ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ

ΠΕΝΤΕ ΑΦΙΞΕΙΣ… ΞΑΚΟΥΣΤΕΣ

Ούτε μία ούτε δύο, αλλά πέντε θεατρικές παραγωγές έρχονται την περίοδο του Πάσχα στη Θεσσαλονίκη. Ανηφορίζουν από Αθήνα προς τα εδώ πάνω, μετά από μια μεγάλη πορεία και επιτυχία που γνώρισαν στα νότια της χώρας. Συγκεκριμένα, θα μας δοθεί η ευκαιρία να απολαύσουμε τα εξής έργα:

Ο Πουπουλένιος: Δύο χρόνια πριν, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (σκηνοθετεί και παίζει), ο Νίκος Κουρής, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και ο Γιώργος Πυρπασόπουλος στην τελική ευθεία των προβών του Πουπουλένιου αναρρρωτιόντουσαν αν αυτό το θρίλερ, η μαύρη κωμωδία του Ιρλανδού συγγραφέα Μάρτιν Μακ Ντόνα, θα έβρισκε το κοινό της σε ένα μεγάλο κεντρικό θέατρο της Αθήνας. Τελικά το βρήκε και με το παραπάνω. Η ιστορία μάς μεταφέρει σε ένα άγνωστο αυταρχικό καθεστώς, όπου ένας συγγραφέας ανακρίνεται από δύο αστυνομικούς ερευνητές για τις παράξενες ιστορίες που έχει γράψει. Ιστορίες με παιδιά. Όχι όμως «για παιδιά». Κάποιες αστείες και τρυφερές, κάποιες σκληρές και ζοφερές. Είναι λοιπόν κακό να γράφει ιστορίες; Τι ακριβώς όμως έχει συμβεί στην πόλη; Είναι αλήθεια πώς κάποιος έχει μιμηθεί τις ιστορίες του συγγραφέα; Και τι σχέση έχει με όλα αυτά ο τρυφερός αδερφός του; Μολονότι το πολιτικό σχόλιο του Μακ Ντόνα για τη βία της εξουσίας είναι αναπόφευκτο, στην ουσία πρόκειται για ένα έργο που μιλάει για την τρυφερότητα της παιδικής ηλικίας και για την ανάγκη μας να επιστρέφουμε εκεί.

theatro tefxos 100 foto2

Πρεμιέρα: 12 Απριλίου. Θέατρο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ (Εθν. Αμύνης 2). Παραστάσεις έως και τις 3 Μαΐου.

Ο σωσίας: Μετά από την πορεία του στο θέατρο «Ροές» στην Αθήνα, Ο Σωσίας του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι έρχεται και στο θέατρο Αυλαία. Πρόκειται για μια παράσταση-σπουδή πάνω στο έργο του Ντοστογιέφσκι, την οποία σκηνοθετεί η Έφη Μπίρμπα και ενσαρκώνουν  οι Άρης Σερβετάλης, Δρόσος Σκώτης, Γιώργος Συμεωνίδης, Συμεών Τσακίρης και Κωνσταντίνος Καρβουνιάρης.

Με αφετηρία τη διάσπαση, το κεντρικό μοτίβο των έργων του Ντοστογιέφσκι, και με πληθώρα διακειμενικών αναφορών, οι συντελεστές συστήνουν μια σπουδή στο έργο Ο Σωσίας (1846), το οποίο αποτέλεσε σημείο αναφοράς ακόμα και για συγγραφείς που δεν εκτιμούσαν τον Ντοστογιέφσκι.

Πρεμιέρα: 14 Απριλίου. Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ (Χ.Α.Ν.Θ., Τσιμισκή). Παραστάσεις έως και τις 30 Απριλίου.

theatro-tefxos-100-foto3

Αβελάρδος και Ελοῒζα: Στο θέατρο Αυλαία θα φιλοξενηθεί ακόμη μια πολυσυζητημένη παράσταση. Ο λόγος για το έργο του Γιάννη Καλαβριανού Αβελάρδος και Ελοΐζα, που παρουσιάζει η ομάδα Sforarisσε σκηνοθεσία δική του και ερμηνεία των Γιώργου Γλάστρα, Ελένης Κοκκίδου, Χριστίνας Μαξούρη . Η συμπαραγωγή της εταιρείας θεάτρου Sforarisκαι του Φεστιβάλ Αθηνών μας ταξιδεύει στο μεσαιωνικό Παρίσι του 12ου αιώνα, όπου ο 40χρονος θεολόγος και φιλόσοφος Πέτρος Αβελάρδος και η δεκαεξάχρονη μαθήτριά του Ελοΐζα Φιλμπέρ, ερωτεύθηκαν, αψήφησαν μία ολόκληρη κοινωνία, σκανδάλισαν την Εκκλησία και πλήρωσαν για όλη τους τη ζωή, το τίμημα ενός έρωτα που δεν χώρεσε στον καιρό του. Ο Αβελάρδος και η Ελοΐζα υπήρξαν ιστορικά πρόσωπα και όχι προϊόντα μυθοπλασίας. Το κείμενο εξάλλου βασίστηκε στα αληθινά περιστατικά της ζωής του ζευγαριού, ενώ χρησιμοποιήθηκαν και αποσπάσματα από την αυθεντική αλληλογραφία τους.

Πρεμιέρα: 17 Απριλίου. Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ (Χ.Α.Ν.Θ., Τσιμισκή). Παραστάσεις έως και τις 10 Μαΐου.

theatro-tefxos-100-foto4

Πράματα και Θάματα:Η ιστορία αφορά σε τρεις φίλους που είναι μπλεγμένοι σε ηλεκτρονική απάτη. Καταλήγει μάλιστα, παρ’ όλη την υπερβολή της, να είναι ακόμη πιο πραγματική από αυτές που ακούγονται στις ειδήσεις, μια undergroundπολιτική σάτιρα, σπαρταριστό καθρέφτισμα της σημερινής μας κατάστασης, προσωπικής και πολιτικής. Ο Θοδωρής Αθερίδης έχει γράψει το έργο, το σκηνοθετεί και συνάμα παίζει επί σκηνής πλάι στους Γιάννη Ζουγανέλη, Λευτέρη Ελευθερίου, Αλίνα Κοτσοβούλου, Ευαγγελία Συριοπούλου, Γιάννη Μπισμπικόπουλο.

Πρεμιέρα: 17 Απριλίου. Θέατρο ΑΘΗΝΑΙΟΝ (Β. Όλγας 35).

theatro-tefxos-100-foto5

Σταματία, το Γένος Αργυροπούλου: Ακόμη μια παράσταση που ενθουσίασε το κοινό της Αθήνας θα δούμε στη Θεσσαλονίκη. Ο λόγος για το έργο του Κώστα Σωτηρίου Σταματία, το γένος Αργυροπούλου, το οποίο φέρει τη σκηνοθετική σφραγίδα του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και την ερμηνεία της Ελένης Ουζουνίδου. Η Σταματία, το γένος Αργυροπούλου, γεννήθηκε στην Αθήνα στα μέσα της δεκαετίας του ’30, είναι αρραβωνιασμένη με λοχαγό του Εθνικού Στρατού και ζει στην αυλή του σπιτιού της, αδυνατώντας να αποδεχτεί τη ζωή που προχωρά δίπλα της. Προσκολλημένη σε αυτό που η ίδια θεωρεί εθνικά, ηθικά και θρησκευτικά σωστό, καταλήγει να έρθει σε ρήξη με το περιβάλλον της, απομένοντας μόνη.

Πρεμιέρα: 22 Απριλίου. Θέατρο ΑΝΕΤΟΝ – Σκηνή Νίκος Ναουμίδης (Παρασκευπούλου 42). Παραστάσεις έως και τις 17 Μαΐου.

Έλσα Σπυριδοπούλου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved