Δίαιτα και μικροβιώματα

ΔΙΑΙΤΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑΤΑ

ΙΑΤΡΙΚΗ

ΠΩΣ ΑΛΛΑΖΕΙ Η ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΟΒΩΝ ΣΤΑ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑΤΑ

Δίαιτα και μικροβιώματα: γράφει ο Αντώνης Καράγιωργας*

Σε πρόσφατο κείμενό μου, σας γνώρισα την δουλειά αυτού του Αυστραλού μάγκα, του καθηγητή ανοσολογίας, του Charles Mackay. Όλες του οι δημοσιεύσεις είναι σε πολύ υψηλού επιπέδου επιστημονικά περιοδικά. Κι επειδή δεν πίστεψα ότι θα βλέπατε το σχετικό βίντεο, έκατσα και σας ετοίμασα μια μικρή μετάφραση του.

ΔΙΑΙΤΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑΤΑ: Ο ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ

Ακούστε τι λέει ο ίδιος στο βίντεο:

«Η δίαιτα μπορεί να αλλάξει την σύσταση των μικροβίων του μικροβιώματος, η οποία πάλι μπορεί να επηρεάσει την δυσβίωση (φτωχή ποικιλία) και έτσι να προκληθεί η ανάπτυξη όλων αυτών των νόσων: άσθμα, λιπώδες ήπαρ, ευερέθιστο έντερο, διαβήτη τύπου Ι και ΙΙ, τροφικές αλλεργίες, καρδιαγγειακά και νευρολογικά (αυτισμός, Alzheimer ).

Είναι πολύ πιθανόν ότι η Δυτική δίαιτα προκαλεί όλες αυτές τις ασθένειες.

Νομίζω ότι η δίαιτα και το μικροβίωμα μπορούν να ενοποιηθούν σε ένα μηχανισμό, για να αντιμετωπισθούν όλες αυτές οι νόσοι, που είναι τα κύρια βάρη της ανθρώπινης υγείας.

«Δίαιτα και μικροβιώματα: οι φυτικές ίνες αποικοδομούνται σε SCFA.»

Θα ήθελα να σας πω πως μπήκαμε σε αυτήν την υπόθεση με το μικροβίωμα: Πήγαμε ανάποδα. Πρώτα ανακαλύψαμε έναν υποδοχέα, τον GPR 43, ο οποίος βρίσκεται πάνω στην επιφάνεια των ανοσοποιητικών κυττάρων αλλά και των εντερικών επιθηλιακών κυττάρων. Όταν τα λιπαρά οξέα μικρής αλυσίδας (Short Chain Fatty Acids- SCFA), που είναι προϊόντα του εντερικού μικροβιώματος, προσδένονται πάνω στον υποδοχέα αυτόν, προκαλούν αντιφλεγμονώδη επίδραση.

Δίαιτα και μικροβιώματα

ΔΙΑΙΤΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑΤΑ: Ο ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΣ

Στο σχήμα βλέπουμε ότι οι φυτικές ίνες μεταβολίζονται από το εντερικό μικροβίωμα και παράγουν μεγάλες ποσότητες SCFA, τα οποία στην συνέχεια προσδένονται πάνω στο υποδοχέα.

Εάν λοιπόν τα SCFA παίζουν τέτοιο σπουδαίο ρόλο, θα πρέπει να περιμένουμε ότι και οι φυτικές ίνες κάνουν το ίδιο γιατί αυτές αποικοδομούνται σε SCFA.

Ταΐσαμε ποντίκια με μεγάλα ποσά φυτικών ινών και πήραμε μεγάλο βαθμό προστασίας στο μοντέλο της κολίτιδας. Ενώ όταν κάναμε το αντίθετο, δηλαδή όταν ταΐσαμε τα ποντίκια με καθόλου ή λίγη φυτική ίνα πήραμε απαίσια ασθένεια σε αυτά τα ποντίκια. Δηλαδή πήραμε καταστροφή του επιθήλιου και χειρότερη φλεγμονή. Επίσης η χαμηλή φυτική ίνα μας έδωσε περισσότερους και μεγαλύτερους καρκίνους στο παχύ έντερο.

«Δίαιτα και μικροβιώματα: η επίδραση

μιας διατροφής πλούσιας σε

ίνες και οξεϊκό οξύ.»

Κι αυτό κάπου θυμίζει τις παρατηρήσεις του Burkitt στην Αφρική. Αυτός ο επιστήμονας παρατήρησε ότι οι Αφρικανοί δεν παθαίνουν καρκίνο του παχέος εντέρου, σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους. Και ο Burkitt υπέθεσε ότι αυτό συμβαίνει λόγω της υψηλής κατανάλωσης φυτικών ινών στην Αφρική.

ΔΙΑΙΤΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΟΒΙΩΜΑΤΑ: ΘΕΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

Κοιτάξαμε μετά, τις θετικές αλλαγές που επιφέρουν οι φυτικές ίνες στο εντερικό μικροβίωμα.

Επίσης μελετήσαμε την επίδραση μιας διατροφής πλούσιας σε ίνες και οξεϊκό οξύ, σε διάφορες αρρώστιες, σε ποντίκια μοντέλα. Βρήκαμε πως η διατροφή αυτή ανέταξε τον διαβήτη τύπου Ι. Επίσης όταν ταΐσαμε έγκυο ποντικίνα προλάβαμε το άσθμα στο παιδί της.

Στην φωτό φαίνονται τα πράγματα που σχετίζονται ή προστατεύουν από αλλεργίες και απ’ το άσθμα.»

Με τις υγείες σας.

*Ο Αντώνης Καράγιωργας είναι βιοχημικός.

 

Διαβάστε τα άρθρα ιατρικού ενδιαφέροντος που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved