Βυζαντινός Πόντος

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ

Βυζαντινός Πόντος: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης

Το 335, ο ανιψιός του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ο Αννιβαλιανός, διορίστηκε ηγεμόνας στην περιοχή του Πόντου. Ως nobilissimus, με τον τίτλο «βασιλεύς των βασιλέων». Μετά το θάνατο του Μεγάλου Κωνσταντίνου, σχεδόν όλοι οι συγγενείς του θανατώθηκαν. Την ίδια τύχη είχε και ο Αννιβαλιανός. Οι φόνοι αυτοί έγιναν μετά την επανάσταση των τριών διαδόχων, γιων του αυτοκράτορα.

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ: ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ

Τότε οι κυριότερες πόλεις του Πολεμωνιακού Πόντου ήταν η Νεοκαισάρεια, η Τραπεζούντα, η Κερασούντα και η Κόμανα. Οι πόλεις του Ελλενόποντου ήταν η Αμάσεια, η Αμισός και η Σινώπη. Μέχρι τον 6ο αιώνα η Νεοκαισάρεια ήταν το κέντρο του ποντιακού χώρου. Σημαντική ήταν τότε και η πόλη Ευδοκιάς (Τοκάτ).

«Βυζαντινός Πόντος: Η διοικητική αυτή

αναβάθμιση της πόλης και της περιοχής

της Τραπεζούντας είναι και θρησκευτική.»

Ο βυζαντινός αυτοκράτορας Ιουστινιανός Α΄ (527-565) συμπεριέλαβε τον Πολεμωνιακό Πόντο στη διοικητική περιφέρεια Αρμενία Α΄. Πρωτεύουσα ήταν η Τραπεζούντα. Όρισε τη Νεοκαισάρεια πρωτεύουσα του Ελενόποντου.

Ο στρατηγός του, Βελισάριος, ιδιαίτερα με αφετηρία τον Πόντο, πολέμησε τους Πέρσες. Στην πόλη και στην περιοχή της Τραπεζούντας χτίστηκαν τείχη. Επίσης υδραγωγείο που ήταν αφιερωμένο στον τοπικό άγιο Ευγένιο και εκκλησίες. Η διοικητική αυτή αναβάθμιση της πόλης και της περιοχής της Τραπεζούντας είναι και θρησκευτική. Ο χριστιανισμός, που είχε αρκετά δυναμώσει, είναι παρών στις οικουμενικές συνόδους.

Στον ίδιο χώρο, μέχρι τον 6ο αιώνα, εμφανίζονται και επικρατούν αρκετές θρησκευτικές παραδόσεις. Όπως: Για την ίδρυση της εκκλησίας της Παναγίας Χρυσοκεφάλου στην Τραπεζούντα. Για την ίδρυση της μονής της Παναγίας Σουμελά. Για το βίο και το μαρτύριο του πολιούχου της Τραπεζούντας, αγίου Ευγένιου. Για το βίο του, τα θαύματα και την ακολουθία του αγίου συνέθεσε τον 11ο αιώνα ο τραπεζουντιακής καταγωγής Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιωάννης Ξιφιλίνος (1064-1075).

Βυζαντινός Πόντος

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ: ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Η αναβάθμιση είναι και πολιτιστική. Στον 7ο αιώνα η Τραπεζούντα αναφέρεται στην αυτοβιογραφία του Αρμένιου Ανανία Σιρακηνού ως σπουδαίο πνευματικό κέντρο. Με σχολή μαθηματικών και αστρονομίας. Τον 8ο αιώνα, στο βυζαντινό κράτος συναντούμε τα θέματα: Διοικητικές περιφέρειες και στρατιωτικοί σχηματισμοί που σταθμεύουν σε αυτές.

«Βυζαντινός Πόντος: Την εποχή αυτή

έζησαν τρεις μεγάλοι άγιοι ποντιακής καταγωγής.

Γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στο χώρο αυτό.

Στον Πόντο, στις αρχές του 9ου αιώνα συγκροτείται το θέμα Χαλδείας, με πρωτεύουσα την Τραπεζούντα. Μετέπειτα το θέμα Κολωνείας, με έδρα τη Νικόπολη. Επίσης το θέμα Θεοδοσιουπόλεως, με πρωτεύουσα τη Θεοδοσιούπολη (Ερζερούμ).

Το 863, οι Βυζαντινοί νικούν οριστικά στη μάχη στον ποταμό Λαλακάοντα. Υποχρεώνονται οι Άραβες να αποχωρήσουν από τη στρατηγική περιοχή του Πόντου. Ελευθερώνεται το διαμετακομιστικό εμπόριο.

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ: ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ

Ο Πόντος, όπως και η Καππαδοκία, είναι μία από τις περιοχές που υπήρξαν γενέτειρες των ακριτικών ασμάτων. Ένας σπουδαίος κώδικας του βυζαντινού έπους του Διγενή Ακρίτα βρισκόταν στην Τραπεζούντα. Μετά τον 6ο αιώνα ο Πόντος αποτελεί σπουδαίο πνευματικό και θρησκευτικό κέντρο. Ιδιαίτερα από τον 9ο έως τον 11ο αιώνα.

Βυζαντινός Πόντος

Την εποχή αυτή έζησαν τρεις μεγάλοι άγιοι ποντιακής καταγωγής. Γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στο χώρο αυτό. Ήταν ιδρυτές θρησκευτικών κέντρων. Ο άγιος Δωρόθεος που ίδρυσε στα όρια του Πόντου και της Παφλαγονίας, στην περιοχή της Αμισού, την ονομαστή μονή της Αγίας Τριάδος. Ο άγιος Νίκων ο μετανοείτε που επανέφερε το χριστιανισμό στην Κρήτη, μετά την ανακατάληψή της από τους Βυζαντινούς, το 961. Έγινε ο προστάτης της Σπάρτης. Ο άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης που ίδρυσε το πρώτο κοινοβιακό μοναστήρι της Λαύρας, στο Άγιον Όρος, το 963.

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΝΤΟΣ: Η ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΗΝ ΚΑΥΚΑΣΙΑ

Το βυζαντινό κράτος, μετέπειτα, με ορμητήριο και πάλι την περιοχή του Πόντου, επέβαλε την ειρήνη στους λαούς της Γεωργίας και της Καυκασίας. Τότε ο Βασίλειος Β΄(1022) υποχρέωσε το βασιλιά της Γεωργίας, αλλά και τους ηγεμόνες των γειτονικών της περιοχών, να υποταγούν στη βυζαντινή επικράτεια.

Τον 11ο αιώνα οι Σελτζούκοι Τούρκοι μπήκαν στη Μικρά Ασία. Η προσπάθεια του αυτοκράτορα Διογένη Δ΄ να τους σταματήσει και να τους υποτάξει, απέτυχε. Οι Σελτζούκοι νίκησαν το βυζαντινό στρατό στη μάχη του Μαντζικέρτ, το 1071. Αιχμαλώτισαν πολλούς. Ανάμεσά τους και το βασιλιά Διογένη. Κατέλαβαν προσωρινά και την Τραπεζούντα. Κέρδισαν από τότε ελεύθερη είσοδο στη Μικρά Ασία. Στις διαρκείς επιθέσεις των Σελτζούκων, εναντίον του βυζαντινού κράτους, η περιοχή του Πόντου δοκιμάστηκε σκληρά.

 

Διαβάστε τα άρθρα ιστορίας

Δείτε τα βίντεο που ετοιμάσαμε


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved