ΕΥΧΕΣ-ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΑΚΗΣ

Το φιλμ νουάρ κοινωνεί κι επικοινωνεί το φως σε χαλεπούς καιρούς

Από την Εύα Κουσιοπούλου

Η κουβέντα με τον συνθέτη και μουσικό Γιώργο Χριστιανάκη έχει πάντα ενδιαφέρον. Πόσο μάλλον αυτό το διάστημα που τον συναντήσαμε σε μια ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο…

Πάνω σε τι δουλεύεις αυτόν τον καιρό; Υπάρχουν σχέδια για παρουσιάσεις της τελευταίας σου δισκογραφικής δουλειάς «Μία εποχή στην κόλαση» σε άλλες πόλεις μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη;

Όσον αφορά τον κινηματογράφο, αυτόν τον καιρό μόλις  τελείωσα τη μουσική για την ταινία μικρού μήκους Ο δρομέας του Πάνου Αρβανιτάκη και δουλεύω τη νέα ταινία μεγάλου μήκους της Φωτεινής Σισκοπούλου, τα γυρίσματα της οποίας γίνονται στην Κωνσταντινούπολη. Στο θέατρο ξεκινώ τη μουσική για την παράσταση του Κ.Θ.Β.Ε. Η γυναίκα της Ζάκυνθος του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη σε σκηνοθεσία Ταξιάρχη Χάνου και κάνω τα πρώτα σχεδιάσματα για την καινούργια παράσταση του Νέου Θεάτρου Θεσσαλονίκης, με ένα έργο του Ευγένιου Τριβιζά, το οποίο δεν μπορώ να αποκαλύψω ακόμα. Όσον αφορά την τελευταία μου δουλειά «Μια εποχή στην κόλαση», βασισμένη στο ποιητικό κείμενο του Αρθούρου Ρεμπώ στη μετάφραση του Χριστόφορου Λιοντάκη, συνεχίζουμε με την εκλεκτή παρέα τις ζωντανές παρουσιάσεις με επόμενους σταθμούς σε Λάρισα, Κρήτη, Σαμοθράκη, Αθήνα, ενώ προγραμματίζουμε και δύο εμφανίσεις στο εξωτερικό ως το φθινόπωρο.

Παρακολουθείς και στηρίζεις ό,τι νέο συμβαίνει μουσικά, θεατρικά και γενικότερα στον καλλιτεχνικό χώρο της πόλης. Τι θα έλεγες για το «νέο αίμα» της Θεσσαλονίκης;

Το νέο αίμα της Θεσσαλονίκης κοχλάζει αυτήν την περίοδο δημιουργικά σε όλα τα επίπεδα των τεχνών… και παρά την δυσκολία των συνθηκών (όπως εξάλλου γίνεται  συνήθως), δημιουργεί συνεχώς προσωπικά και συλλογικά «καταφύγια» -δεν θα αναφερθώ ονομαστικά, γιατί είναι τόσο πολλοί που σίγουρα κάποιους θα ξεχάσω και θα τους αδικήσω. Όμως θεωρώ ότι διανύουμε μιαν άκρως δημιουργική περίοδο στην πόλη μας και έχουμε υποχρέωση να τη στηρίξουμε ο καθένας με τον τρόπο του και με την ενεργή συμμετοχή του.

To Φιλμ Νουάρ συμπλήρωσε 100 τεύχη και συνεχίζουμε! Τι θα ευχόσουν στη συντακτική του ομάδα;

Στο Φιλμ Νουάρ και τη συντακτική ομάδα του, που επιμένει να κοινωνεί και να επικοινωνεί το φως στους χαλεπούς καιρούς μας,  θα ευχόμουν να συνεχίσουν  το δημιουργικό κύκλο τους όσο θέλουν, όπως θέλουν και να τον κλείσουν όμορφα όποτε αυτοί νιώσουν ότι τον ολοκλήρωσαν. Να είστε πάνω απ’ όλα  καλά! Καλή συνέχεια και μακροημέρευση!



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved