Πλατεία Αριστοτέλους

ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΔΕΝ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΠΛΑΤΕΙΑ

Πλατεία Αριστοτέλους: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος

Τι είναι μια πλατεία; Θα μου πείτε, αυτός ο χώρος που χρησιμοποιείται από τους πολίτες που την χρησιμοποιούν για διαφορετικούς σκοπούς. Πολύ σωστά. Αν δεν συμβαίνει αυτό τότε ονομάζεται «άδειος χώρος». Αυτό έχει γίνει η πλατεία Αριστοτέλους. Τουλάχιστον θυμίζει κάτι από αυτό που ήταν αυτή η πλατεία πριν να δοθεί στην χρήση, τότε που φτιάχτηκε.

Πλατεία Αριστοτέλους: Η ιστορία της συνοπτικά

Είναι μία από τις κεντρικές πλατείες της Θεσσαλονίκης. Ξεκινά από τα ημικυκλικά κτίρια στα βόρεια από την οδό Μητροπόλεως. Αυτός ο δρόμος βρίσκεται βόρειά της και η πλατεία συνεχίζεται μέχρι την Λεωφόρο Νίκης, στην θάλασσα. Η πλατεία αποτελεί ένα δημοφιλές σημείο για τους τουρίστες και τους κατοίκους. Πολλά είναι τα καφέ, είναι χώρος πολιτικών συγκεντρώσεων και ποικίλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Τα παραπάνω επιβλητικά κτίρια της οδού Μητροπόλεως στεγάζουν το ξενοδοχείο Electra Palace και το κινηματοθέατρο Ολύμπιον.

Ο Γάλλος αρχιτέκτονας Ερνέστ Εμπράρ, σχεδίασε την πλατεία το 1917, αμέσως μετά την μεγάλη πυρκαγιά που αποτέφρωσε το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα σχέδια του Εμπράρ, η πλατεία -που θα ονομαζόταν Πλατεία Μεγάλου Αλεξάνδρου- θα είχε ένα μεγάλο άγαλμα του Αλέξανδρου στο κέντρο της και θα κατέληγε βόρεια στην Εγνατία, όπου θα χτιζόταν ένα επιβλητικό Δικαστικό Μέγαρο. Τώρα φιλοξενεί το άγαλμα του δασκάλου του Αλεξάνδρου, του Αριστοτέλη.

Πλατεία Αριστοτέλους: Σήμερα

Πέρασαν 108 χρόνια από τον σχεδιασμό της πλατείας και σήμερα είναι στην κυριολεξία ένας άδειος χώρος. Γεμίζει μόνο όταν γίνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις, κυρίως συναυλίες. Τις υπόλοιπες μέρες μένει άδεια και δεν δικαιολογεί τον χαρακτηρισμό «πλατεία». Έχει επικρατήσει να ονομάζουμε «πλατεία Αριστοτέλους» τον τέως δρόμο Αριστοτέλους, από την Ρωμαϊκή Αγορά και κάτω, μέχρι την θάλασσα.

Έχουμε ξεχάσει που είναι η πραγματική πλατεία Αριστοτέλους. Αυτό όμως δικαιολογείται. Ένας χώρος αφιλόξενος για τους πολίτες, δεν μπορεί να ονομάζεται πλατεία. Θα πρέπει να καταλάβουν οι υπεύθυνοι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Περιφέρειας ότι αυτή η πλατεία δεν είναι μόνο για συναυλίες.

Πλατεία Αριστοτέλους

Πλατεία Αριστοτέλους: Η εγκατάλειψη

Παγκάκια υπάρχουν, αυτό είναι αλήθεια, περιμετρικά της πλατείας. Αλλά πως κάποιος να τα χρησιμοποιήσει; Όταν έχει ζέστη και ο ήλιος τσουρουφλίζει το δέρμα σου, αυτό που θέλεις είναι λίγο ίσκιος. Υπάρχει μόνο ένα δέντρο που έχει ίσκιο και αυτό μόνο για τρία άτομα, όπως θα δείτε στο βίντεο που ακολουθεί.

«Τότε, πήγαινε σε ένα καφέ δίπλα, τόσα υπάρχουν», θα μου πείτε. Αυτό λέω και εγώ. Η πλατεία μας διώχνει από τον χώρο της. Εκεί που ένα παιδί θα μπορούσε να παίξει, υπό την επίβλεψη του γονιού του, αυτό είναι απαγορευτικό, εκτός και αν θέλει να πάθει ηλίαση! Έτσι η πλατεία αργοπεθαίνει από την αδιαφορία του Δήμου Θεσσαλονίκης!

Πλατεία Αριστοτέλους: Δεν υπάρχουν λύσεις;

Σε όλα τα προβλήματα υπάρχουν λύσεις, όπως και σε αυτό. Η μόνη λύση είναι να φυτευτούν δέντρα μεγάλα γύρω γύρω στην περίμετρο της πλατείας. Γελάτε! Και έχετε δίκιο. Εδώ ο προηγούμενος δήμαρχος είχε φυτέψει κάτι γέρικες ελιές στην Αγγελάκη. Τις είχε μεταφέρει από την Χαλκιδική. Γιατί; Κανένας δεν κατάλαβε.

Το ίδιο δεν καταλάβαμε γιατί είχε βαλθεί να κόβει όσα δέντρα έβρισκε μπροστά του. Αυτός ήταν ο λόγος που ονομάστηκε Ομέρ Πριώνης (δείτε το βίντεο). Αργότερα μάθαμε ότι ο λόγος ήταν οικονομικός, πλούτισε ο εργολάβος, όσα πήρε αυτός, δεν ξέρουμε. Ο νέος δήμαρχος έχει δώσει δείγματα που μας πείθουν ότι ενδιαφέρεται για την Θεσσαλονίκη. Έφτιαξε τα πλακάκια της Αριστοτέλους που ήταν επικίνδυνα για να σπάσει κάποιος τα πόδια του. Μήπως είναι ο καιρός να αναμορφώσει την πλατεία Αριστοτέλους και να την κάνει όντως πλατεία, όπως ήταν παλιά;

Πλατεία Αριστοτέλους: Ας ονειρευτούμε

Κατεβαίνω την Αριστοτέλους. Πηγαίνω προς την θάλασσα. Έχω να επιλέξω ένα από τα τόσα παγκάκια που μου προσφέρον δροσιά. Διαλέγω αυτό μπροστά από το άγαλμα του Αριστοτέλη, να με προστατεύει ο φιλόσοφος. Αλήθεια, στο άγαλμα, γιατί το ένα δάχτυλό του είναι κάπως παραμορφωμένο;

Έχω πάρει έναν καφέ από ένα διπλανό μαγαζί. Βγάζω το βιβλίο μου και αφήνω τον χρόνο να κυλήσει. Η δροσιά από τα πυκνά δέντρα και το αεράκι από την θάλασσα μου προσφέρουν ιδανική ατμόσφαιρα. Αυτή είναι η πόλη που αγαπάω. Και αυτή είναι η πόλη που με αγαπάει. Κοιτάζω τον Αριστοτέλη, φαίνεται απορημένος. Γιατί; Έχω επανέλθει στην πραγματικότητα και τον καταλαβαίνω.

Από ότι φαίνεται θα πρέπει να περάσουν πολλές γενιές για να πει κάποιος αυτό το πράγμα, να σκεφτεί έτσι. Προσωρινά, ας βολευτούμε στα καφέ με τους ανεμιστήρες!

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης

Μαφία Μητσοτάκη 

Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Ελευθερία του Τύπου

Αν σταματήσω το ίδιο θα κάνει κι αυτός



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved