Διακόπτης επιβίωσης

ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Η ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΗ ΟΔΟΣ

Διακόπτης επιβίωσης: γράφει ο Αντώνης Καράγιωργας*

Ο Δρ Richard Johnson, καθηγητής Νεφρολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Colorado, βρίσκεται στην αιχμή της έρευνας για την αιτία της παχυσαρκίας για περισσότερο από μια δεκαετία. Είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς επιστήμονες στον τομέα του και έχει δημοσιεύσει περισσότερες από 750 εργασίες έχοντας δώσει διαλέξεις σε περισσότερες από 45 χώρες.

ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ: Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΜΙΤΟΧΟΝΔΡΙΟΥ

Η ομάδα του ανακάλυψε έναν διακόπτη επιβίωσης, ένα διακόπτη λίπους, που ελέγχεται από την φρουκτόζη. Πρόκειται για έναν διακόπτη-μεταβολική οδό που τα ζώα στη φύση την ενεργοποιούν και την σβήνουν ανάλογα με τις ανάγκες τους, αλλά που η σύγχρονη διατροφή μας τον έχει σταθεροποιήσει μόνιμα στη θέση «on» κάνοντάς τον διακόπτη λίπους. Η θεωρία αυτή έφερε επανάσταση στον τρόπο που σκεφτόμαστε γιατί παίρνουμε βάρος.

«Το βάρος μας δεν είναι μόνο θέμα θερμίδων αλλά και άλλων παραγόντων. Π.χ. ο τύπος του φαγητού που τρώτε. Υπάρχουν καλές και κακές πρωτεΐνες, καλοί και κακοί υδατάνθρακες, και παίζει ρόλο και ο τρόπος που τα τρώτε. Κακό διατροφικό μόριο θεωρώ αυτό που σε παχαίνει.

«Διακόπτης επιβίωσης: Η χαμηλή ενέργεια σε κάνει να πεινάς.»

Έχουμε δε βρει και τον μοριακό μηχανισμό που η φρουκτόζη ενεργοποιεί τον διακόπτη επιβίωσης. Αυτό γίνεται δια μέσου της μείωσης της παραγωγής ενέργειας στο μιτοχόνδριο του κυττάρου. Λέγοντας μείωση ενέργειας, εννοούμε την χρησιμοποιούμενη ενέργεια, υπό μορφή ΑΤΡ, και όχι την αποθηκευμένη ενέργεια (λίπος). Ο διακόπτης λοιπόν μπλοκάρει την λειτουργία του μιτοχονδρίου, μέσω οξειδωτικού στρες, και ταυτόχρονα στέλνει τις θερμίδες να αποθηκευτούν σαν λίπος. Επιπρόσθετα η χαμηλή ενέργεια σε κάνει να πεινάς, οπότε τρως περισσότερο και ο διακόπτης συνεχίζει να συσσωρεύει λίπος.»

Διακόπτης επιβίωσης

ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ:

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ NA ΜΕΝΕΙ ΚΛΕΙΣΤΟΣ Ο ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑΣ

  1. Γνωρίστε τις τροφές που μπορούν να ενεργοποιήσουν τον διακόπτη επιβίωσης και όσες δεν μπορούν. Τα λαχανικά είναι πολύ καλά, όπως και το άσπρο κρέας και πολλά ψάρια. Με το κόκκινο κρέας πρέπει να είστε λίγο περισσότερο προσεκτικοί. Εγώ δεν θα το έτρωγα πολύ.
  2. Η υγρή ζάχαρη είναι πραγματικά επικίνδυνη. Όταν υπάρχει σε ένα αναψυκτικό την πίνεις πολύ γρήγορα και σε μεγάλο ποσό. Ανεβαίνει απότομα η συγκέντρωση της φρουκτόζης στο αίμα. Έτσι λοιπόν εάν πιείς ένα αναψυκτικό μέσα σε ένα λεπτό, παίρνεις μια τεράστια δόση φρουκτόζης σε λίγο χρόνο. Εάν όμως το πιείς μέσα σε τρεις ώρες δεν θα ανέβει πολύ η συγκέντρωση της φρουκτόζης. Έτσι δεν θα ενεργοποιηθεί ο διακόπτης για να παχύνετε.
  3. Αγαπώ τους χυμούς των φρούτων αλλά δυστυχώς θα ενεργοποιήσουν στα σίγουρα τον διακόπτη παχυσαρκίας. Ίσως κάποιοι χυμοί θα ήταν ασφαλέστεροι (ακτινίδια, berries).
  4. Προφανώς όχι επιδόρπια, μπισκότα, κέικς. Να είστε πολύ προσεκτικοί μ’αυτά.
  5. Όχι υδατάνθρακες μεγάλου γλυκαιμικού δείκτη, όπως ψωμί, ρύζι, πατάτες, cereals, τσιπς. Συνιστώ να τα αποφεύγετε αυτά όσο είναι δυνατόν.
  6. Πίνετε πολύ νερό. Διότι πολλοί παχύσαρκοι είναι αφυδατωμένοι, όχι μόνο από το αλάτι αλλά και απ’ την φρουκτόζη. Χρειάζεται να πίνουμε 8-10 ποτήρια νερό την μέρα.
  7. Μειώστε την πρόσληψη αλατιού.
  8. Φανταστική είναι η διαλειμματική δίαιτα.
  9. Πολύ καλή είναι η δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων.
  10. Η φυσική άσκηση είναι μία πολύ καλή πρακτική, όχι τόσο για να χάσεις βάρος, αλλά για να ενεργοποιήσεις τα μιτοχόνδριά σου. Διότι όταν ανεβαίνει η δράση των μιτοχονδρίων έχεις λιγότερες πιθανότητες να συσσωρεύσεις λίπος. Μια καλή άσκηση είναι η zone 2

«Διακόπτης επιβίωσης: Η υγρή ζάχαρη είναι πραγματικά επικίνδυνη.»

Ζone 2: Είναι χαμηλής/μέτριας έντασης αερόβια άσκηση: Όπως το περπάτημα, τρέξιμο, το ποδήλατο ή το κολύμπι που κάνεις με αρκετά αργό ρυθμό που μπορείς να διατηρήσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα-τουλάχιστον 30 λεπτά.

*Ο Αντώνης Καράγιωργας είναι καθηγητής Πανεπιστημίου στη βιοχημεία.

 

Διαβάστε τα άρθρα με θέμα την ιατρική

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved