναι ότι με μια ειδοποίηση όλα είναι εντάξει. Με άλλα λόγια, τους το είπαμε και αυτοί ας κάνουν ότι θέλουν. Για αυτό λέμε ότι είναι μισή δουλειά. Θα το εξηγήσουμε περαιτέρω.

ΜΗΝΥΜΑ ΝΤΡΟΠΗΣ: ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΛΕΨΗ

Είναι, λοιπόν, μισό καλό. Το άλλο μισό είναι η πρόβλεψη. Αυτή έχει να κάνει με τον κίνδυνο για τον οποίο υπάρχει αυτό το μήνυμα.

Αν, για παράδειγμα, έχουμε ένα δρόμο όπου έχουν γίνει μια σειρά από δυστυχήματα ή ατυχήματα, ξέρουμε ποιο είναι το πρόβλημα. Το επόμενο βήμα είναι να το φτιάξουμε. Άρα η αρμόδια υπηρεσία θα πρέπει να συντάξει τη μελέτη, να την κοστολογήσει, να την εκτελέσει. Όπως ακριβώς θα έκανε κάποιος αν είχε μια ζημιά στο σπίτι του!

Τίθενται κάποια ερωτήματα: Οι επικεφαλείς αυτών των υπηρεσιών κάνουν το ίδιο στο σπίτι τους ή στις υπηρεσίες τους; Αν ναι, τότε μιλάμε για ανθρώπους που είναι ανεπαρκείς για τη δημόσια διοίκηση. Αναβάλλουν με τον ίδιο τρόπο τις δουλειές τους; Τότε δεν μπορούν να εξασκήσουν διοίκηση. Οι υπηρεσίες τους ελέγχονται και από ποιους; Αν δεν ελέγχονται, γιατί συμβαίνει αυτό;

Μήνυμα ντροπής

Τελικά, πότε θα γίνουν αυτά τα έργα έτσι ώστε να μην υπάρχει πάντα αυτός ο πανικός; Γιατί αν δεν γίνουν μιλάμε για μια υπό ανάπτυξη χώρα που πληροί τις προϋποθέσεις για να αποτελεί μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

ΜΗΝΥΜΑ ΝΤΡΟΠΗΣ: ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ

Βέβαια αξιοσημείωτη είναι η αδιαφορία του κόσμου, των πολιτών. Νομίζει κανείς ότι όλα αυτά γίνονται και αφορούν τις ζωές άλλων. Όχι τη δική τους. Δεν υπάρχει αυτή η έννοια του «πολίτη» στην αντίληψή τους. Πράγμα που σημαίνει ότι δεν ξέρουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.

«Μήνυμα ντροπής: αυτό το έργο

το έχουμε δει και ξαναδεί πολλές δεκαετίες.»

Δεν θα πάμε στο Κοινωνικό Συμβόλαιο του Ρουσώ. Θα δείξουμε το Σύνταγμα της χώρας μας που είναι κάτι σαν συμβόλαιο του κράτους με τους πολίτες. Είναι το κείμενο που αναφέρει τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα των δύο πλευρών. Ποιος, όμως, το έχει διαβάσει; Άρα ποιος μπορεί να ελέγξει αν αυτά που αναφέρει τηρούνται ή όχι;

Πολύ περισσότερο τι κάνουν οι διάφορες οργανώσεις πολιτών; Ποιος ελέγχει την εξουσία. Η απάντηση είναι κανείς. Η ασυδοσία είναι δεδομένη. Το ίδιο οι πολιτικές κορώνες της αντιπολίτευσης που δεν στιγματίζουν αυτό το πρόβλημα, δηλώνουν ότι όταν έρθουν θα τα κάνουν όλα καλύτερα. Αυτό το έργο το έχουμε δει και ξαναδεί πολλές δεκαετίες. Και εξακολουθούμε να εμπιστευόμαστε τις τύχες μας στις ίδιες λογικές. Τα πρόσωπα αλλάζουν αλλά η λογική των κομμάτων παραμένει η ίδια.

Κάποτε όλο αυτό δεν πρέπει να αλλάξει; Δεν πρέπει να γίνει κάτι για να δομήσουμε μια άλλη κοινωνία πιο κοντά στον άνθρωπο; Αν δεν το κάνουμε εμείς ποιοι περιμένουμε να το κάνουν;

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved