Τηλεπορτρέτα

ΤΗΛΕΠΟΡΤΡΕΤΑ

Τηλεπορτρέτα: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ένα νέο βιβλίο του Τάσου Σχίζα από τις εκδόσεις Φωτογραφικό Είδωλο. Διαθέσιμο προς πώληση σε έντυπη μορφή. Καθώς και σε ψηφιακή μορφή δωρεάν.

ΤΗΛΕΠΟΡΤΡΕΤΑ: Η ΙΔΕΑ

Τα «Τηλεπορτρέτα» αποτελούν την ανάπτυξη μιας ιδέας. Αυτή προέκυψε κατά την καραντίνα. Ως μια αντίδραση στην αποξένωση που βιώσαμε. Όπως και στην κυριαρχία της ψηφιακής επικοινωνίας. Επιχείρησε ο συγγραφέας, μέσα από τις ψηφιακές οθόνες, να ξαναζήσει τα βιώματα. Τη σχέση φωτογράφου -φωτογραφιζόμενου.

Οι λήψεις έγιναν εξ αποστάσεως. Με φωτογράφηση της οθόνης του υπολογιστή κατά τη διάρκεια τηλεδιασκέψεων. Όπως και με την καθοδήγηση των εικονιζόμενων σε στάση, έκφραση και φωτισμό. Ο έλεγχος του φωτισμού ήταν καθοριστικός! Με τη χρήση στοιχειωδών φωτιστικών πηγών (φακοί, οθόνες κινητών, μικρά φωτιστικά γραφείου). Αλλά και με την κοντινή θέση τους στα πρόσωπα, δόθηκε η απαραίτητη αντίθεση, που πρόσφερε το μαύρο φόντο στις εικόνες.

ΤΗΛΕΠΟΡΤΡΕΤΑ: ΕΝΕΡΓΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Η επικοινωνία κατά την τηλεφωτογράφηση, μας θύμισε την προηγούμενη κατάσταση που γνωρίζαμε. Αυτή που νοσταλγούσαμε.

Στα «Τηλεπορτρέτα» βασικό ζητούμενο αποτέλεσε η ενεργή συμμετοχή του μοντέλου. Έτσι ώστε να αποδίδεται η ατμόσφαιρα που αναπτύσσεται στη φωτογράφηση. Κατά τη διάρκεια των φωτογραφήσεων πειραματίστηκε ο συγγραφέας του βιβλίου με αγαπημένες τεχνικές λήψης: Αργή ταχύτητα, zoom in, κούνημα μηχανής, διπλοέκθεση.

Ήταν εντυπωσιακό το αποτέλεσμα που συνδύαζε τα σφάλματα της απόδοσης στην οθόνη με τις παραπάνω τεχνικές. Και η ολοκλήρωση έγινε με επεξεργασία: μετατροπή σε ασπρόμαυρο, διόρθωση φωτεινότητας-αντίθεσης, τετραγώνισμα του κάδρου και προσθήκη κόκκου.

Τηλεπορτρέτα

ΤΗΛΕΠΟΡΤΡΕΤΑ: ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Στην έκδοση αυτή παρουσιάζονται:

Επιλεγμένες φωτογραφίες από τη σειρά Τηλεπορτρέτα.

Ένα ποίημα από την Αναστασία Μιχαήλογλου στην εισαγωγή.

Μία περιγραφή της δουλειάς από το φωτογράφο.

Ένα εισαγωγικό κείμενο και οι λεζάντες των φωτογραφιών για το πρώτο μέρος του βιβλίου από την Πόπη Μανιά.

Ένα εισαγωγικό κείμενο και οι λεζάντες των φωτογραφιών για το δεύτερο μέρος του βιβλίου από την Αθανασία Αθανασίου.

Συνοδευτικά κείμενα από το φωτογράφο με σχόλια σχετικά με τις/τους συμμετέχοντες εικονιζόμενες/ους και τη φωτογράφηση.

Κείμενα από τις/τους συμμετέχοντες εικονιζόμενες/ους με τις εντυπώσεις τους από την φωτογράφηση.

Ένας επίλογος από την Μαρία Σχίζα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Τηλεπορτρέτα

Ημερομηνία έκδοσης: Νοέμβριος 2021

Σελίδες : 64

Διαστάσεις : 21 Χ 29 cm

Τιμή : 10 ευρώ

ISBN: 978-618-00-3419-6

Περισσότερες πληροφορίες

http://www.photoeidolo.gr/N/taperiodika/teleportraits.htm

Διαβάστε τη συνέντευξη του Τάσου Σχίζα



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved