Τα άνθη του καπνού

ΤΑ ΑΝΘΗ ΤΟΥ ΚΑΠΝΟΥ

ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ

Τα άνθη του καπνού: γράφει ο Μεγακλής Ρογκάκος*

Τα έργα –ζωγραφική, φωτογραφία και χαρακτική καθώς και ποίηση από συνεργάτες– είναι πρωτότυπα και αναφέρονται στη σχέση της εικαστικής τέχνης και της ποίησης με τη μνήμη της καπνεργασίας και τη ζωή της κοινότητας καπνοκαλλιέργειας.

Τα άνθη του καπνού: Οι συσχετισμοί

Έχει τη σημασία του το γεγονός ότι η Μαρίνα Προβατίδου παραλλάσσει στον τίτλο της «Τα Άνθη του κακού» (1857) του Σαρλ Μπωντλαίρ. Με πηγή έμπνευσης τον πόνο και τη μελαγχολία, ο καταραμένος ποιητής απεικονίζει ρεαλιστικά την πνευματική αναταραχή της νεότητας. Χρησιμοποιώντας υποβλητικές εικόνες και ασυνήθιστες φόρμες, ασχολείται με θέματα που σχετίζονται με την παρακμή και τον ερωτισμό, εστιάζοντας ιδιαίτερα στο προπατορικό αμάρτημα, την αποστροφή προς το κακό, την καταπιεστικότητα της ζωής, τη φιλοδοξία για έναν ιδανικό κόσμο και την εμμονή με τον θάνατο. Σκανδαλιστικά για την εποχή του, ενύφανε το κάλλος με την ασχήμια, την αγάπη με το μίσος, τη βία με την ηδονή, καθώς και κατέδειξε τη σχέση μεταξύ τους. Εξαιτίας της έκδοσής τους καταδικάστηκε για προσβολή της δημοσίας αιδούς και κάποια ποιήματά του λογοκρίθηκαν με απαγόρευση.

Με «Τα Άνθη του καπνού» η Προβατίδου αναφέρεται στην επικινδυνότητα της ενασχόλησης με αυτό το είδος καλλιέργειας. Η ίδια η καλλιτέχνης στη ζωή της βίωσε προσωπικά τη συγκομιδή του καπνού ως εργάτρια στην Κατερίνη. Τα φύλλα του καθώς ωριμάζουν συλλέγονται από το φυτό με το χέρι, ένα προς ένα. Οι εργάτες που φυτεύουν, καλλιεργούν και συλλέγουν καπνό υποφέρουν από μία μορφή δηλητηρίασης από τη νικοτίνη γνωστή ως «ασθένεια του πράσινου καπνού». Εκτίθενται στους τοξικούς κινδύνους της συγκομιδής καπνού με συμπτώματα που περιλαμβάνουν έντονους πονοκεφάλους, κοιλιακές κράμπες, μυϊκή αδυναμία, δυσκολία στην αναπνοή, διάρροια και έμετο, υψηλή αρτηριακή πίεση και διακυμάνσεις στον καρδιακό ρυθμό.

Τα άνθη του καπνού

Τα άνθη του καπνού: Ζωή και θάνατος

Καταγράφοντας την εμπειρία της καπνεργασίας, η Προβατίδου φιλοτεχνεί μάλλον σκληρά έργα που παρουσιάζουν τη στενή συγγένεια της ζωής με τον θάνατο. Τα χαρακτικά έργα της καλλιτέχνιδας, κατεξοχήν άχρωμα, εκφράζουν τον κόπο της εργασίας, την ξηρασία της ερήμωσης και την απώλεια της χαράς. Εντούτοις τα ίδια έργα πραγματεύονται τη μία α-αλήθεια που οι εργάτες του καπνού μοιράζονται από κοινού. Όντας στην πλειοψηφία τους πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και τον Εύξεινο Πόντο, αλλά και αυτόχθονες από τη Βλαχία, η αδυσώπητα σκληρή εργασία τους ενώνει, τους ενθαρρύνει και τους ενδυναμώνει.

Επί το έργω, οι εργάτες βοηθούν ο ένας τον άλλο αλληλέγγυα. Στην ανάπαυλα από την εργασία ακούγουν μαζικά προσφυγικά τραγούδια στις καπνοκαλλιέργειες και στα καπνομάγαζα, που ξεσηκώνουν μνήμες για την κοινή προέλευση ή μοίρα τους. Στις εορτές των αγίων, αναπαύονται συλλογικά από την εργασία και ρίχνονται σε ολονύχτια πανηγύρια με μουσική από λύρα, νταούλι, κλαρίνα, τραγούδια και κυκλωτικούς χορούς. Μετά το γλέντι ξαπλώνουν ομαδικά σε μεγάλη στρωματσάδα έξω από το προαύλιο της εκκλησίας και όταν ξημερώσει συλλειτουργούν στον ναό. Τέτοια εμπειρία ενώνει ανεξίτηλα και παντοτινά τους ανθρώπους και τους προικίζει με μία παντοδύναμη εκλεκτική συγγένεια.

Τα άνθη του καπνού

Τα άνθη του καπνού: Το λεύκωμα

Πέρα από τα χαρακτικά έργα της, η Προβατίδου δημιούργησε ένα σπάνιο και πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο. Επισκεπτόμενη τον Καπνικό Σταθμό Κατερίνης φωτογράφισε τη γυναικεία μορφή με βελόνες στις οποίες παραμάσχαλα περνούσαν τα φύλλα του καπνού. Επιπλέον, φωτογραφήθηκε η ίδια μέσα στα καπνά όχι σαν εργάτρια αλλά μετουσιωμένη ως δημιουργός σε διάφορες παραστάσεις, ως θεά της γεωργίας, με ένδυμα σε χρώμα επηρεασμένο από την κατάσταση του φυτού. Τέλος, ως επίλογο, κρέμασε στο καφενείο του χωριού Σφενδάμη δύο αποξηραμένα «χεβέγκια» (αρμαθιές) από τσιγκέλια και προσκάλεσε συνταξιούχους εργάτες να φωτογραφηθούν ανάμεσα τους, σα να γίνονται ένα με αυτά σε μία σχέση συνύπαρξης αμφίδρομη.

Το λεύκωμα που συνοδεύει την έκθεση είναι πρωτότυπο και ελκυστικό διότι παντρεύει κάθε χαρακτικό έργο με αντίστοιχο σχετικό ποίημα. Σαράντα σύγχρονοι ποιητές, με μνήμη ή γνώση της καπνοκαλλιέργειας, γράφουν για τη συγκεκριμένη εργασία με ποιήματα που αξίζει να δημοσιευτούν ως απόσταγμα ενός επαγγέλματος με πολύτιμες διδαχές για την αλληλεγγύη και τη συνεργασία. Πρόκειται για μία ευεργετική συνέργεια εικόνας και λογοτεχνίας, μία πολύτιμη σύμπραξη της καλλιτέχνιδας και των ποιητών με την υποστήριξη της Μέριμνας Ποντίων Κυριών.

Η έκθεση είναι αφιερωμένη σε όλους τους εργάτες και τις εργάτριες που αγωνίστηκαν στην καπνοκαλλιέργεια.

Διαβάστε για την εικαστική έκθεση στο Ισλαχανέ στην Θεσσαλονίκη

 

Διαβάστε για την ταινία βίντεο αρτ που εντάσσεται σε αυτή

Διαβάστε για τις εικαστικές εκθέσεις

Γιάννης Αηδόνης

Παύλος Κοζαλίδης

Safe or not?

Εικαστική έκθεση της ομάδας Scupa

 

*Το κείμενο αυτό είναι αναδημοσίευση από το βιβλίο «Τα άνθη του καπνού» που συνοδεύει την εικαστική έκθεση

 



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved