ΜΟΥΣΙΚΗ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΚΡΗΤΗ-ΜΠΟΥΕΝΟΣ ΑΪΡΕΣ
Συναντήσεις και αποχαιρετισμοί: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης
Την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022 έγινε η συναυλία της Γεωργίας Βεληβασάκη και του Luis Borda. Στη Σκηνή Σωκράτης Καραντινός, στη Μονή Λαζαριστών, στη Θεσσαλονίκη, απολαύσαμε μια υπέροχη μουσική και σκηνική παρουσία. Η σκηνοθεσία ήταν πολύ καλή. Αυτό όμως που μαγνήτισε τους θεατές ήταν η μουσική και η σκηνική παρουσία των συντελεστών. Στην κυριολεξία οι θεατές ταξίδεψαν: Από τη Θεσσαλονίκη στην Κρήτη και από εκεί στο Μπουένος Άιρες. Γιατί η μουσική δεν έχει πατρίδα. Είναι παγκόσμια.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ: ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΕΤΕΣ
Στη Σκηνή Σωκράτης Καραντινός εμφανίστηκαν οι μουσικοί: Luis Borda (κιθάρα), Παντελής Αγκιστριώτης (κρητική λύρα), Δημήτρης Αραμπατζής (bandoneon), Σπύρος Ρασιάς (πιάνο) και Ανδρέας Ζιάκας (κιθάρα). Μετά το μουσικό κομμάτι, την εισαγωγή, μπήκε η Γεωργία Βεληβασάκη.
Η σκηνική παρουσία και το τραγούδι της Γεωργίας Βεληβασάκη ήταν εξαιρετική. Την έχω δει και άλλες φορές, όμως, μπορώ να πω, ότι αυτή τη φορά ανέβηκε πολλά επίπεδα. Έδινε ρυθμό στο θέαμα. Κέντριζε τον παλμό του θεατή. Μετέδιδε τη συγκίνηση στους ανθρώπους που παρακολουθούσαν έκθαμβοι. Η συνεργασία της με τον Luis Borda ήταν θαυμάσια. Το ταξίδι παρουσιαζόταν σε εμάς σαν κάτι απλό και φυσιολογικό.
«Συναντήσεις και αποχαιρετισμοί: ο σκηνοθέτης
της παράστασης δημιουργούσε ρυθμό.»
Μέσα σε αυτή την απλότητα υπήρχε το περίπλοκο των συναισθημάτων που ο κάθε άνθρωπος παράγει, σύμφωνα με τα ακούσματα. Το πάντρεμα της ελληνικής και αργεντίνικης μουσικής ήταν παραγωγικό. Μπορούσε εύκολα κάποιος να καταλάβει τι σημαίνει αδελφοσύνη, μουσική, ανθρωπιά.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ: Η ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Στο τραγούδι ήταν η Γεωργία Βεληβασάκη και ο Ανδρέας Σμυρνάκης. Ο σκηνοθέτης της παράστασης δημιουργούσε ρυθμό. Πότε ήταν όλη η ορχήστρα, πότε κάποιοι από αυτούς και μία φορά μόνος του ο Luis Borda.
Εκεί που έπεφτε το ενδιαφέρον, η αλλαγή ερχόταν με το χορό επί της σκηνής της Νάντιας Χρονίδου και του Γιάννη Σαπατόρη. Τα κοστούμια τους ήταν σύμφωνα με τη μουσική. Ο χορός τους μετέδιδε αυτό τον ερωτισμό που έχει το ταγκό. Με απλό και ερωτικό-φιλικό τρόπο αποχωρούσαν.
Να υπενθυμίσουμε ότι η κιθάρα και το bandoneon είναι λαϊκά όργανα. Με αυτά μπορεί να γίνει ανά πάσα στιγμή ένα λαϊκό γλέντι. Η κιθάρα έχει θεωρηθεί ότι είναι ένα μέσο έκφρασης του λαού. Ακόμα, ένα μέσο αντίστασης στην ομοιομορφία που ήθελαν να επιβάλουν οι δικτάτορες στη Νότιο Αμερική. Για αυτό οι κιθαρίστες είχαν μπει στο μάτι των διωκτικών αρχών. Αυτό το διονυσιακό γλέντι δεν ήταν αρεστό από αυτά τα καθεστώτα.
Αυτό το κλίμα μεταδόθηκε από τη σκηνή στους θεατές. Βοήθησε η σκηνική παρουσία της Γεωργίας Βεληβασάκη και το εκρηκτικό παίξιμο του Luis Borda. Οι μουσικοί ακολουθούσαν χωρίς να σπάσουν την ομαδική παρουσία. Υποστήριζαν ο ένας τον άλλο και παρήγαγαν αυτό το συναίσθημα που σε ταξίδευε. Η περιοχή που είμαστε ήταν η μουσική και σε αυτή επιθυμούμε να μείνουμε, αλλά η πραγματικότητα άλλα θέλει…
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ: ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
Για να καταλάβει κάποιος για ποιο θέμα μιλάμε θα αναφέρουμε τα μουσικά κομμάτια της συναυλίας.
Ξεκινήσαμε με το «Adios Nonino», του Astor Piazzola, σε διασκευή του Luis Borda. To «Vivo, en sa telmo», μουσική και στίχοι του Luis Borda, τραγούδι η Γεωργία Βεληβασάκη. Ακολούθησε το «Loca en nubes», σε μουσική του Luis Borda, στίχους του ίδιου και των Kristina Dengler και Γεωργία Βεληβασάκη, η οποία τραγούδησε.
«Συναντήσεις και αποχαιρετισμοί: η περιοχή
που είμαστε ήταν η μουσική και σε αυτή επιθυμούμε να μείνουμε.»
Στο «Noche de tango», μουσική και στίχοι του Luis Borda, τραγούδησε η Γεωργία Βεληβασάκη και χόρεψαν η Νάντια Χρονίδου και ο Γιάννης Σαπατόρης. Στο τραγούδι διαμαρτυρίας «Aleli», του Luis Borda, τραγούδησε η Γεωργία Βεληβασάκη. Θα πάμε στο «Μέλι», του Ανδρέα Ζιάκα, σε στίχους του Luis Borda και της Ανθούλας Αθανασιάδου, τραγούδησε ο Ανδρέας Σμυρνάκης και η Γεωργία Βεληβασάκη.
Το σεφαραδίτικο και η ελληνική του παράφραση, «Pastora/Μια βοσκοπούλα αγάπησα», από μια ιταλική καντάδα. Οι στίχοι είναι του Γεώργιου Ζαλόκωστα. Τραγούδησαν και μας αναστάτωσαν οι Ανδρέας Σμυρνάκης και Γεωργία Βεληβασάκη. Από εκεί πάμε στο «Flor de lino». Είναι μουσική του Hector Stamponi, οι στίχοι του Homero Exposito. Τραγούδησε η Γεωργία Βεληβασάκη.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ: ΤΑ ΤΑΝΓΚΟ
«Tango negro», σε μουσική και στίχους του Juan Carlos Caceres. Η Γεωργία Βεληβασάκη τραγούδησε. Ακολουθεί το «Quedemonos aqui», σε μουσική Hector Stamponi και στίχους Homero Exposito. Τραγούδησε η Γεωργία Βεληβασάκη. Το «Volver», σε μουσική του Carlos Gardel και σε στίχους Alfredo le Pera. Στο τραγούδι η Γεωργία Βεληβασάκη και στο χορό η Νάντια Χρονίδου και Γιάννης Σαπατόρης.
Θα πάμε στο «Tango variatonen», σε σόλο κιθάρα ο Luis Borda, σε μουσική δική του. Μια συγκλονιστική ερμηνεία. Ένα άλλο κομμάτι, πάλι σόλο κιθάρα, με τον ίδιο εκτελεστή, αλλά σε διασκευή, το «Oblivion», του Astor Piazzolla. Στο «Jugando jugando» τραγούδησε η Γεωργία Βεληβασάκη και χόρεψαν οι Νάντια Χρονίδου και Γιάννης Σαπατόρης. Τέλος, το «Volver/Τα τρένα που φύγαν», σε ταγκό παραλλαγή. Μουσική ο Σταύρος Ξαρχάκος και σε στίχους του Βαγγέλη Γκούφα, Βασίλη Ανδρεόπουλου και Mario Argandona. Τραγούδησαν οι Γεωργία Βελβασάκη και ο Ανδρέας Σμυρνάκης.
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ: ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ
Μια συγκλονιστική ερμηνεία του «Ερωτόκριτου», του Βιντσέντζου Κορνάρου, τραγούδι ο Ανδρέας Σμυρνάκης και η Γεωργία Βεληβασάκη. Εδώ μπορούμε να δούμε ξεκάθαρα το πείραμα: Παντρεύεται η κρητική μουσική με την αργεντίνικη. Αυτός ο γάμος είναι πλήρως ισορροπημένος. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στο ριζίτικο «Αγρίμια», με τους ίδιους τραγουδιστές.
«Συναντήσεις και αποχαιρετισμοί: ο κόσμος
συμμετείχε σωματικά (χειροκρότημα και ρυθμός)
και ψυχικά (συγκίνηση).»
Επιστρέφουμε στην Αργεντινή με το «Atahualpa», σε μουσική και στίχους του Lui Borda. Τραγουδάει η Γεωργία Βεληβασάκη. Ακολουθεί το ορχηστρικό «Milonguera», του Lui Borda. Θα πάμε στο «Oro y plata». Η μουσική είναι του Charlo και οι στίχοι του Homero Manzi. Τραγουδάει η Γεωργία Βεληβασάκη.
Η παράσταση έκλεισε με δύο τραγούδια. Το «El choclo», σε μουσική και στίχους του Angel Gregorio Villoldo. Τραγούδησε η Γεωργία Βεληβασάκη και χόρεψαν οι Νάντια Χρονίδου και ο Γιάννης Σαπατόρης. Το «Un poquito de amor», σε μουσική και στίχους του Lui Borda, με τη Γεωργία Βεληβασάκη στο τραγούδι, έκλεισε την παράσταση.
Το χειροκρότημα ήταν θερμό. Ο κόσμος συμμετείχε σωματικά (χειροκρότημα και ρυθμός) και ψυχικά (συγκίνηση). Η σκηνοθεσία απέδιδε το κλίμα του αργεντίνικου καμπαρέ και της ελληνικής μουσικής. Το πείραμα του Lui Borda πέτυχε. Η λύρα συνόδευε αρμονικά την κιθάρα. Το πιάνο ερμήνευε και σε μια περίπτωση κράτησε ένα τζαζ ρυθμό. Αν βρείτε κάπου αυτή την παράσταση μην τη χάσετε.
Η διοργάνωση ήταν του Κέντρου Πολιτισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Σε συνδιοργάνωση της Epopsis και με την υποστήριξη και αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού.